04 مهر 1400 - 10:23
مدیرعامل بانک کشاورزی درگفت‌وگو با ایبِنا:

نقدینگی کشاورزان با "کشاورز کارت" تامین می‌شود

خدارحمی گفت: صدور کشاورز کارت به این ترتیب بود که با توجه به افزایش قیمت نهاده کود، سم و ... متناسب با حجم فعالیت کشاورزان متوسط و کوچک طراحی شد که مبالغ ۱۰، ۱۵ وو ۲۰ میلیون در آن شارژ شد.
کد خبر : ۱۲۷۱۴۷
خدارحمی

به گزارش ایبِنا، بانک کشاورزی نخستین بانک تخصصی ایران و سومین بانک دولتی ایرانی به حساب می‌آید که در زمینه اعطای وام، خدمات بانکداری خرد و بانکداری اختصاصی فعالیت می‌کند و تمرکز اصلی آن بر خدمات مالی و بانکداری به صنایع کشاورزی است. برای بررسی چند و چون فعالیت‌های این بانک پای سخنان روح‌الله خدارحمی، مدیرعامل آن نشستیم که در زیر مورد اشاره قرار گرفته است. 


روح‌الله خدارحمی، مدیرعامل بانک کشاورزی در گفت‌و گو با خبرنگار ابیِنا درباره میزان تسهیلات پرداخت شده در۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ گفت: دراین مدت با تجهیز منابع خوبی که در سطح شبکه بانک انجام شد، حمایت مالی وسیع‌تری نسبت به سال گذشته از بخش کشاورزی به عمل آوردیم. 


وی درادامه تاکید کرد: تسهیلات پرداختی بانک در شش ماهه اول سال جاری حدود ۴۵۰ هزارمیلیارد ریال بوده که درمقایسه با عملکرد سال گذشته بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته است، بانک کشاورزی موفق شد تا حدود زیادی افرایش قیمت‌ها و هزینه‌هایی که دربخش کشاورزی اتفاق افتاده  را به جبران درآورد و حمایت وسیع‌تری از کشاورزان و فعالان دراین بخش به مانند سال گذشته به عمل آورد. 


مدیرعامل بانک کشاورزی درباره چند نمونه از پرداخت‌های مهم در بخش کشاورزی اظهار داشت: یکی ازکارهایی که دو یا سه سال است با کمک وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌گیرد، تهیه بذرگواهی شده برای کشاورزان است. اکنون  در آستانه آغاز فصل جدید زراعی قرار داریم، بنابراین طبق برنامه‌ وزارت جهاد کشاورزی نسبت به سال گذشته بیش از سه برابر کل سال ۹۹ برای تهیه بذر گواهی شده تسهیلات پرداخت کرده که ارزش آن نزدیک به ۲۵۰۰ میلیارد تومان است. از آنجا که  قیمت بذر و گندم نسبت به سال ۹۹ دوبرابر شده، بنابراین نیاز کشاورزان به نقدینگی بیشتر است، بنابراین خوشبختانه  نقدینگی مورد اشاره برای آن‌ها تامین شده و هیچ نگرانی بابت تامین بذر گواهی شده برای غلات به خصوص گندم وجود ندارد. 


خدارحمی دراین رابطه اضافه کرد: مکانیزاسیون یکی از اولویت‌های بخش کشاورزی به حساب می‌آید و از عوامل مهم برای تولید رشد پایدار است، برهمین اساس برای کل سال ۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی پرداخت تسهیلات درنظر گرفته شد که  ۲۵۰۰ میلیارد تومان آن در ۶ ماهه ابتدای سال جاری مورد پرداخت قرار گرفت. 


وی درخصوص تامین سرمایه درگردش و دیگر پرداخت‌ها نیزچنین توضیح داد: پرداخت‌های خوبی دررابطه با تامین سرمایه درگردش  صورت گرفته است که افتتاح یکی یکی گلخانه‌های مربوط به این حوزه ارجمله نتیجه آن خواهد بود که آثاراین موارد را مردم خواهند دید. 


نرخ معوقات زیر ۱۰ درصد است


مدیرعامل بانک کشاورزی درباره وضعیت وصول معوقات نیزدرابتدا پرداخت‌ها را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد:   بخش کشاورزی نسبت سایر بخش‌ها و فعالیت‌ها بیشتربا مخاطرات طبیعی مانند خشکسالی، سرمازدگی و امثال این موارد روبرو است و همین موارد سبب می‌شود تا نرخ معوقات یا تسهیلات غیرجاری به اصطلاح بانکی دربانک کشاورزی بالاتر باشد، البته با تلاشی که صورت گرفت و رفتار خوب کشاورزان کشور این نرخ به زیر ۱۰ درصد رسانده شد و خوشبختانه این موفقیت  به دست آمد که در حوزه ریالی نرخ تسهیلات غیرجاری  به حدود ۸ درصد کاهش یابد. به این ترتیب که اکثر کشاورزان کشوربه موقع قسط‌های تسهیلات خود را بازپرداخت خواهند کرد.


خدارحمی در ادامه یادآور شد: مصوباتی برای اهمال تسهیلات کشاورزان وجود دارد که  درشعب به خوبی اجرا می‌شود و اکنون نیز بند"خ" ماده ۳۳ قانون برنامه ششم درحال اجرا است که براساس آن  اصل بدهی کشاورزانی که خسارات طبیعی به آن‌ها وارد شده با بخشودگی سود و کارمزد  به مدت سه سال تمدید خواهد شد. 


لزوم تقویت سرمایه بانک‌ها 


وی درباره مشکل بانکداری در کشور ابراز کرد: مشکل عمده‌ایی که تمام تولید کنندگان کشور و فعالان اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بی‌ثباتی اقتصادی، تورم بالا و مواردی که از این بابت حادث شده، است. امیدوارم دردولت جدید با برنامه‌ریزی بهتر، رسیدگی بیشتر و گشایش‌هایی که ایجاد می‌کند، شرایط   اقتصادی برای فعالیت کارآفرینان وفعالان اقتصادی بهبود پیدا ‌کند زیرا در این‌صورت است که روابط مشتریان و فعالان اقتصادی با بانک هم بهتر خواهد شد و به طور طبیعی نرخ مطالبات غیرجاری هم کاهش پیدا می‌کند. در عین حال تقویت سرمایه بانک‌ها به خصوص بخش دولتی بسیارلازم است، زیرا در طول زمان حجم و گستره عملیات افزایش می‌یابد.


مدیرعامل بانک کشاورزی در ادامه افزود:  دولت در سال‌های گذشته به دلیل محدودیت‌هایی که داشته از افزایش سرمایه بانک‌ها تا حدودی بازمانده است و امید می‌رود در شرایط دولت جدید توجه بیشتری به این موضوع شود زیرا افزایش سرمایه بانک‌ها برای بهبود عملکردشان لازم است، البته رایزنی‌هایی هم برای رفع مشکلات درحال انجام است. خوشبختانه طی سال‌های اخیر موسسات غیر مجاز و بانک‌هایی که عملکرد نامناسبی داشتند یا اصلاح شدند و یا به ادغام درآمدند و شرایط بهتری از این نظر برای نظام بانکی ایجاد شد. بانک کشاورزی هم به عنوان یک بانک تخصصی به طور نسبی به مساعدت و کمک بیشتری از جانب دولت برای اینکه بتواند منابع ارزانتری در اختیار بخش کشاورزی قرار دهد، نیاز دارد
خدارحمی دراین خصوص بیان کرد: به لحاظ حجم منابع خوشبختانه موفق به پاسخگویی بودیم، اما از حیث نرخ سود از آنجا که لاجرم روش‌های مرسوم تجهیز منابع  مورد استفاده قرار گرفت، هزینه تمام شدن این منابع در حدی است که برای فعالان بخش کشاورزی خیلی دلچسب نیست، بنابراین امیدواریم دولت جدید در این زمینه هم با گشایش‌ها، برنامه‌ریزی بهترو هماهنگی بیشترموانع ارتقا سطح دسترسی کشاورزان به منابع اعتباری را بردارد و ما هم درتلاش هستیم تا در این مسیرحرکت‌هایی را به ثمر بنشانیم. 


سختی واگذاری دارایی‌های مازاد 


وی درباره مدیریت اموال مازاد نیز چنین توضیح داد: براساس سیاست‌های دولت درسال‌های اخیرتلاش کردیم تا دارایی‌های مازاد واملاک تملیکی با سرعت بیشتری واگذار شود و تا حدودی هم در این زمینه توفیقاتی به دست آمد، اما شرایط  خاص اقتصادی که درآن به سر می‌بریم، قدری آن را دشوار ساخته است، با این حال تلاش می‌کنیم دارایی‌های مورد توجه که منجمد و کم بازده بانک به حساب می‌آید، نقد شود و به چرخه پرداخت تسهیلات برگردد. در این زمینه برنامه سال‌های گذشته به طور کامل اجرایی شده، امسال هم به یاری خدا بسیار امیدوار هستیم تا صد درصد برنامه را به خوبی اجرا شود. 


ناترازی بانک‌ها در وضعیت منابع و مصارف


مدیرعامل بانک کشاورزی درباره بهبود ترازنامه بانک نیزابراز کرد: بانک‌ها دچارناترازی در وضعیت منابع و مصارف بودند. بانک کشاورزی از گذشته یکی از بانک‌هایی به حساب می‌آمد که همیشه ازاین ناترازی در رنج بود، اما با سیاستی که مورد توجه قرار گرفت در سال‌های اخیرنه تنها  اضافه برداشت از بانک مرکزی نداشته است بلکه  تراز مصارف و منابع آن هم مثبت شده و جزء بانک‌هایی که گیرنده منابع دربازار بین بانکی باشد، به حساب نمی‌آید.


خدارحمی در این خصوص یادآور شد: مسئله فوق با اعمال مدیریت بهتر و مصارف مناسب  به دست آمده و تلاش براین است تا همین مسیر ادامه یابد. تمامی بانک‌ها و از جمله بانک کشاورزی باید تلاش کند تا از وضعیت تاترازی مصارف فاصله گیرد تا در یک وضعیت متوازن کار ادامه پیدا کند و این امر یک سیاست اصولی دربانک کشاورزی به حساب می‌آید.


تسهیلات کرونایی برای آسیب‌دیدگان


وی درارتباط با بسته حمایتی بانک جهت جبران آسیب‌های ناشی از بیماری کرونا بیان کرد: بانک کشاورزی به عنوان یک بانک بزرگ که در سراسر کشور فعالیت دارد و تعداد زیادی از هموطنان یارانه خود را از طریق  این بانک دریافت می‌کنند، درکنار دیگر بانک‌های کشوردر پرداخت تسهیلات یک میلیون تومانی جهت مقابله با کرونا به خانوارها   مشارکت داشته و در چند مرحله به پرداخت آن اقدام کرده است. علاوه براین در حیطه بخش کشاورزی تولید کنندگان که از کرونا آسیب دیده بودند و مشکلاتی برای آنان به وجود آمده بود، براساس مصوبات شورای پول و اعتبار بدهی این افراد را با اخذ ۷.۵ درصد از اقساط یا بدهی سررسیدشان  و مابقی آن را در یک دوره ۴ یا ۵ ساله امهال کردیم، در عین حال برای فعالیت‌هایی که بازار و فروش آن‌ها از شرایط کرونایی تاثیر پذیرفته بود، تسهیلاتی مورد توجه قرار گرفت. 


مدیرعامل بانک کشاورزی درباره نمونه‌ایی از این تسهیلات توضیح داد: تسهیلاتی به تولیدکنندگان مرغ گوشتی ارائه شد و برخی از تولیدکنندگان گل و گیاه هم که از این بابت دچار مشکلاتی شده بودند از این امر بی‌بهره نماندند و تلاش شد تا این افراد در چرخه تولید و فعالیت به حالت عادی برگردند. گذشته از این موارد، درعرصه ارائه خدمات بانکی مانند سایر بانک‌های کشور به عموم هموطنان‌مان خدمت‌رسانی صورت گرفت. طیف وسیعی از اقشار مردم  از ابزارهای بانکی، کارت خرید پرداخت بانک کشاورزی استفاده می‌کنند، همچنین سامانه‌های مختلفی مانند اینترنت بانک و موبایل بانک مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. اخیرا هم یک سامانه بزرگی تحت عنوان سامانه بازارگاه با کمک وزارت جهاد کشاورزی که یک سامانه ملی وبزرگ تجارت الکترونیک به حساب می‌آید، طراحی، پیاده‌سازی و مورد اجرا گذاشته شده است که کل برآیند تهیه واردات و توزیع نهاده‌های دامی درون این سامانه درحال انجام است. این سامانه طیف وسیعی از فعالان اعم از بازرگانان، واسطه‌ها و تولید کنندگان که با نهاده‌های دامی سروکار دارند را درخود جای داده و این گروه نیز فعال هستند و از آن استفاده می‌کنند. لازم به یادآوری است  دراین سامانه تراکنش‌ها به صورت برخط و بلادرنگ درحال انجام است.
خدارحمی در ادامه اضافه کرد: کارخوبی که از سال گذشته انجام شد در واقع صدور کشاورز کارت بود. به این ترتیب که با توجه به افزایش قیمت نهاده کود، سم و ... کارتی متناسب با حجم فعالیت کشاورزان متوسط و کوچک طراحی شد که  مبالغ ۱۰، ۱۵ و ۲۰ میلیون در این کارت‌ها شارژ شد و منحصرا برای خرید نهاده و به خصوص کود مورد استفاده قرار گرفت. حدود ۵۰ هزار فقره از این کارت صادر و اعتباری نزدیک به ۸۰۰ میلیون تومان نرخ ترجیحی ۱۲ درصد در اختیار کشاورزان قرار گرفت که با هماهنگی بانک مرکزی کماکان پابرجا است تا برای سال جاری هم ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار ۱۲ درصدی از این طریق دراختیار بانک کشاورزان قرارگیرد، این مسئله می‌تواند به تامین سرمایه درگردش آن‌ها کمک کند. 


مقابله با تورم و تنش‌های ارزی


وی درباره مشکلات بانک کشاورزی دررابطه با تورم، تنش‌های ارزی و چگونگی حل آن گفت: مسائل و فشارهای اقتصادی به طور طبیعی مشتریان را تحت تاثیر قرار داده است. برفرض درصورتی که درآمد آن‌ها یا  فعالیت اقتصادی‌شان با مشکلاتی مواجه شود یا خشکسالی  پیش آید، این موارد سبب خواهد شد تا تعداد زیادی از کشاورزان دچارخسارت شوند و درآمدشان کاهش یابد، بنابراین متناسب با شرایطی که در اقتصاد وجود دارد، تلاش می‌شود که  شرایط آن‌ها  مورد توجه قرار گیرد و با آنان برای پشت سرگذاشتن این دوره سخت مدارا شود.


مدیرعامل بانک کشاورزی دراین رابطه تصریح کرد: روش‌های مختلفی برای فائق آمدن براین شرایط مورد توجه قرارگرفته که یکی از سیاست‌های  مورد استفاده، کاهش قیمت تمام شده منابع بوده است. درگذشته رقابت سنگینی درزمینه پرداخت سودهای بالای سپرده‌گذاران  در شبکه بانکی ایجاد شده بود که خوشبختانه از سه سال پیش این وضعیت مورد اصلاح قرارگرفت و از پرداخت سودهای بالا، ترجیحی و مازاد سود به سپرده‌گذاران اجتناب ورزیده شد که قریب به ۲ هزار میلیارد تومان از این حیث هزینه‌های بانک را بدون اینکه به حجم سطح منابع لطمه وارد شود، کاهش دادیم. 


خدارحمی در همین خصوص چنین توضیح داد: مسئله مورد اشاره یکی از سیاست‌هایی بود که اتخاذ شد و در عین حال تاکید بروصول نقدی مطالبات و به خصوص پیگیری  پرونده‌هایی که در وضعیت مشکوک‌الوصول قرار داشتند،  بهتر صورت گرفت و به مرحله وصول رسید. همچنین در تعامل بهتر با مشتریان تلاش شد با تنظیم بهتر سررسید مطالبات با مهلت‌هایی که مورد توجه قرار گرفت به عبور اقتصاد و فعالان آن از این شرایط کمک صورت گیرد.


بانکداری اصولی و علمی


وی درباره کاری که در زمینه بانکداری باید صورت گیرد و به دلیل مشکلات انجام نشده، گفت: خدمات بانکی از جمله کارهای پویایی به حساب می‌آید که دراقتصاد باید برتسهیل آن بیش از این حساسیت نشان داده شود، همچنین ارتقا سطح خدمات هم باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد. علاوه براین  موارد مراجعه مردم  به بانک از جمله کارهایی است که نیاز به کمترشدن آن کاملا احساس می‌شود. شرایط کرونایی سختی‌های زیادی  برای کشور فراهم کرد، ولی یک سود هم داشت و آن این بود که کشور را بیشتر به این سمت سوق داد که تراکنش‌های بانکی غیرحضوری‌ انجام گیرد و این مسئله نیاز به حضور در شعبه را کمتر وکمتر ساخت. 


مدیرعامل بانک کشاورزی در پایان تاکید کرد: بانک کشاورزی در این زمینه توفیقات زیادی به دست آورده، ولی نیاز است تا دراین خصوص کار بیشتری صورت گیرد. ساده‌سازی روش‌ها و کاهش هزینه تراکنش‌ها و تعامل مشتریان با بانک هم از جمله مواردی محسوب می‌شود که در آینده باید برآن تمرکز بیشتر داشت، علاوه براین درمورد اعتبارسنجی و تاکید برآن در سطح شعب به دقت بیشتری نیازاست. البته در تمام این زمینه‌ها توفیقاتی به دست آورده‌ایم، ولی هنوز هم باید بیشتر حرکت کرد تا انشاالله کیفیت خدمات بانک روزآمد و کم‌هزینه‌ترو آسان‌تربرای مشتریان شود.  
 


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر