اومیکرون و کاهش بیشتر در رشد اقتصادی جهانی

با توجه به شیوع اومیکرون، انتظار می رود رشد تولید ناخالص داخلی جهانی از ۵.۷ درصد در سال جاری به ۴.۳ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یابد.
کد خبر : ۱۲۹۲۸۵
اقتصاد جهانی

به گزارش ایبِنا به نقل از اکسفورد اکونومیکس، تیم آکسفورد اکونومیکس متشکل از ۲۵۰ اقتصاددان، پیش‌بینی پایه برای ۲۰۰ کشور با استفاده از مدل اقتصاد جهانی را، که تنها چارچوب پیش‌بینی اقتصادی کاملاً یکپارچه در نوع خود است، به‌روزرسانی می‌کند. در زیر خلاصه ای از تحلیل‌های ما در مورد آخرین تحولات اقتصادی و پیش‌بینی‌ها عنوان شده است. مشخص نیست که پیامدهای سویه جدید اومیکرون کروناویروس تا چه اندازه جدی خواهد بود، بسته به اینکه دولت‌ها، خانواده‌ها و شرکت‌ها چگونه به آن واکنش نشان خواهند داد. اما در مقابل این پس‌زمینه نامشخص، پیش‌بینی‌های تولید ناخالص داخلی پایه خود را کاهش داده‌ایم. اکنون انتظار می‌رود رشد تولید ناخالص داخلی جهانی از ۵.۷ درصد در سال جاری به ۴.۳ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یابد که نسبت به ماه گذشته ۰.۲ درصد کاهش یافته است.


 ممکن است چند هفته طول بکشد تا اهمیت پیدایش سویه اومیکرون آشکار شود. در حال حاضر، فرض بر این است که اعمال مجدد محدودیت‌ها به ویژه در سفرهای خارجی، افزایش فاصله اجتماعی داوطلبانه و برخی اشکالات زنجیره تامین وجود خواهد داشت. این باعث کاهش رشد اقتصادی در اواخر سال جاری می شود اما در سه ماهه دوم و سوم سال ۲۰۲۲ جبران خواهد شد.


اومیکرون، خطرات زیادی را برای پیش‌بینی رشد ایجاد می کند، هرچند که پیشنهادات اولیه اثبات نشده مبنی بر اینکه علائم خفیف‌تری نسبت به انواع قبلی دارد درست باشد. با این حال، اگر این سویه انتقال‌پذیری بیشتر یا مقاومت بیشتری نسبت به واکسن‌های موجود داشته باشد، احتمالاً اختلال اقتصادی ناشی از اومیکرون بزرگ‌تر و طولانی‌تر از آنچه فرض شده خواهد بود. همچنین ممکن است هرگونه کاهش تورم را به تعویق بیندازد در حالی که مشکلات زنجیره تامین را تشدید می‌کند و سرعت بازگرداندن هزینه‌های خانوارها به خدمات کالاها را کاهش دهد.


 با شگفتی‌های اخیر تورم صعودی در چندین اقتصاد و تجدید نظر در پیش بینی قیمت صعودی نفت، پیش‌بینی شاخص قیمت مصرف کننده خود را افزایش داده و پیش‌بینی تورم جهانی با توجه به شاخص قیمت مصرف‌کننده، در سال ۲۰۲۲ را از ۰.۳ درصد به ۴.۲ درصد رسانده‌ایم. اما انتظار می‌رود طی سال آینده، تورم به شدت از ۵.۴ درصد در سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ به حدود ۳ درصد در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ کاهش یابد.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر