رکورد تورم اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر

تورم اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر به بالاترین حد خود در ۱۳ سال گذشته رسید که عمدتا ناشی از افزایش قیمت انرژی و هزینه‌های بی سابقه گاز طبیعی است.
کد خبر : ۱۲۷۲۶۵
اتحادیه اروپا

به گزارش ایبِنا به نقل از راشاتودی، بر اساس داده های آژانس آمار اروپایی یوروستات، تورم سالانه در منطقه یورو در ماه سپتامبر از ۳ درصد در ماه قبل به ۳.۴ درصد و بالاترین حد در ۱۳ سال گذشته افزایش یافت. بالاترین سطح شاخص تورم از زمان بحران اقتصادی در سپتامبر ۲۰۰۸ است، زمانی که تورم ۳.۶ درصد بود. این نیز پس از افزایش ۴.۱ درصدی قیمت مصرف کننده آلمان در ماه سپتامبر به بالاترین سطح خود نزدیک به ۳۰ سال اخیر می رسد.


کارشناسان می گویند قیمت ها عمدتا به دلیل افزایش هزینه های انرژی افزایش یافته، زیرا این هفته هزینه های گاز طبیعی تقریبا ۱۲۰۰ دلار در هر ۱۰۰۰ متر مکعب ثبت شده است. با این حال، تا حدودی تأثیر روند نزولی تولید و حمل و نقل نیز وجود داشت، زیرا قیمت کالاهای بادوام نسبت به ماه آگوست ۲.۳ درصد افزایش نشان داد. قیمت مصرف کننده در ۱۹ کشور منطقه یورو در ماه سپتامبر ۰.۵ درصد افزایش ماهانه داشت. تورم سالانه اصلی بدون احتساب مواد غذایی و انرژی از ۱.۶ درصد در ماه قبل به ۱.۹ درصد افزایش یافت.


با توجه به مشکلات موجود، تحلیل گران می گویند ممکن است تورم تا پایان سال به ۴ درصد برسد، که دو برابر هدف تعیین شده برای منطقه یورو از سوی بانک مرکزی اروپا (ECB) است. با این حال، این بانک انتظار ندارد که این روند تا سال ۲۰۲۲ ادامه یابد، زیرا این وضعیت را موقتی دانسته و در اوایل سال آینده کاهش سریعی را برای آن پیش بینی می کند. با این حال، کارشناسان بازار هشدار می دهند که بانک مرکزی اروپا و سایر بانک های مرکزی اتحادیه اروپا خطرات ناشی از تورم را دست کم می گیرند.


به گفته یک اقتصاددان، ما فکر می کنیم به احتمال زیاد این تورم نسبت به همه بانک های مرکزی، از جمله بانک مرکزی اروپا، کمتر گذرا باشد. ممکن است مصرف کنندگان خواستار دستمزد بیشتری شوند و شرکت ها بتوانند آنها را تسهیل کنند، زیرا می توانند هزینه بیشتری را از طریق قیمت نهایی بالاتر منتقل کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر