اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا:

تورم اروپا سال ۲۰۲۲ کاهش خواهد یافت

اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا گفت: تورم ۵ درصدی منطقه یورو در سال جاری کاهش خواهد یافت.
کد خبر : ۱۲۹۵۷۲
بانک مرکزی اروپا

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از رویترز، روز جمعه فیلیپ لین، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا گفت که تورم ۵ درصدی منطقه یورو پس از یک دوره طولانی رشد کم، بسیار عجیب به نظر می‌رسد، اما این نرخ در سال جاری کاهش خواهد یافت. داده‌ها نشان داد که تورم در سراسر این اتحادیه در ماه دسامبر به طور غیرمنتظره‌ای از ۴.۹ درصد در ماه قبل افزایش یافت که بالاترین نرخ جدید را به ثبت رساند و به بیش از دو برابر هدف ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا رسید. با این حال، لین تکرار کرد که تورم موقتی است و دوره ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ بخشی از چرخه همه گیری در تورم بوده و نباید با هنجارهای تاریخی مقایسه شود.


 لین با تکرار پیش‌بینی این بانک مبنی بر اینکه تورم به طور کلی بالاتر از هدف خود در سال ۲۰۲۲ خواهد بود، گفت: قبل از اینکه کمی کمتر از هدف سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ قرار گیرد، در درازمدت بیش‌تر از آنچه که ما می‌خواهیم خواهد بود. بله، پس از یک دوره طولانی تورم پایین، ۵ درصد بسیار عجیب به نظر می‌رسد، اما فکر می‌کنیم فشارهای تورمی در طول سال جاری کاهش خواهد یافت. در حالی که پیش‌بینی‌های بانک مرکزی اروپا نشان می‌دهد تورم تا سه ماهه چهارم به ۱.۹ درصد می‌رسد، فهرست بلندبالایی از سیاست‌گذاران تأثیرگذار این روایت را زیر سؤال برده، خطرات هشداردهنده به سمت ارقام بالاتر رفته و قرائت‌های بالاتر از هدف ممکن است تا سال آینده ادامه داشته باشد.


 منابع نزدیک به رویترز گفتند که برخی از سیاست‌گذاران در جلسه ماه گذشته بانک مرکزی اروپا به دنبال شناخت بیشتر ریسک‌های تورمی بودند، اما لین طی بحثی غیرمعمول با آن مخالفت کرد. لین گفت که در حالی که قیمت بالای انرژی، نگرانی عمده است، فشار عرضه در بازارهای نفت و گاز امسال کاهش خواهد یافت. وی افزود که با توجه به اینکه فکر می‌کند تورم بالا دوام نخواهد داشت، تغییر سیاست در راستای نرخ بهره بانک مرکزی اروپا وجود ندارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر