20 مهر 1400 - 12:50

صادرات نیازمند ثبات قوانین و مقررات است

یک فعال اقتصادی معتقد است: تصمیمات یکباره و بخشنامه‌های خلق‌الساعه، در جریان صادرات و ارزآوری کشور مشکل ایجاد خواهد کرد.
کد خبر : ۱۲۷۵۱۵
معصومی اصفهانی

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مشکلات صادرکنندگان اظهار کرد: بزرگترین دغدغه صادرکنندگان در طول سال های گذشته تغییر قوانین و مقررات، و صدور بخشنامه های خلق الساعه و آنی است که قدرت برنامه ریزی و امکان ادامه مسیر را از آنها سلب می کند. 


مهدی معصومی اصفهانی در گفت و گو با ایبِنا تصریح کرد: متاسفانه یک روز به صورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی برای صادرات ممنوعیت اعمال و روزی دیگر بخشنامه آزادسازی را صادر می‌کنند و این در حالی است که این مسائل باعث آسیب به فعالیت صادرکننده واقعی در کشور می‌شود و گاهی منجر به توقف فعل صادراتی خواهد شد. 


وی با تاکید بر اینکه اهرم صادراتی، ابزاری در دست دولتمردان است تا هر تصمیمی با آن اخذ کنند، افزود: این روش ممکن است در داخل کشور نتیجه ای داشته باشد اما برای نفس صادرات کار اشتباهی است چراکه می‌تواند به ضرر صادرکنندگان و ارزآوری برای کشور تمام شود. در حالی که رشد صادرات غیرنفتی و توسعه آن موتور محرک اقتصاد و یکی از راه‌های گذار از تحریم‌هاست. 


این فعال اقتصادی با بیان اینکه صادرات نیازمند ثبات قوانین و مقررات است، اظهار کرد: به عنوان نمونه ما در صنعت طیور پیشنهاد کردیم که همیشه ۲۰ درصد تولید اجازه صادرات داشته باشد و از سوی دیگر ۲۰ درصد هم اجازه واردات داشته باشد تا جریان صادرات و واردات همیشه برقرار باشد و انحصار ایجاد نکنیم. 


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پایان گفت: مصرف کنندگان باید قدرت انتخاب داشته باشند که به طور قطع این مهم نیز در اقتصادی آزاد و بدون ممنوعیت‌های خلق‌الساعه محقق خواهد شد. 


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر