تورم سالانه آمریکا رکورد سی سال اخیر را زد

طبق سنجش فدرال رزرو، تورم آمریکا به بالاترین حد خود در ۳۰ سال اخیر رسید.
کد خبر : ۱۲۷۹۲۵
تورم

به‌ گزارش ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، روز جمعه وزارت بازرگانی گزارش داد که تورم سالانه با وجود کاهش درآمد افراد، طی ماه سپتامبر با سریع ترین سرعت در بیش از ۳۰ سال گذشته افزایش یافت. فشار اصلی افزایش قیمت که توسط شاخص قیمت مخارج مصرفی افراد شامل غذا و انرژی سنجیده می‌شود، ۰.۳ درصد در این ماه افزایش یافت و رشد قیمت سالانه را به ۴.۴ درصد رساند. این سریع ترین سرعت از ماه ژانویه ۱۹۹۱ است. با حذف هزینه های غذا و انرژی، مطابق با برآورد داوجونز، تورم ۰.۲ درصد در این ماه و ۳.۶ درصد برای دوره ۱۲ ماهه افزایش یافت، که نسبت به ماه آگوست بدون تغییر اما بالاترین سطح از ماه می ۱۹۹۱ است. فدرال رزرو اولویت را برای در میان مجموعه‌ای از معیارها برای تورم، خوانش قیمت مخارج مصرفی افراد (PCE) را در اولویت قرار می دهد.


جهش تورم زمانی رخ داد که درآمد شخصی در ماه سپتامبر ۱ درصد کاهش یافت که بیش از کاهش ۰.۴ درصدی مورد انتظار بود. هزینه های مصرف کننده مطابق با برآوردهای وال استریت ۰.۶ درصد افزایش داشت. نرخ تورم کل با افزایش ۲۴.۹ درصدی هزینه های انرژی و افزایش ۴.۱ درصدی در مواد غذایی تحت فشار قرار گرفت. تورم خدمات ۶.۴ درصد در سال جاری افزایش یافت در حالی که قیمت کالاها ۵.۹ درصد افزایش یافت. اعداد تورم و درآمد در حالی است که فدرال رزرو با نگرانی از قیمت های بالاتر و رشد کمتر دست و پنجه نرم می کند. تولید ناخالص داخلی تنها با سرعت سالانه ۲ درصد در سه ماهه سوم افزایش یافت که کندترین نرخ از زمان شروع بهبود پس از رکود اقتصادی است که در ماه آوریل ۲۰۲۰ به پایان رسید. وزارت کار گزارش داد که هزینه جبران خدمات نیز افزایش یافته و پیش از برآورد ۰.۹ درصدی در سه ماهه سوم ۱.۳ درصد افزایش داشته است. این افزایش نسبت به سال گذشته را به ۳.۷ درصد رساند که کمی بالاتر از سه ماهه اول و سریع ترین از سه ماهه دوم سال ۲۰۰۲ بود.


 دستمزدها و حقوق ۴.۶ درصد در مقایسه با ۲.۷ درصد نسبت به ماه سپتامبر ۲۰۲۰ افزایش یافت. جانت یلن، وزیر خزانه داری و رئیس سابق فدرال رزرو، گفت که همچنان انتظار دارد تورم از بین برود، اگرچه او و سایر مقامات اذعان کرده اند که این تورم پایدارتر و طولانی تر از حد انتظار بوده است. یلن از رم و اجلاس گروه بیست گفت: تورم سال به سال بالا باقی می‌ماند و برای مدتی صرفاً به دلیل آنچه در ماه‌های اول سال رخ داده، باقی خواهد ماند. اما من معتقدم نرخ های ماهانه در نیمه دوم سال کاهش خواهد یافت. من فکر می کنم ما شاهد بازگشت تورم نزدیک به ۲ درصد خواهیم بود. نرخ پس انداز در ماه سپتامبر ۷.۵ درصد بود که معادل ۱.۳۴ تریلیون دلار نسبت به نرخ ۹.۲ درصدی در ماه آگوست و پایین ترین نرخ ماهانه از ماه دسامبر ۲۰۱۹ کاهش یافت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها