وضعیت بازارهای مالی جهان در ۲۴ آبان

آخرین قیمت نفت، ارز، قیمت طلا، سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه و ارزهای رمزنگاری شده در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۲۸۲۸۸
بازار مالی

به گزارش ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از کاهش قیمت نفت، نوسان ارزش سهام ها در بازار آسیا، افزایش ارزش دلار در بازار ارز و کاهش قیمت جهانی طلا و نوسان قیمت‌ها در بازار ارزهای رمزنگاری شده است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • قیمت نفت کاهش یافت


روز دوشنبه قیمت نفت خام تحت فشار انتظارات از عرضه بیشتر و کاهش تقاضا پایین آمد. بهای معاملات آتی نفت برنت تا ساعت ۵:۲۱ صبح به وقت تهران با ۵۸ سنت یا ۰.۷ درصد کاهش به ۸۱.۵۹ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۵۸ سنت یا ۰.۷ درصد کاهش به ۸۰.۲۱ دلار در هر بشکه رسید. هر دو طی سه هفته گذشته تحت تاثیر تقویت دلار و گمانه زنی ها مبنی بر اینکه ممکن است دولت جو بایدن، برای کاهش قیمت ها، ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده را آزاد کند، افت کرده اند. تحلیل گران ANZ در گزارشی گفتند: کاخ سفید درباره چگونگی مقابله با تورم بالاتر بحث کرده و برخی از مقامات خواستار بهره برداری از ذخایر استراتژیک یا توقف صادرات ایالات متحده شده اند. شرکت‌های انرژی ایالات متحده در این هفته برای سومین هفته متوالی دکل‌های نفت و گاز طبیعی را اضافه کردند و قیمت نفت خام نزدیک به بالاترین حد خود در هفت سال گذشته رسیده بود که باعث شد برخی از حفاری‌ها وادار به بازگشت به چاه شوند. روز جمعه شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز اعلام کرد که تعداد دکل های نفت و گاز، که نشانگر اولیه تولید آتی است، در هفته منتهی به ۱۲ نوامبر با شش افزایش به ۵۵۶ رسید که بالاترین سطح از آوریل ۲۰۲۰ است.


 هفته گذشته اوپک پیش‌بینی تقاضای جهانی نفت را نسبت به پیش‌بینی ماه گذشته برای سه ماهه چهارم تا ۳۳۰ هزار بشکه در روز کاهش داد، در حالی که قیمت‌های بالای انرژی مانع از بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری کووید-۱۹ شد. روز جمعه شرکت روسنفت روسیه، دومین شرکت بزرگ نفتی جهان پس از آرامکوی سعودی، از چرخه فوق العاده ای در بازارهای جهانی انرژی هشدار داد که با پیشی گرفتن تقاضا از عرضه، احتمال افزایش بیشتر قیمت‌ها را داد.



  • بازار سهام آسیا نوسان داشت


با واکنش سرمایه گذاران به آخرین داده های اقتصادی چین در ماه اکتبر، سهام های آسیا واقیانوسیه در معاملات روز دوشنبه نوسان داشت. سهام های چین پایین‌تر بود و کامپوزیت شانگهای حدود ۰.۳ درصد سقوط کرد در حالی که شنژن ۰.۶۰۵ درصد کاهش یافت. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ اندکی کاهش یافت. این ضررها علی رغم فراتر از انتظار بودن داده های اقتصادی چین، رخ داد. داده های منتشر شده در روز دوشنبه نشان داد که خرده فروشی در چین در ماه اکتبر ۴.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته که بالاتر از رشد ۳.۵ درصدی پیش بینی شده در نظرسنجی رویترز است. تولید صنعتی در این ماه نیز نسبت به سال گذشته ۳.۵ درصد رشد کرد که از انتظارات تحلیل گران در نظرسنجی رویترز برای افزایش ۳ درصدی افزایش نشان داد. کاسپای کره جنوبی ۱.۰۴ درصد صعود کرد و در بازارهای اصلی منطقه سهام های سازنده تراشه SK Hynix با افزایش بیش از ۴ درصد روبرو شد.نیک کی ۲۲۵ در ژاپن ۰.۴۷ درصد افزایش یافت و سهام های گروه سافت بانک بیش از ۲ درصد جهش کرد. شاخص تاپیکس ۰.۳۲ درصد رشد کرد. به گزارش رویترز، برآوردهای اولیه منتشر شده در روز دوشنبه نشان داد که تولید ناخالص داخلی ژاپن در سه ماهه جولای تا سپتامبر سالانه ۳ درصد کاهش داشته که بسیار بدتر از میانگین پیش بینی بازار برای انقباض ۰.۸ درصدی است. در استرالیا ۰.۳۴اس اند پی/ ای اس اکس ۲۰۰، ۰.۳۴ درصد افزایش یافت.ام اس سی آی، گسترده ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ۰.۳۳ درصد افزایش یافت.



  • بازار  ارز


شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، در پی افزایش اخیر، تقویت شد و در ۹۵.۰۱ قرار گرفت. ین ژاپن به دنبال تضعیف هفته گذشته در برابر دلار، با ۱۱۳.۸۶ در هر دلار معامله شد. دلار استرالیا در ۰.۷۳۴ بود که از سطح بالای هفته گذشته سقوط کرد.



  • قیمت طلای جهانی کاهش یافت


روز دوشنبه قیمت طلا کاهش یافت و با تقویت ارزش دلار از اوج قیمت پنج ماهه خود عقب نشینی کرد.هر اونس طلا تا ساعت ۵:۲۴ به وقت تهران با ۰.۳ درصد کاهش به ۱۸۵۷.۹۶ دلار رسید، در حالی که معاملات آتی طلای آمریکا با ۰.۴ درصد کاهش به ۱۸۶۰.۵۰ دلار در هر اونس رسید. شاخص دلار نزدیک به بالاترین حد خود در ۱۶ ماه گذشته قرار گرفت. روز یکشنبه رئیس بانک فدرال رزرو مینیاپولیس، گفت که انتظار دارد تورم بالاتر در چند ماه آینده ادامه یابد، اما هشدار داد که این بانک مرکزی ایالات متحده نباید نسبت به افزایش تورم موجود که احتمالن موقتی است، واکنش بیش از حد نشان دهد


روز جمعه دو سیاستگذار بانک مرکزی اروپا گفتند که ممکن است تورم منطقه یورو کندتر از تصور، کاهش یابد، تا حدی به دلیل اختلال های مداوم زنجیره تامین، اما بانک مرکزی اروپا (ECB) نباید با حذف سریع محرک ها واکنش نشان دهد. طلا از سیاست پولی گشایشی که برای تحریک رشد اقتصادی در طول همه‌گیری معرفی شد، بهره برده، اما هرگونه افزایش در نرخ‌های بهره باید جذابیت این فلز را کاهش دهد زیرا هزینه نگهداری آن را افزایش می‌دهد. بانک مرکزی انگلیس اولین بانک مرکزی بزرگی خواهد بود که نرخ بهره را افزایش می‌دهد، اما اینکه آیا این افزایش اولیه در ماه آینده اتفاق می‌افتد یا اوایل سال آینده، مورد اختلاف نظر اقتصاددانان شرکت کننده در نظرسنجی رویترز است. هر اونس نقره با ۱.۱ درصد کاهش به ۲۵.۰۰ دلار رسید. پلاتین با ۰.۶ درصد کاهش به ۱۰۷۵.۹۱ دلار رسید و پالادیوم ۰.۹ درصد کاهش یافت و به ۲۰۸۸.۹۶ دلار رسید.



  • افزایش قیمت بیت کوین و اتریوم


در بازار ارزهای رمزنگاری شده امروز صبح ساعت ۱۰:۱۵ به وقت تهران، قیمت بیت کوین با افزایش ۲.۵۴ درصدی، به ۶۵۸۰۲.۸۸ دلار و اتریوم با افزایش ۳.۵۷ درصدی به ۴۷۰۸.۵۸ دلار رسید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر