26 آذر 1400 - 09:25
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد؛

سرمایه‌گذاری؛ مهم‌ترین راهکار حل مشکل رکود

یک عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس گفت: سرمایه‌گذاری مهم‌ترین عامل برای حل مشکل رکود است که باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا ایجاد شغل از طریق آن مهیا خواهد شد و امکان راه‌اندازی صنایع هم فراهم می‌آید.
کد خبر : ۱۲۸۹۵۵
مرحبا

غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی درباره رشد اقتصادی در سال آینده به خبرنگار ایبِنا گفت: برای به سرانجام رسیدن رشد اقتصادی باید چند عامل را مورد توجه قرار داد و از آن‌ها غافل نشد.


وی درباره این عوامل ابراز کرد: مسئله اول کنترل عوامل موثر بررکود است زیرا برای سرمایه‌گذاری نقش بسیار مهمی دارد و این درحالی است که  جهت راه‌اندازی صنایع جدید و ارتقا صنایع فعلی و ایجاد شغل نیازمند به سرمایه‌گذاری هستیم که باید هم به صورت خارجی و هم داخلی صورت گیرد.


این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این خصوص اظهار داشت: متاسفانه دارای یک نقدینگی بزرگ سرگردان در کشور هستیم که برای مدیریت آن هیچ برنامه‌ای در دست نیست، جهت ساماندهی این نقدینگی باید کاری از جمله تشویق برای سرمایه‌گذاری در صنایع مولد کشور انجام شود. به این معنا؛ نیاز است تا کسب و کارها در مقیاس بزرگتر مورد راه‌اندازی قرار گیرد.


نماینده مردم آستارا در خانه ملت در ادامه بیان کرد: سرمایه‌گذاری در واقع مهم‌ترین عاملی است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا ایجاد شغل از طریق آن مهیا خواهد شد و امکان راه‌اندازی صنایع تعطیل و نیمه تعطیل داخلی فراهم می‌شود. متاسفانه در طی این سال‌ها دارای صنایع بسیار عظیم و معروفی بودیم که به دلیل رکود اقتصادی  دچار تعطیلی یا به صورت نیمه تعطیل درآمد و بعضا با ظرفیت کمی فعالیت خود را ادامه می‌دهد، راه‌اندازی این موارد ضروری است و مهم‌ترین راه محسوب می‌شود.


مرحبا دراین رابطه یادآور شد: سازوکارهای مالیاتی مورد بعدی است که باید مورد توجه قرار گیرد. مالیات یک انضباط پولی و مالی به دنبال دارد که مانعی برای تورم افسارگسیخته به حساب می‌آید واین تورم (یعنی تورمی که با رشد اقتصادی همراه نیست، زیرا برخی از تورم‌ها رشد اقتصادی به دنبال دارد) باید به کنترل درآید که راهکار آن کنترل خلق پول و کسری بودجه است زیرا با رشد سرسام‌آور تورم تامین مالی و سرمایه‌گذاری بی‌معنا می‌شود و از طرف دیگر به دلیل رشد سرسام‌آور قیمت‌ها تامین مواد اولیه هم برای سرمایه بی‌ارزش خواهد شد. 


وی در ادامه اضافه کرد: دولت درصورتی که بودجه‌ریزی را به نحوی انجام دهد که در نتیجه آن انضباط پولی بیشتری به کشور ببخشد و این آشفتگی در نظام پولی را حل کند و کسری بودجه را به حداقل برساند، موفق خواهد شد. در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها در عمل سرمایه‌گذاری خارجی وجود ندارد، ولی درصورتی که شرایطی فراهم آید که بتوان آن را جذب کرد، بسیار در رشد اقتصادی موثر واقع خواهد شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر