بالاترین قیمت جهانی موادغذایی در شهریورماه

قیمت جهانی مواد غذایی در شهریورماه به دلیل مشکلات برداشت و افزایش تقاضا برای روغن‌های گیاهی، شکر و غلات به بالاترین حد خود رسید.
کد خبر : ۱۲۷۴۱۰
موادغذایی

به گزارش ایبِنا به نقل از راشاتودی، بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، شاخص قیمت مواد غذایی در ماه سپتامبر برای دومین ماه متوالی به بالاترین سطح خود در ۱۰ سال گذشته رسید.


شاخص قیمت مواد غذایی فائو که قیمت جهانی غذاهای بین المللی را دنبال می کند، ماه گذشته ۱۳۰ واحد افزایش یافت و به بالاترین سطح خود از ماه سپتامبر ۲۰۱۱ رسید. در مجموع، قیمت مواد غذایی سالانه ۳۲.۸ درصد افزایش یافت. این آژانس غذایی عمدتا این رشد قیمت را به افزایش قیمت روغن های گیاهی، غلات و شکر نسبت می دهد که ناشی از مشکلات برداشت و افزایش تقاضا است.


شاخص قیمت روغن نباتی تنها در ماه سپتامبر با افزایش ۱.۷ درصدی همراه با افزایش ۶۰ درصد سالانه نسبت به سال گذشته افزایش یافته که منجر به افزایش هزینه روغن پالم به دلیل نگرانی از کمبود نیروی کار در مالزی شده است. شاخص قیمت حبوبات ۲ درصد افزایش یافته و گندم بیشترین افزایش قیمت را در نتیجه کاهش عرضه صادرات با وجود تقاضای جهانی داشت.


این آژانس رکورد جهانی تولید غلات به میزان ۲.۸ میلیارد تن را در سال ۲۰۲۱ پیش بینی کرد، اما خاطرنشان کرد که هنوز مصرف آن بیشتر خواهد بود. قیمت شکر ۰.۵ درصد افزایش یافت که عمدتا به دلیل آب و هوای نامناسب در برزیل، بزرگ ترین صادرکننده قند در جهان است.


فائو اعلام کرد: با این چشم انداز تولید مطلوب در هند و تایلند، سود شکر جبران می شود. شاخص قیمت محصولات لبنی در ماه سپتامبر نیز در حال افزایش بود و شیر خشک و کره افزایش چشمگیری را نشان می داد. شاخص قیمت گوشت برای دوازدهمین ماه متوالی به افزایش خود ادامه داد و گوشت گوسفند و گوشت گاو در رأس آن قرار گرفت. به دلیل افزایش عرضه در بازار جهانی، قیمت طیور کاهش یافته است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر