25 آذر 1400 - 11:49

تازه‌ترین گزارش تحلیلی ریسک کشوری منتشر شد

صندوق ضمانت صادرات ایران، گزارش ماهانه خبری تحلیلی ریسک کشوری را در اکتبر ۲۰۲۱ میلادی (مهر- آبان ۱۴۰۰) منتشر کرده است.
کد خبر : ۱۲۹۰۱۷
ریسک

به گزارش ایبِنا، صندوق ضمانت صادرات ایران بعنوان اولین موسسه اعتبار صادراتی در منطقه خاورمیانه تاسیس شده و با صدور انواع بیمه نامه، ضمانتنامه و ارائه سایر خدمات مرتبط از صادرکنندگان کشور حمایت مینماید. بیمه نامه‌های صندوق، با پوشش ریسک های سیاسی و تجاری مرتبط با صادرات به کشورهای خارجی، امکان دستیابی صادرکنندگان/ سرمایه گذاران ایرانی به مطالبات خود از خریداران/ بانکهای خارجی را فراهم می آورند.


ضمانتنامه‌های صندوق نیز با هدف تسهیل تامین مالی صادرات در مرحله قبل از حمل، طراحی گردیده اند. اعتبارسنجی خریداران خارجی و سایر خدمات مشاوره ای صندوق نیز در بسیاری از موارد راهگشای صادرکنندگان، سرمایه گذاران و بانک های ایرانی فعال در حوزه صادرات می‌باشد .


رتبه بندی اعتباری کشورها و دولت ها توسط موسسات مختلفی در جهان با اهداف متفاوت انجام می‌شود که مهمترین آنها موسسات (FitchRatings ،Poor's and Standard(P&S و Moody's می‌باشد. دولتها برای دسترسی به بازار سرمایه بین المللی و تامین مالی خارجی، عمدتا نیازمند اخذ رتبه اعتباری از این موسسات هستند و درجات اعتباری از بهترین کیفیت اعتبار (AAA) تا بدترین وضعیت اعتباری(D) که مخفف Default به معنی قصور در پرداخت است، طبقه بندی می‌شوند. موسسه رتبه بندی اعتباری دیگری که تنها در کشورهای نوظهور فعالیت می‌کند و بازار ایران را هم تحت پوشش دارد Intelligence Capital است که مقر آن در قبرس است. در کنار این موسسات، شرکتهای تخصصی ریسک سنجی نظیر EIU) Unit Intelligence Economic) یا موسسه(BMI) موسوم به International Business Monitor نیز با هدف ارائه گزارشات تحلیلی جامع از وضعیت اعتباری کشورها به سرمایه گذاران خارجی فعال هستند. به علاوه، موسسات بیمه اعتبار صادراتی که همتایان صندوق ضمانت صادرات ایران در سطح دنیا محسوب می‌شوند نیز بمنظور پوشش ریسکهای صادراتی شامل ریسک های سیاسی و تجاری، کشورها را بر اساس وضعیت ریسک کشوری به هفت طبقه از ۱ (بسیار کم ریسک) تا رتبه ۷ (بسیار پر ریسک) طبقه بندی می‌کنند. از همتایان صندوق ضمانت صادرات ایران در کشورهای دیگر می‌توان به Hermes Euler آلمان، Sace ایتالیا، NEXI ژاپن، Coface فرانسه، EKN سوئد، EKF دانمارک، SERV سوئیس، EFIC استرالیا، EDC کانادا، EXIAR روسیه، ECGC هند، K-sure کره جنوبی و Sinosure چین نام برد.


صندوق ضمانت صادرات ایران، گزارش ماهانه خبری تحلیلی ریسک کشوری را در اکتبر ۲۰۲۱ میلادی (مهر- آبان ۱۴۰۰)  منتشر کرده است که متن کامل این گزارش را اینجا ببینید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر