14 فروردين 1400 - 10:14
در گفتگو با ایبِنا عنوان شد؛

اقتصاد نیازمند اصلاحات اساسی و ساختاری

یک اقتصاددان با اشاره به پیش‌نیازهای ایجاد چشم‌انداز مثبت نسبت به اقتصاد در سال ۱۴۰۰، گفت:‌ باید اصلاحات اساسی و ساختاری در اقتصاد کشور انجام شود.
کد خبر : ۱۲۳۰۸۲
موسوی دانشگاه الزهرا

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) می گوید: زمانی سیاست های اخذ شده در کشور اثرگذار خواهند بود که طبقات اجتماعی جامعه همسو با سیاست گذاری ها باشد و قرارداد اجتماعی که در اقتصاد از آن حرف می زنیم خدشه دار نشود.


میرحسین موسوی، اقتصاددان در گفت و گو با ایبِنا با تاکید بر اینکه برای اثرگذاری سیاست ها باید اعتماد مردم را جلب کرد، افزود: نباید به گونه ای برخورد کرد که باعث شویم هر فردی فقط به فکر منافع و سرمایه حتی اندک خود باشد و هدفی جز حفظ آنها نداشته باشد.


این اقتصاددان با اشاره به روابط دیپلماسی اقتصادی با دیگر کشورها و به ویژه آمریکا گفت: ما باید قاعده بازی را در عرصه جهانی بلد باشیم و استراتژی هایی که استفاده می کنیم با دانش کافی نسبت به استرتژی طرف مقابل باشد تا بتوانیم به موفقیت و پیشرفت برسیم. 


وی با اشاره به اینکه باید زمینه های فساد و رانت در کشور را از بین ببریم، تصریح کرد: رانت های اقتصادی که در جامعه وجود دارد، عدم اطمینان را ایجاد کرده و بنابراین باید در سیاست های داخلی کشور و همچنین رفتار و برخورد قاطعانه تر قوه قضاییه بازنگری صورت گیرد تا مسائل داخلی بر تحریم ها و موضوعات بیرونی غلبه نکند. 


موسوی افزود: در این شرایط تحریمی که در آن قرار داریم بعضا شاهد خروج سرمایه های کشور در قالب دلار از کشور خارج هستیم که باید کنترل و رصد شوند. اگر فرض کنیم تحریم ها برداشته شود و محدودیت های بین المللی برای ما از بین برود، با چنین سیستمی شاهد تغییرات خاصی نخواهیم بود؛ بنابراین باید اصلاحات اساسی و ساختاری در اقتصاد کشور ایجاد شود. 


به گفته عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا (س)، تا زمانی که گفتمان واحد در کشور نداشته باشیم اقتصاد نیز اصلاح نخواهد شد و کشورها به ایران اعتماد نمی کنند. زمانی چشم انداز ما نسبت به اقتصاد در سال ۱۴۰۰ مثبت می شود که کشور با ثبات اداره شود، گفتمان اقتصادی و سیاسی ما واحد باشد و یک حرف از نهاد جامعه بیرون بیاید چرا که چندگانگی باعث بی ثباتی کشور و تلاطم بخش های اقتصادی می شود. 


او با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی کشور بیشتر ریشه در اقتصاد سیاسی دارد، اظهار کرد: ما باید گفتمان سیاسی خود را اصلاح کنیم تا سیاست پولی و مالی در لوای آن شکل ثبات به خود بگیرد و اعتماد در جامعه ایجاد کند. 


این اقتصاددان گفت: بار دیگر تاکید می کنم که پاشنه آشیل اقتصاد ایران فساد و رانت اقتصادی است؛ در نتیجه باید عزمی راسخ در این باره شکل بگیرد و با اطلاع رسانی شفاف و برخوردهای جدی، قاعده های کنونی شکل گرفته و نگرش های موجود فعلی را رفع کنیم تا بتوانیم شاهد ثبات و آرامش در اقتصاد باشیم. 


/////////


زهرا طهرانی


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر