19 آبان 1399 - 14:46
ایبِنا بررسی کرد؛

رشد نسبی دلار، تنها اصلاحی کوتاه‌مدت در مسیر نزولی

فضای بازار ارز به دلایل مختفی همچون نبود تقاضا در برابر عرضه سنگین بازارساز در بازار متشکل ارزی و همچنین سیگنال بین‌المللی از بازگشت آمریکا به برجام در دولت بایدن، با کاهش نرخ همراه است.
کد خبر : ۱۱۹۴۹۶
دلار

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ بازار ارز در روزهای اخیر با کاهش معنادار شاخص ارزی مواجه شده است. روندی که از هفته های گذشته، همزمان با حضور پِرقدرت بازارساز و سیاست افزایش عرضه اسکناس و تامین نیازهای واقعی ارزی، شکل گرفته بود و در ادامه با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، شدت بیشتری هم گرفت.


انتخاب بایدن به عنوان رییس جمهور جدید آمریکا، چشم انداز مثبتی از بازگشت این کشور به برجام و کاسته شدن از فشار حداکثری بر چرخه اقتصادی و ارزی کشور دارد. به گونه ای که قیمت دلار آمریکا که در مهرماه به قله ۳۲۰۰۰ تومان نیز رسیده بود، حالا در محدوده ۲۴۰۰۰ تومان قیمت گذاری شده است.


اما در این میان، از روز گذشته، برخی از افراد سودجو که در هفته های گذشته، به رغم هشدارهای بسیار در خصوص ریسک بالای سرمایه گذاری، به خرید ارز به ویژه دلار در قیمت های بالا اقدام کرده بودند، سعی دارند ارز خود را در نرخ هایی بالاتر از شاخص ارزی به فروش برسانند و به اصطلاح با بالا آوردن قیمت ها به دنبال کاستن از زیان سرمایه گذاری ارزی خود هستند.


رویکردی که باعث افزایش نسبی بهای ارز در معاملات امروز بازار شد، هرچند نرخ های کنونی، همچنان نسبت به هفته گذشته با کاهش همراه است و با توجه به تغییرات بین المللی و اظهارات رییس جمهور منتخب آمریکا در خصوص بازگشت به برجام و کاستن از رفتارهای خصمانه آمریکا در قبال ایران، پیش بینی ادامه روند کاهشی نرخ ارز دور از ذهن نیست و بازار همچنان مسیر نزولی را در پیش دارد.


همچنین در کنار سیگنال های بین المللی در اقتصاد ایران، بایستی به ادامه سیاست تزریق ارز از سوی بانک مرکزی در بازار متشکل ارزی نیز اشاره داشت. اقدامی که در هفته های اخیر نشان داده است که در مقابل حجم قابل توجهی از عرضه اسکناس دلار، تقاضای موثر و واقعی در بازار وجود ندارد و تا حدود زیادی از رفتارهای نوسان گیری و سوداگری در بازار ارز کاسته است. زیرا با افزایش عرضه ارز در برابر اندک تقاضای موثر، نرخ دلار چاره ای جز عقب نشینی ندارد و در این میان، تلاش عده ای نوسان گیر برای جلوگیری از افت نرخ ارز، تنها برای مدت محدودی می تواند ادامه داشته باشد و در نهایت، روند نزولی شاخص ارزی پیش روی فعالان اقتصادی است.


جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار ایبِنا اظهار داشت: از یک طرف افزایش عرضه ارز و از طرف دیگر کاهش تقاضا را شاهد هستیم و خواهیم بود. در نتیجه این دو عامل می تواند روی نرخ ارز تاثیر کاهشی داشته باشد و قیمت ارز را پایین بیاورد.


نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقطه پایانی فشارهای حداکثری آمریکا بر اقتصاد ایران گفت: دیگر فشاری بالاتر از فشارهای فعلی (دولت ترامپ) وجود ندارد و با توجه به تحولات بین الملی و همچنین تصمیمات داخلی در خصوص واردات و صادرات، روند کاهشی نرخ دلار همچنان ادامه پیدا می کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها