ایبِنا بررسی کرد؛

رشد بیش از ۱۰۰ درصدی تامین مالی از طریق بازار سرمایه در مرداد۱۴۰۰

گزیده آمارهای اقتصادی منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد مجموع تامین مالی از طریق بازار سرمایه در دومین ماه تابستان، به رقم ۴۱۴.۲ هزار میلیارد ریال رسیده است.
کد خبر : ۱۲۷۵۰۰
بورس

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ بر این اساس بررسی شاخص ها و نماگرهای بازار اوراق بهادار تهران نشان می دهد در مردادماه سال جاری، شاخص کل بورس به رقم یک میلیون و ۵۱۵ هزار و ۵۴۹ واحد رسیده است که نسبت به ماه قبل، بیش از ۱۵ درصد رشد داشته است. این در حالی است که رشد شاخص کل بورس تهران در پنج ماهه نخست ۱۴۰۰ نسبت به پنج ماه ابتدایی سال قبل، با افت ۱۳.۸ درصدی مواجه بوده است.


اما ارزش بازار سهام در مردادماه سال جاری به رقم ۶۰۹۹۹.۵ هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به ماه گذشته، ۱۴.۲ درصد تقویت شده است. همچنین در این ماه، ارزش بازار بدهی با رشد ۲ درصدی نسبت به تیرماه امسال، به رقم ۲۶۱.۶ هزار میلیارد ریال رسیده است.


در بخش دیگر این اطلاعات منتشر شده به ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران اشاره شده و تاکید دارد در مردادماه ۱۴۰۰ ارزش این معاملات به رقم ۸۶۸.۴ هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به ماه قبل، ۹.۱ درصد کاهش داشته است. همچنین در پنج ماهه ۱۴۰۰ ارزش معاملات بورس تهران با افت بیش از ۶۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به رقم ۳۶۸۶.۱ هزار میلیارد ریال رسیده است. اما حجم معاملات بورس در مردادماه ۱۴۰۰ به رقم ۱۲۴.۲ میلیارد سهم رسید که نسبت به تیرماه امسال، بیش از ۱۰ درصد افت داشته است.


از سوی دیگر، اطلاعات منتشر در خصوص فرابورس نشان می دهد در دومین ماه تابستان امسال، شاخص کل فرابورس با رشد ۱۴.۸ درصدی نسبت به ماه قبل، به رقم ۲۱ هزار و ۸۷۷ واحد رسیده است. همچنین ارزش بازار سهام در مردادماه سال جاری با رشد ۱۱.۹ درصدی نسبت به ماه قبل، به رقم ۱۵۹۹۸.۵ هزار میلیارد ریال رسیده است که این رقم نسبت به پایان سال قبل، ۲.۷ درصد کمتر شده است. همچنین ارزش بازار بدهی در فرابورس در مردادماه امسال به رقم ۲۷۰۶.۲ هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به ماه قبل، ۱.۳ درصد رشد داشته است.


در مجموع بر اساس این گزارش، مجموع تامین مالی از طریق بازار سرمایه در دومین ماه تابستان با رشد ۱۰۶ درصدی نسبت به ماه قبل، به رقم ۴۱۴.۲ هزار میلیارد ریال رسیده است. از سوی دیگر در پنج ماهه نخست سال نیز مجموع تامین مالی از طریق بازار سرمایه به رقم ۱۴۱۱.۶ هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به پنج ماهه سال قبل، ۱۱.۸ درصد افزایش یافته است.



برچسب ها: بورس شاخص بورس
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر