09 مرداد 1400 - 10:44

«استقلال بانک مرکزی» از زاویه‌ای نو

وزیر اسبق صمت معتقد است برای جلوگیری از استقراض از بانک مرکزی، باید از قبل پیش‌بینی کرده باشیم که درآمدها و هزینه‌ها به چه میزان است و سپس تلاش کنیم دولتی داشته باشیم که درآمدزا باشد نه هزینه‌ساز.
کد خبر : ۱۲۵۷۵۳
مهدی غضنفری

وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت به استقلال بانک مرکزی از زاویه ای نو نگاه می کند و می گوید: اگر به این دلیل می‌خواهیم استقلال در بانک مرکزی ایجاد کنیم که دستورات غیرمنطقی و مبنی بر چاپ پول دولت را نپذیرد، استقلال بانک مرکزی منجر به این اتفاق نخواهد شد. شاید بگویید طبیعتا وقتی مستقل شود دستور رئیس جمهور را هم اجرا نخواهند کرد دیگر و پول بدون پشتوانه چاپ نمی کند، اما به یک مثال اشاره می کنم تا درک بهتری حاصل شود.


مهدی غضنفری در گفت و گو با ایبِنا تصریح کرد: صندوق توسعه ملی زیرمجموعه ریاست جمهوری نیست و طبیعتا ملزم نیست که دستوری هم از این نهاد بگیرد، اما رئیس جمهور به لطایف الحیل توانست با نامه نگاری و به بهانه های مختلف، به منابع صندوق دسترسی پیدا کند و برای استفاده از آن مجوز بگیرد.


وی با اشاره به اینکه در حال حاضر صندوق توسعه ملی وضعیت خوبی ندارد، ادامه داد: همچنین بسیاری از افرادی که وام ارزی گرفته اند در حال مذاکره هستند که بازپرداخت وام دریافتی خود را به صورت ریالی انجام دهند. در واقع بلایی که در ۸ سال اخیر دولت یازدهم و دوازدهم برای صندوق توسعه ملی رخ داد، بلایی بود که دولت‌های قبلی سر حساب ذخیره ارزی آوردند.


به گفته وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت، صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی با هم متفاوت هستند؛ ابتدا حساب ذخیره ارزی تشکیل شد و در نهایت با قانون قوی و منسجم تبدیل به صندوق توسعه ملی شد، اما به آسانی این قانون محکم را هم دور زدند و به داخل صندوق دست بردند.


غضنفری گفت: زمانی که دولت منابعی برای پرداخت حقوق سیل انبوه متراکم و فشرده کارکنان خود را بدهد، رئیس جمهور به مقام بالاتر درخواست می‌دهد تا مجوز استقراض از بانک مرکزی را بگیرد که در واقع با توجه به شرایط چاره دیگری جز موافقت با این پیشنهاد و درخواست وجود نخواهد داشت. بنابراین مهم تر از استفلال ساختاری و فیزیکی بانک مرکزی، فهم و درک حکمرانی در این کشور است. به این معنا که مقامات و مسئولان به نقطه ای از درک برسند که در خود وزارت اقتصاد و ریاست جمهوری به هیچ وجه اجازه چنین اتفاقاتی را ندهند.


وی افزود: برای اینکه امکان استقراض از بانک مرکزی به وجود نیاید، قبل از آن باید پیش بینی کرده باشیم که درآمدهای مالیاتی و بودجه ای و همچنین هزینه های عمرانی و جاری نیز به چه میزان است و سپس تلاش کنیم دولتی داشته باشم که درآمدزا باشد نه هزینه ساز. اگر این مفهوم را دولت ها درک نکنند بانک مرکزی را در کره ماه هم بگذاریم خودشان را به ماه می رسانند و به استقراض ادامه می دهند. مگر اینکه اندیشه های حکمرانی تغییر کند.


وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دولت ها باید در بودجه هزینه را براساس درآمد پیش ببرند، اظهار کرد: در این راستا مجلس هم باید پاسخگوی همه این استقراض‌ها باشد که چرا دولت درآمدهایی را پیش‌بینی کرده که محقق نشده و هزینه ها دوبرابر شده است؟ در همین کمیسیون تلفیقی که دور هم جمع می‌شوند و برای بودجه تصمیم‌گیری می‌کنند باید پاسخگو باشند، اما این در حالی است که اغلب آنها کمتر تجربه‌ای در بنگاه اقتصادی دارد تا برایشان مفهوم باشد وقتی به اندازه درآمد خود هزینه نداشته باشید، مقروض هستید. مجلس باید از دولتی که عریض و طویل است و کارمندان بسیاری دارد سوال بپرسد که دولت چرا آنقدر هزینه می‌کند و کشور را گران اداره می‌کند؟ چرا دولت را کوچک نمی‌کنند؟ هزینه‌ها را کاهش نمی‌دهند؟ چرا جاده‌ای را ۱۰ بار آسفالت می‌کنند اما باز هم خراب است؟


غضنفری تاکید کرد: تا ما اتقان نداشته باشیم و کیفیت را در تولید و عملیات خدمات دهی ایجاد نکنیم این استقراض دولت از بانک مرکزی و چاپ پول ادامه خواهد داشت. مقام معظم رهبری هم چند بار براین موضوع اتقان تاکید داشتند که باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد. اتقان یعنی در هر بخشی، امور را به بهترین کیفیت با کمترین هزینه انجام دهیم، اما متاسفانه در ادارات و سازمان های ما خیلی به این امر توجهی ندارند. بیهوده انرژی مصرف می کنند و به آن اندازه خدمت رسانی نمی کنند. اگر امور را با اتقان پیش ببریم دیگر شاهد کسری بودجه و مشکلات عدیده پس از آن هم نخواهیم بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر