11 بهمن 1399 - 15:50

تاکید همتی بر ایجاد بازار رقابتی در صنعت خودروسازی

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه افزایش توان خودروسازی کشور و ایجاد بازار رقابتی در این صنعت باید در دستور کار باشد، تاکید کرد: صنعت خودروسازی کشور تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد.
کد خبر : ۱۲۱۶۸۳

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر همتی در بازدید از مجموعه «ایران خودرو» با بیان اینکه محدودیت های ناشی از تحریم موجب شد خودروسازان ما به ارتقای توانمندی های خود در صنعت خودرو دست یابند، ‌ تصریح کرد: در یکی دو سال اخیر اقدامات خوبی در زمینه داخلی سازی تولید خودرو انجام شده و البته در این راستا حمایت‌های نظام بانکی تا حد امکان از صنعت خودروسازی در راستای جهش تولید ادامه خواهد داشت.


دکتر همتی تاکید کرد: نظام بانکی کشور در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت برنامه ریزی برای رشد ۵۰ درصدی در تولید خودرو و داخلی سازی قطعات خودرو، حمایت های خود از این صنعت را ادامه خواهد داد و بر این اساس تامین مالی به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق گام و ۵ هزار میلیارد تومان منابع بانکها برای دو خودروساز اصلی کشور در نظر گرفته شده است.
وی ابزار امیدواری کرد: اقدامات آغاز شده در صنعت خودروسازی کشور طی سال های اخیر با ثبات و برنامه ریزی و با تکیه بر توانمندی های داخلی استمرار یابد و میزان وابستگی خارجی و ارزبری این صنعت کاهش یابد.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه استفاده از اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) نقش مهمی در تأمین زنجیره تولید خودروسازی ایفا می‌کند، ‌ تاکید کرد: «گام» ظرفیت بالایی برای تأمین مالی غیرتورمی بخش تولید و صنعت کشور دارد که دستورالعمل های آن از سال گذشته به شبکه بانکی ابلاغ شده و  بر همین اساس خودروسازان وارد این عرصه شده‌اند و تاکنون با همکاری بانک ها از مزایای این طرح بهره مند شده اند. لذا مابقی تولیدکنندگان نیز می‌توانند از این اوراق که موجبات رشد و جهش تولید را فراهم می آورد استفاده کنند.  
رئیس شورای پول و اعتبار مصوبات این شورا و بانک مرکزی به منظور ارتقای صنعت خودروسازی را موثر خواند و گفت:‌ شورای پول و اعتبار مصوبات خوبی برای حمایت از صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی داشته که باعث شده بخش زیادی از مشکلات این صنعت برطرف شود.  
وی ادامه داد: در عین حال امیدواریم خودروسازان نیز به وعده های خود عمل کنند که منجر به افزایش رضایت مشتریان و ارتقای تولید داخلی خودرو شود.  
همتی افزود: «اصلاح نظام قیمت‌گذاری»، «نظام عرضه و فروش خودرو»، «واگذاری اموال مازاد شرکت های خودروسازی» و «نظام زنجیره تامین مالی» چهار اصلی است که اگر در صنعت خودروسازی کشور به خوبی رعایت شود شاهد شکوفایی بیش از پیش این صنعت خواهیم بود.  
خاطرنشان می شود گواهی اعتبار مولد (گام) طرحی است که با هدف ابزارسازی برای تأمین اعتبار واحدهای تولیدی در قالب زنجیره تأمین ایجاد شده است. گواهی اعتبار مولد به عنوان ابزاری بازار محور و با قابلیت نقل و انتقال در بازارهای پول و سرمایه در کنار سایر ابزارهای موجود  تسهیلات جدیدی را برای تامین اعتبار بنگاه‌ها و رونق تولید فراهم می کند.


برچسب ها: صنعت خودروسازی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر