کرونای دلتا ترمز رشد اقتصادی آمریکا را کشید

همه‌گیری کرونا و ضربه آن به زنجیره‌های جهانی عرضه و کمبود و کاهش تولید خودروهای موتوری در آمریکا بر هزینه‌کرد مردم تاثیر گذاشته و رشد اقتصاد این کشور را محدود کرده است.
کد خبر : ۱۲۷۹۱۱
آمریکا

به‌ گزارش ایبِنا به نقل از رویترز، سرعت رشد اقتصاد آمریکا در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی بسیار کند شده که دلیل آن را می‌توان اوج دوباره همه‌گیری کرونا و ضربه آن به زنجیره‌های جهانی عرضه دانست که باعث کمبود کالاهای مختلف ازجمله خودرو و کاهش هزینه کرد مصرف‌کنندگان شده‌است.


رشد اقتصادی کند تر از حد انتظار که توسط وزارت بازرگانی آمریکا در روز پنجشنبه اعلام‌شده بر بسته‌های کمک‌های کرونایی دولت به کسب‌وکارها، ایالت‌ها و دولت‌های محلی و همچنین خانواده‌ها تاثیر می‌گذارد. طوفان آیدا که تولید انرژی آمریکا را در اواخر ماه اوت از بین برد هم رشد اقتصاد این کشور را محدود کرد.

دولت آمریکا اعلام کرد تولید ناخالص داخلی این کشور ۲ درصد در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی نسبت‌به سال قبل افزایش داشته‌است. این رقم کندترین رقم رشد اقتصاد آمریکا از سه‌ماهه دوم ۲۰۲۰ را نشان می‌دهد یعنی زمانی‌که اقتصاد به‌خاطر اعمال محدودیت‌های کرونایی در رکود شدیدی به سر می‌برد. اقتصاد آمریکا ۶٫۷ درصد در سه‌ماهه دوم رشد کرده بود.


کمبود جهانی نیمه‌رساناها باعث شده تولید خودروهای موتوری در آمریکا ۴۱٫۶ درصد در سه‌ماهه سوم کاهش یابد. این رقم در فصل بهار برابر با ۱۴٫۱ درصد بود.

 هزینه‌کرد مردم برای کالاهای ماندگار ۲۶٫۲ درصد کاهش‌یافته است. خودروهای موتوری ۲٫۳۹ درصد از رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا را کم کرده است. اگر تولید خودروهای موتوری را کنار بگذاریم، اقتصاد آمریکا ۳٫۵ درصد در سه‌ماهه گذشته رشد داشته‌است، یعنی کندتر از  ۷.۴ درصدی که در فصل بهار ثبت‌شده بود.

بالا رفتن تقاضا برای سفرهای هوایی و اجاره خودروها هزینه‌کرد مردم در بخش خدمات را ۷٫۹ درصد بالا برده‌است. تقاضا برای خدمات در بیمارستان‌ها و رستوران‌ها هم افزایش یافته‌است. هزینه‌کرد مردم در بخش خدمات ۱۱٫۵ درصد در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی رشد داشت.

دولت آمریکا تخمین می‌زند طوفان آیدا ۶۲ میلیارد دلار به اقتصاد آن آسیب رسانده باشد. تورم همچنان بالاست که بر قدرت خرید مردم تاثیر می‌گذارد. فدرال‌رزرو آمریکا نرخ تورم را غیر از مواد غذایی و انرژی ۴٫۵ درصد اعلام کرده‌است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر