06 بهمن 1400 - 07:08
رییس جمهور:

دولت در کنترل تورم موفق بوده است/دریافت تسهیلات بانکی آسان می‌شود

رییس جمهور گفت: نشانه‌هایی که امروز از بانک مرکزی، مرکز آمار ایران و بخش‌های اقتصادی می‌آید، این است که دولت در کنترل تورم موفق بوده است و البته کاهش تورم نیاز به کار دارد.
کد خبر : ۱۳۰۰۵۸
رییسی

به گزارش ایبِنا، سید ابراهیم رئیسی در چهارمین گفتگوی تلویزیونی خود با مردم ضمن تبریک روز زن و گرامیداشت ایام الله دهه فجر، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی مخالفان و منتقدان دولت گسترش روابط با روسیه و چین را ناقض شعار نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی می‌دانند، نظر شما چیست؟، گفت: جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی فعالیت‌ها و تلاش‌های بسیاری داشته و دارد، اما به شکل متوازن عمل نشده است.


ظرفیت عظیم تجاری و اقتصادی می‌تواند با ۱۵ همسایه کشور برقرار شود


رئیس جمهور افزود: به عنوان مثال آنچنان که ارتباطات سیاسی کشور در عرصه بین‌الملل پیش‌برده شده، به ارتباطات و تعاملات اقتصادی و تجاری توجه نشده است و نوعی عقب‌ماندگی در این زمینه داریم. خطاب به کسانی که این بحث‌ها را مطرح می‌کنند می‌گویم که تا کنون متوازن عمل نشده و باید نوعی توازن در روابط خارجی کشور برقرار کنیم. چرا ما به همسایگان توجه نکردیم و چرا توجه نمی‌کنیم؟؛ ظرفیت عظیم تجاری و اقتصادی می‌تواند با ۱۵ همسایه کشور برقرار شود.


رئیسی ادامه داد: در نتیجه توافقات به دست آمده در سفر بنده به تاجیکستان، روابط اقتصادی و تجاری دو کشور سه برابر شده است. همچنین در سفر  به ترکمنستان، غیر از بحث سوآپ، ارتباط ترانزیتی دو کشور برقرار شد و تحرک خوبی در روابط تجاری - اقتصادی ایجاد شد. اخبار تحولات ایجاد شده در روابط کشورمان با جمهوری آذربایجان را خود رسانه ملی پخش کرد. امروز به نوعی کمبودها و کاستی‌ها دارد جبران می‌شود و درباره روسیه نیز همینطور است.


رئیس جمهور اظهار داشت: ظرفیت تجاری ایران با روسیه آن چیزی نیست که امروز شاهد آن هستیم. حجم ۳ و خرده‌ای میلیارد دلاری روابط تجاری امروز دو کشور به راحتی می‌تواند به ۱۰ میلیارد دلار برسد. کالاهای زیادی را می‌توانیم از روسیه وارد کنیم و محصولات کشاورزی و کالاهای بسیاری نیز داریم که می‌تواند به بازار روسیه صادر شود.


آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: در زمینه نفت و گاز با توجه به تکنولوژی که روس‌ها در اختیار دارند، ظرفیت خوبی برای همکاری وجود دارد که می‌تواند باعث رشد تعاملات اقتصادی دو کشور و نیز رشد اقتصادی ما شود.


رئیس جمهور افزود: زمینه همکاری در ترانزیت، حمل و نقل، انرژی، کشاورزی، صنعت، هوا فضا و حوزه‌های مختلف با روس‌ها وجود دارد. ظرفیت‌های بسیاری در هر دو کشور وجود دارد و این ظرفیت‌ها می‌تواند تبادل شود. ما مزیت‌هایی در کشورمان داریم که این مزیت‌ها مورد نیاز روسیه است و مزیت‌هایی آنجا وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده ما قرار گیرد.


رئیسی در پاسخ به این پرسش که سه سفر خارجی رئیس جمهور، نگاه به شرق را در سیاست خارجی دولت تقویت می‌کند و تعریف سیاست متوازن در سیاست خارجی چگونه خواهد بود؟، اظهار داشت: مذاکرات آغاز شده است و سیاست خارجی دولت در حوزه‌های مختلف فعال است اما اینکه بگوییم مذاکرات همه چیز را حل می‌کند چنین چیزی وجود ندارد. مذاکرات را پیش می‌بریم لیکن همه چیز ما مذاکرات نیست.


آیت الله رئیسی افزود: دولت در دو حوزه فعالیت می‌کند. یک؛ خنثی کردن تحریم‌ها، دو؛ رفع تحریم‌ها. یکی از راه‌های خنثی سازی تحریم‌ها ارتباط با همسایگان است و روسیه یکی از همسایه‌های بزرگ کشور ایران است لذا نمی‌توانیم با او ارتباطات اقتصادی، تجاری، مناسبات بسیاری که می‌توانیم با هم داشته باشیم به عنوان یک کشور مستقل و توانمند نداشته باشیم.


تعامل با همه کشورها برنامه سیاست خارجی دولت سیزدهم است


رئیسی افزود: بنای ما تعامل با همه دنیاست. من این را در برنامه‌های انتخاباتی اعلام کردم و همین را دنبال می‌کنم، تعامل با همه کشورهای جهان که بخواهند با ما تعامل داشته باشند خواهیم داشت اما کشورهایی که بخواهند تقابل داشته باشند طبیعتا ما در مقابل آنها مقاومت خواهیم کرد. اما آنچه که در برنامه سیاست خارجی ماست تعامل با همه کشورهاست.


رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره حواشی سفر وی به روسیه از جمله نحوه استقبال از او و نیز اقامه نماز در کاخ کرملین گفت: اگر محصول و نتیجه یک سفر لبخند باشد، خب اتفاقی برای مردم نمی‌افتد. نتیجه سفر باید توسعه روابط در حوزه‌های انرژی، کشاورزی، صنعت و زندگی مردم باشد. مساله ما منافع مردم است، یعنی آنچه که در روسیه در نشست سه ساعته با آقای پوتین دنبال کردیم، از ابتدا تا انتها مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با محوریت منافع ملت ایران بود.


رئیسی افزود: آنجایی که در مسائل بین‌المللی مواضع مشترک داشتیم، برنامه‌ریزی شد که چگونه کار دنبال شود و آن بخش‌هایی که مربوط به مسائل داخلی بود نیز به همین ترتیب بود. آقای لاوروف به آقای امیرعبداللهیان گفته بود که بلافاصله بعد از دیدار ما، آقای پوتین وزرا را ماموریت دادند که سریعا تصمیماتی که ما با رئیس جمهور ایران گرفتیم باید اجرایی شود. بنده نیز به وزیر امور خارجه، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر نفت و وزرای مربوطه ماموریت دادم که سریعا توافقاتی را که داشتیم اجرایی کنند تا آثار آن در اقتصاد و مسائل مختلف روشن شود.


اتفاق‌نظر ایران و روسیه درباره لزوم شکستن سلطه دلار بر تعاملات پولی و مالی دو کشور


رئیس جمهور با اشاره به اتفاق‌نظر ایران و روسیه درباره لزوم شکستن سلطه دلار بر تعاملات پولی و مالی دو کشور، اظهار داشت: بنده و آقای پوتین توافق داشتیم که می‌توانیم با ارز ملی بسیاری از مراودات تجاری فیمابین را انجام دهیم. توافقات خوبی در عرصه‌های دفاعی، امنیتی، هوا و فضا و دیگر زمینه‌های مورد علاقه طرفین داشتیم.


آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: امروز در بوشهر غیر از فاز اول نیروگاه هسته‌ای که به بهره‌برداری رسیده است، اجرای فاز دو و سه را با روس‌ها دنبال می‌کنیم. تسریع در اجرای این طرح‌ها از مسائلی بود که مطرح شد. صادرات محصولات کشاورزی به روسیه و واردات کالاهای استراتژیک از روسیه با توجه به حذف تعرفه‌ها نیز از جمله مسائلی بود که مورد بحث قرار گرفت و با توجه به نگاه مثبت روس‌ها به این بحث می‌تواند باعث گسترش تجارت دوجانبه شود.


رئیس جمهور با اشاره به اهمیت فعال کردن مسیر تجاری شمال – جنوب برای تسهیل و گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران با کشورهای همسایه و از جمله روسیه خاطرنشان کرد: علاوه بر اینها در این سفر تصمیمات متعددی برای تامین منافع مردم و توسعه اقتصادی کشور، در راستای پیشبرد دیپلماسی همسایگی اتخاذ شد.


رئیسی گفت: مسائل منطقه از جمله تحولات سوریه تا قفقاز نیز از جمله مباحث مورد گفتگو با رئیس جمهور روسیه بود که در راستای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دنبال شد.


در صورت لغو تحریم‌های ظالمانه امکان هرگونه توافق وجود دارد


رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که مذاکرات وین چگونه پیش می‌رود و چنانچه درخواست آمریکایی‌ها برای مذاکره مستقیم به شکل جدی مطرح شود، موضع ایران چه خواهد بود؟ اظهار داشت: این درخواست مال الان نیست. این درخواست مدت‌هاست که مطرح می‌شود. خیلی از این کشورهایی که می‌آیند با ما دیدار می‌کنند، حامل یک پیام‌هایی هستند مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها پیام دادند که می‌خواهیم مستقیم صحبت کنیم. مدتهاست این مطرح بوده، شاید در دولت‌های قبل هم مطرح بوده است و در دولت ما هم مطرح بوده است، ولی تا الان مذاکره با آمریکایی‌ها صورت نگرفته است.


آیت‌الله رئیسی افزود: ما اعلام کردیم، باز هم اعلام می‌کنیم، در صورتی که طرف‌ها آماده باشند که تحریم‌های ظالمانه را علیه ملت ایران لغو کنند، جا برای هرگونه توافق کاملا وجود دارد.


بانک‌ها می‌توانند نقش بی‌بدیلی در رشد اقتصادی کشور داشته باشند


رئیس جمهور درباره اینکه آیا دستور اعطای تسهیلات خرد تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به کارکنان و بازنشستگان بدون ضامن می‌تواند در راستای اصلاح ساختار بانکی باشد و اینکه چقدر بر اجرای این دستور در برابر مقاومت احتمالی بانک‌ها اصرار خواهید داشت؟ تصریح کرد: مساله بانک و بانک‌داری بحث مفصلی است که نمی‌خواهم اینجا مختصرا به همه آنها اشاره کنم. اما اجمالا بگویم که بانک‌ها باید ۳ کار را تا حالا دنبال می‌کردند؛ یکی نقش‌شان در رشد اقتصادی کشور است که سهم بسیار بالایی دارند و می‌توانند نقش بی‌بدیلی در رشد اقتصادی کشور داشته باشند.


رئیسی ادامه داد: مسأله دوم خدمت به مردم است که اعطای تسهیلات بخشی از آن است و مسأله سوم سود بانک‌ها است. متأسفانه طی سال‌های گذشته، نکته اول و دوم مقداری مورد غفلت قرار گرفته و بیشتر به بخش آخر یعنی سود بانک‌ها توجه شده است. به عنوان مثال وقتی بانک یک کارخانه را تملک می‌کند، این کارخانه باید فعالیت داشته و کارگران آن مشغول کار باشند، نه اینکه تعطیل باشد و درش را قفل بزنند. این صرفا در جهت تامین سود بانک است، اما رشد اقتصادی به دنبال ندارد و خدمت به مردم در آن نیست.


رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در بسیاری از معادلاتی که در بانک‌ها هست، نگاه و توجه فقط به منافع بانک است. ساختمان‌هایی که بانک‌ها فریز می‌کنند، اینها ثروت بانک است که باید در اقتصاد کشور گردش کند. نقدینگی اگر تبدیل به تولید نشود و نیاید به طرف تولید مشکل ایجاد می‌کند. مدیریت نقدینگی و خلق نقدینگی در بانک‌ها اگر به طرف تولید برود نگرانی ندارد ولی اگر این نقدینگی بدون توجه به تولید به جامعه بیاید و توزیع شود، نتیجه‌اش این خواهد بود که به هر طرفی از جمله زمین، طلا و ارز که برود، مثل سیل بنیان‌کن مشکل ایجاد می‌کند.


بانک‌ها اعطای تسهیلات به مردم را سهل کنند


آیت‌الله رئیسی ادامه داد: در رابطه با نظام بانکی، جلسات مقدماتی را دوستان داشتند، لکن یک جلسه هم چند روز پیش بنده داشتم. در این جلسه گفتیم که بانک‌ها اعطای تسهیلات به مردم را سهل کنند؛ می‌گوییم تسهیلات نه تضییقات، یعنی با سهولت به دست مردم برسد. وزیر امور اقتصادی و دارایی هم مسئول پیگیری این تصمیمات شدند.


رئیس جمهور با اشاره به اینکه بنده بر اجرای این تصمیمات تاکید کردم، گفت: وقتی دولت با کار کارشناسی تصمیمی می‌گیرد، اگر هر بخشی این تصمیم را اجرا نکند، حتما باید با آن برخورد شود. تاکید کرده‌ام که همه بخش‌هایی که با مردم سر و کار دارند، شرکت‌های دولتی و امثال آنها، اگر به تصمیمات دولت توجه نکردند، حتما با آنها برخورد شود و اولین برخورد این باشد که مدیر مربوطه برکنار شود. این قابل قبول نیست که یک بخشی یا شرکتی یا بانکی بگوید که من نمی‌خواهم به تصمیم دولت عمل کنم و بر اساس میل خودش رفتار کند.


رئیسی افزود: در جلسه‌ای که با حضور مدیران بانک‌ها داشتیم احساس بنده این بود که خود بانک‌ها بنای همکاری دارند و اینجا نیز خواهش بنده این است که بانک‌ها به آنچه که تصمیم گرفته شد، عمل کنند.


رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که زمزمه‌هایی از حذف وام ازدواج در بودجه سال ۱۴۰۱ وجود دارد، گفت: حتماً وام ازدواج متناسب با تورم برقرار است، تشویق به ازدواج در قانون جمعیت آمده و برنامه دولت است. ترغیب جوانان به ازدواج با صحبت و بیان نمی‌شود. یکی از کارهای دولت همین وام ازدواج است و یکی دیگر از تصمیات که بعضی‌ها ناباورانه مطرح می‌کنند، ساخت مسکن است.


ساخت ۴ میلیون مسکن هم نیاز کشور، هم وعده ما و هم قانون است


رئیسی با اشاره به ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال، خاطر نشان کرد: ساخت ۴ میلیون مسکن هم نیاز کشور، هم وعده ما و هم قانون است.


رئیس جمهور در مورد اینکه برخی تصورشان این است که دولت هر سال یک میلیون مسکن تولید می‌کنید، اظهار داشت: ساخت مسکن روستایی زودتر به نتیجه می‌رسد اما ساخت مسکن در شهر یک مقدار زمان بیشتری لازم دارد. اما نسبت به وعده‌مان ان‌شاء الله صادق بوده و صادق خواهیم بود. بنای عمل به وعده‌های خود را با مردم داریم. دولت ما می‌خواهد دولت «صادق الوعد» باشد.


آیت الله رئیسی در پاسخ به پرسشی در مورد نرخ اجاره بها و تلاش دولت برای مدیریت آن، گفت: در جلسه ستاد اقتصادی قرار گذاشتیم که کار گروهی از بخش‌های مختلف مأمور شوند و سریعاً این مسأله را بررسی کنند که بتوانیم برای مسأله اجاره‌بها فکری داشته باشیم.


رئیس جمهور با طرح این سوال که عوامل افزایش اجاره بها در سال‌های اخیر چیست؟ و چرا این موضوع به اینجا انجامیده است؟، گفت: این بحثی است که در این فرصت نمی‌گنجد، اما از نگرانی‌های جدی‌ مسأله اجاره‌بها است و دولت در این رابطه باید مساعدت داشته باشد و همان کارگروهی که اعلام شد و مأمور کردیم بتواند برنامه‌اش را به زودی ارائه دهد و به اطلاع مردم برسانیم که نسبت به اجاره‌بها بتواند تسهیلاتی داشته باشیم.


رئیسی تصریح کرد: این اقدامات ریشه‌ای نیست و موقتی است. یکی از موارد اقتصاد پیشران صنعت مسکن‌سازی است. مسکن‌سازی صنایع بسیاری را دنبال خودش می‌کشاند. در شهرهای بسیاری زمین لازم شناسایی شده است که بیشتر زمین‌ها مربوط به دولت است که در حاشیه بسیاری از شهرها، این زمین‌ها وجود دارد. لذا مشکل زمین نداریم تنها شناسایی و آماده‌سازی آن مقداری زمان برده است.


اتخاذ سیاست مسکن‌سازی برای تعدیل قیمت مسکن و اجاره‌بها


آیت الله رئیسی در مورد تامین اعتبارات لازم برای اجرای طرح تامین مسکن، گفت: وزارت راه و شهرسازی به دنبال تامین اعتبارات است. من روی این قضیه حساس هستم و به مردم وعده دادیم که از ابتدای دولت این مسأله مسکن را دنبال می‌کنیم و دنبال کردیم و گفتیم به مردم پیشرفت کار را گزارش دهند و مردم اطلاع داشته باشند که کار به کجا رسیده است. اساس این است مسکن‌سازی کنیم تا قیمت مسکن و اجاره‌بهای مسکن تعدیل شود.


رئیسی در پاسخ به این پرسش که بعضاً گفته می‌شود دستگاه‌های دولتی زمین‌های بسیاری ممکن است در اختیار داشته باشند اما به این راحتی در اختیار طرح ایجاد مسکن قرار نمی‌دهند، تاکید کرد: ما به راحتی از آنها خواهیم گرفت. در دولت قرار نیست هر کسی خودش تصمیم بگیرد. خیلی از دستگاه‌ها به راحتی به فروش اموال مازاد تن نمی‌دهند، اما این کار را دنبال می‌کنیم. بنا نیست که در دولت هر کسی بخواهد برای خودش تصمیم بگیرد یا بگویید «نمی‌شود»، «نشد»، «عده‌ای عمل نمی‌کنند».


رئیس جمهور افزود: در دولت یا تصمیمی گرفته نخواهد شد یا اگر تصمیمی گرفته شود بر اساس سبقه کارشناسی و هم به صورت اجرایی خواهد بود. سنوات گذشته را نگاه کنید، دولت‌ها چقدر توانسته‌اند اموال مازاد به مقداری که در بودجه آمده تأمین کنند یا مسأله فرار مالیاتی از بحث‌های بود که همیشه در بودجه می‌آمد اما الان ببینید مودیان جدید مالیاتی مطرح است. بحث روی افزایش مبلغ مالیات نیست بلکه تعداد مودیان افزایش پیدا کرده است. 


بنای دولت بر کنترل تورم است


رئیسی در مورد پیش‌بینی میزان مالیات در سال آینده گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته، شاهد یک تورم بی‌نظیر بودیم اما بنای دولت بر کنترل تورم است. نشانه‌هایی که امروز از بانک مرکزی، مرکز آمار ایران، بخش‌های اقتصادی می‌آید، این است که دولت در کنترل تورم موفق بوده است، البته کاهش تورم نیاز به کار دارد.


آیت الله رئیسی در مورد این پرسش که افزایش درآمدهای مالیاتی بیش از ۵۰ درصد در بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده و بسیاری مطرح می‌کنند زیرساخت‌های موجود تکافوی این افزایش را ندارد، تصریح کرد: قرار نیست افزایش مالیات از کارمندان گرفته شود. آمارها در مورد فرار مالیاتی با هم تفاوت دارد، اما در یک چیز با هم شبیه هستند و آن اینکه یک مبلغ بسیار سنگینی فرار مالیاتی وجود دارد.


رئیسی با طرح این پرسش که چرا فرار مالیاتی اتفاق می‌افتد؟، اظهار داشت: افرادی هستند که بدون پرداخت مالیات درآمدهای بسیار کلان و نجومی در کشور دارند. در مقابل از کارمندمان قبل از پرداخت حقوق‌اش مالیاتش کسر می‌شود. این واقعاً بی‌انصافی است.


رئیس جمهور افزود: افرادی که برابر مقررات درآمدی دارند، باید حقوق دولت را پرداخت کنند تا دولت بتواند کارش را دنبال کند. طبیعتاً در مقابل آنهایی که نمی‌خواهند حقوق خود را پرداخت کنند، دولت با ساز و کارهایی مانند راه‌اندازی سامانه‌هایی که فعال می‌کند این حقوق را می‌گیرد.


رئیسی خاطر نشان کرد: وقتی این سامانه‌ها نظام بانکی، بنادر، گمرکات و بخش‌های مالیاتی و بخش‌های مختلف، تجارت و واردات و صادرات را با هم مرتبط کند، طبیعتاً برای دستگاه‌های مسئول رصد کردن کار سختی نیست. درصد زیادی از اینکار در همین مدت ۴ - ۵ ماه پیش انجام شده است.


رئیس جمهور با اشاره به ابزارهای کنترل نرخ تورم، گفت: برای رشد اقتصادی ۸ درصدی برنامه‌ریزی شده است که بتوانیم هم مدیریت نقدینگی را داشته باشیم و هم بتوانیم استقراض از بانک مرکزی نداشته باشیم. در چند ماه گذشته تلاش شده که از بانک مرکزی استقراض نشود و خلق نقدینگی مدیریت شود.


بنای دولت سیزدهم این نیست که بگوید چه چیزی را از دولت‌های گذشته تحویل گرفته است


آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه بنای دولت سیزدهم این نیست که بگوید چه چیزی را از دولت‌های گذشته تحویل گرفته است، اظهار داشت: در تنظیم بودجه ۱۴۰۱ رشد پیش‌بینی شده است. شما وقتی رشد اقتصادی داشته باشید، هم تورم کنترل می‌شود و هم فضای کسب و کار در جامعه فعال می‌شود. نشانه‌های رشد اقتصادی دارد پیدا می‌شود.


رئیس جمهور با اشاره به مراقبت دولت در مقابل خلق پول، تصریح کرد: وقتی دیدیم پایه پولی بالا می‌رود، سریع بانک مرکزی اقدامات خودش را انجام می‌دهد. دولت روی این موضوعات حساس شده است. هفته‌ای دو جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی داریم غیر از جلساتی که کارشناسان اقتصادی دارند.


آیت الله رئیسی در مورد اینکه اثر ملموس اقدامات دولت چه زمانی برای مردم احساس می‌شود، اظهار داشت: کنترل قیمت‌ها مسأله مهمی است که ستاد تنظیم بازار موظف است قیمت‌ها را کنترل ‌کند. یک بحثی در تصمیمات اقتصادی این است که تورم ایجاد نشود، گرانی به دنبالش نباشد، یک بحث دیگر این است که قیمت کالاها در بازار کنترل شود این هم حرف مهمی است که خواست مردم است. دولت در بخشی از کنترل قیمت‌ها موفق شده است. مثلاً  در کنترل قیمت فولاد و سیمان و برخی کالاهای دیگر نه تنها موفق بوده بلکه در بعضی از کالاها قیمت‌ها پایین آمده است.


رئیسی افزود: اگر معدل قیمت‌ها را نگاه کنید برخی از کالاها یا پائین آمده یا ثابت مانده است. برخی از اجناس بدلیل افزایش قیمت‌های جهانی افزایش قیمت پیدا کرده است. با مسئولیت به دستگاه‌های مختلف و استاندارها کنترل قیمت‌ها را دنبال می‌کنیم تا مردم از این جهت رنج نبرند.


آیت الله رئیسی در مورد حذف ارز ترجیحی در برخی از کالاها، اظهار داشت: دولت از شهریورماه که کار خودش را شروع کرد ۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه بود که دولت قبل آن را هزینه کرده بود و برای این دولت مبلغی نبود که بخواهد ارز ۴۲۰۰ تومانی را دنبال کند.


نباید شوک به اقتصاد و بازار وارد شود


رئیس جمهور افزود: من هم از طرفی معتقد بودم که نباید شوک به جامعه وارد کرد. قبلاً هم گفتم غافلگیری را نمی‌پسندم و در قاموس من نیست که با مردم بخواهم به صورت غافلگیر بدون اینکه اطلاع داشته باشند کاری کنم از طرفی نباید شوک به اقتصاد و بازار وارد شود. این موضوع تبدیل شد به لایحه‌ای که به مجلس دادیم.


رئیسی تصریح کرد: اجمالاً سعی کردیم در این مدت با ساز و کارهایی وضعیت را حفظ کنیم، لیکن ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکلات جدی‌ ایجاد کرده است. برای الان هم نیست؛ چند سال است که گفته می‌شود. باید ۲، ۳ سال قبل مسأله ۴۲۰۰ حل می‌شد. در یک مقطعی ضرورت داشت این کار را کردند و باید حل می‌شد، لکن حل نشده است. افتاد به دولت ما که باید مساله ارز ۴۲۰۰ تومانی را حل کنیم. در این زمینه رانت، فساد و ارتباطات ناسالم وجود داشته است.


آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی باید در سفره مردم قرار گیرد نه در دست عده‌ای خاص، خاطر نشان کرد: در ارتباط سه نکته وجود داردو اولاً برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید یک اجماع نسبی وجود داشته باشد، حداقل بین دولت و مجلس. دوماً باید اقناع نخبگانی و اقناع افکار عمومی نسبت به عموم مردم در این زمینه وجود داشته باشد مردم هم نسبت به اینکه این کار باید قانع شوند و اطلاع‌رسانی دقیق به مردم شود. سوماً تغییر قیمت و خسارتی که به مردم وارد می‌شود خصوصا به طبقات پایین جبران شود.


رئیس جمهور افزود: آنچه ما داریم با مجلس در مورد ارز ۴۲۰۰ تومانی مذاکره می‌کنیم این است که هر سه نکته برای ما مهم است. کاری که رسانه ملی در این زمینه می‌کند کار خوبی است اینکه بحث کنند و موضوع را به بحث بگذارد، مخالف، موافق، کارشناسان بیایند سخن بگویند ما این را پسندیده می‌دانیم البته اگر خودِ این کار یک انتظاراتی در جامعه به وجود نیاورد و آثار تورمی ایجاد نکند، کارِ مناسبی است.


رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که راهکار جبرانی برای جایگزین کردن ارز ترجیحی در سفره مردم چیست؟، گفت: الان این پول به واردکننده داده شد. ولی اگر این پول در ازای افزایش قیمت احتمالی به کسی که مصرف می‌کند، داده شود، خب این جبران شده است.


رئیسی در پاسخ به این پرسش که آیا این مبلغ نقداً روی یارانه اضافه می‌شود؟ اظهار داشت: بهتر است که در قالب کارت اعتباری باشد. کالاهای دیگر نباید گران شود، اما کالاهایی که ارز ترجیحی آنها حذف می‌شود و احتمالا گران می‌شوند، این پول باید در ازای آن به خودِ مردم، به ویژه اقشاری که نیازمند هستند، داده شود. این می‌شود اقدام جبرانی و این پیش بینی شده است.


دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو و نان برنامه‌ای ندارد


رئیس جمهور درباره حذف ارز دارو گفت: فعلا در مورد نان و دارو برنامه‌ای نداریم. درباره کالاهای دیگر با مجلس صحبت می‌کنیم. این بحث فقط بین دولت و مجلس نیست، بین نخبگان و اقتصاددان‌ها مطرح است و من طرح مباحث را خوب می‌دانم. صاحب‌نظران باید نظر بدهند، نمی‌خواهیم در اتاق در بسته تصمیم بگیریم و بعد یک دفعه مردم متوجه شوند که تصمیم گرفته شد.


آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه انجام این مباحث در میان اقشار مختلف مردم را مفید می‌دانم، افزود: سه نکته مهم در این زمینه وجود دارد؛ اول اجماع نخبگانی، نه به این معنا که هیچ‌کس مخالف نباشد، بلکه منظور یک توافق نسبی است. دوم اقناع افکار عمومی و مساله سوم سیاست جبرانی است. خط قرمز ما در این قضیه مساله معیشت مردم است که به هیچ عنوان نباید آسیب ببیند. هرگز به آسیب به معیشت مردم راضی نخواهیم شد.


باید کسب و کارها را قابل پیش بینی کنیم


رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اصلاحات اقتصادی از ضرورت‌های کشور است، اظهار داشت: این اصلاحات باید در سال‌های گذشته انجام می‌شد. اگر ما هم بخواهیم این اصلاحات را بگذاریم تا دولت ما بگذرد و کسی دیگر بیاید آنها را انجام دهد، مشکلات تورمی را چه کنیم؟ بالاخره باید یک ثباتی در بازار پیدا شود و تمام اقدامات ما باید به ثبات در بازار و تصمیم‌گیری‌های تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی منتج شود. باید کسب و کارها را قابل پیش بینی کنیم. وضعیتی را که تا کنون کشور با آن مواجه بوده، مضر می‌دانیم.


یکی از مشکلاتی که از دولت قبل به ما به ارث رسید مساله بورس است


رئیسی در پاسخ به این سوال که برنامه دولت برای سامان دادن وضعیت بازار بورس چیست؟ تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که از دولت قبل به ما به ارث رسید مساله بورس است. بالاخره با یک تبلیغاتی عده بسیاری به عنوان سهامداران خرد وارد بازار بورس شدند. این سهامداران خرد اکثریت سهامداران بورس را تشکیل می‌دهند و نوسانات بورس موجب نگرانی آنها می‌شود. آنچه که بنده از اول هم به مردم گفتم و نسبت به آن حساس بودم، آن بود که تاکید کردم به هیچ عنوان بورس نباید قلک تامین مالی دولت شود.


رئیس جمهور ادامه داد: نکته دوم مورد تاکید بنده این بود که باید صندوق‌های تثبیت و توسعه در بورس به عنوان پشتیبان سهامداران خرد تعیین شوند. تامین اعتبارات لازم بر این صندوق‌ها انجام شده است. البته یک مقدار زمان آن طولانی شد، چون باید از صندوق توسعه ملی مبلغی به این صندوق‌های تثبیت و توسعه تخصیص می‌یافت.


آرامش مردم نه با بخشنامه و دستور که در عمل و با کار اجرایی و میدانی حاصل می‌شود


آیت‌الله رئیسی افزود: نکته سومی که از همان ابتدا نگران آن بودم و لذا تیم اقتصادی دولت را به ریاست معاون اول مامور پیگیری آن کردم، بررسی راهکارهای برون رفت بورس از مشکلاتی بود که الان با آن مواجه است. پیش از این گفتگو هم جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت را داشتیم که موضوع بورس در آن مطرح بود. مردم عزیز این را بدانند که دغدغه آنها، دغدغه بنده است. به عنوان خدمتگزار مردم تا وقتی که احساس کنیم مردم در این قضیه آرامش پیدا کردند، پیگیری آن خواهیم بود. آرامش مردم نه با بخشنامه و دستور که در عمل و با کار اجرایی و میدانی حاصل می‌شود.


رئیس جمهور با اشاره به اینکه به دنبال واکاوی دلایل بروز این مشکل در این گفتگو نیست، گفت: بحمدالله تیم اقتصادی دولت به یک نتایجی رسیدند که وزیر اقتصاد این تصمیمات و مصوباتی را به عنوان راهکارهای برون رفت بورس از وضعیت فعلی، به عنوان گامی در جهت تامین آرامش مردم و تغییر وضعیت در بورس به مردم عزیزمان اعلام خواهند کرد.


رئیسی در ادامه در پاسخ به این سوالی درباره تبعیض در پرداخت حقوق در دستگاه‌های دولتی و اینکه آیا اقدامی برای اجرای عدالت در این زمینه انجام شده و دستگاه‌های دولتی در این زمینه همراهی و همکاری دارند یا خیر؟ اظهار داشت: در سال‌های اخیر به دلیل وضعیت تورمی، حقوق و مزایا و مستمری و اینها هیچ‌کدام کفاف زندگی‌ها را نمی‌کند، لذا کارگران، کارمندان و بسیاری از اقشار دچار مشکل جدی شدند.


آیت الله رئیسی افزود: دولت گذشته برای اینکه مشکلات برخی از اقشار را به نحوی با متناسب سازی حقوق و درآمد آنها با وضعیت تورم مرتفع کند، لایحه‌ای به مجلس داد. منتها در این لایحه محل تامین منابع مالی پیش بینی نشده بود.


رئیس جمهور با بیان اینکه مساله بعدی این بود که چرا این اقدام در ماه های پایانی دولت انجام شد؟ افزود: به عنوان مثال اگر معلمان مشکل دارد، این مشکل مربوط به این اواخر نیست، ۸ تا ۱۰ سال است که مشکل دارند. از همان موقع باید این مشکل بررسی می‌شد! یا بازنشستگان یا کارمندان یا کارگران، همه این اقشار وقتی می‌گویند حقوق ما کفایت نمی‌کند، حق می‌گویند و درست است. حالا چه کار باید کرد؟


آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: یک راه این است که مشکل هر قشری را اداره و سازمان خودش دنبال کند. هر بخشی برای حل مشکل خودش چانه‌زنی کند، اما این وسط مشکل ۸۰ میلیون نفر دیگر چه می‌شود؟ لوایحی که به مجلس تقدیم شده مربوط به یک قشر است، که آن قشر همه کشور نیست. آحاد آن قشر عزیز و بزرگوار هستند و حتما هم باید مشکل آنها حل شود، اما ما در دولت باید فکر جمهور را بکنیم. مشکلات کل مردم را ببینیم و بیاندیشیم که راه آن چیست؟


رئیس جمهور عدالت در پرداخت را راه‌حل رفع این مشکل برشمرد و تصریح کرد: از همان ابتدا سازمان اداری و استخدامی و بخش‌های مرتبط دیگر را مامور رسیدگی به این مساله کردیم. حتی تاکید کردیم که از دانشگاه‌ها هم کمک بگیرند و با سرعت، هم‌زمان که بودجه ۱۴۰۱ تقدیم مجلس می‌شود، در همین زمان بتوانیم با یک مقدار با فاصله لایحه‌ای برای نظام هماهنگ پرداخت داشته باشیم که البته مثل نظام هماهنگ قبلی نباشد که ناهماهنگی آن بیشتر بود. نظامی که در آن هر دستگاهی می‌رفت خودش را از نظام هماهنگ پرداخت مستثنی می‌کرد و می‌گفت اجازه بدهید ما مستثنی شویم. پس آخر چه کسی باقی می‌ماند؟


تاکید بر تدوین نظام هماهنگ عادلانه پرداخت به کارکنان دولت


رئیسی خاطرنشان کرد: تاکید کردیم که یک نظام هماهنگ عادلانه پرداخت به کارکنان دولت تدوین شود که کاملا هم شفاف باشد. جلوی چشم همه کارکنان دولت، بگوییم ما این شاخص‌ها را گذاشتیم، این میزان هم باید پرداخت شود. اگر این نظام هماهنگ و عادلانه پرداخت را نداشته باشیم به نظام چانه‌زنی مبتلا می‌شویم. نمی‌خواهم بگویم کسانی که می‌گویند حقوق ما کم است، راست نمی‌گویند اما ما الان به عنوان دولت چه کار کنیم؟


رئیس جمهور ادامه داد: اگر بنا باشد به هر قشر بگوییم شما راست می‌گویید، اقشار دیگر را چه کنیم؟ اینها نادرست نمی‌گویند، اما خواهشم از همه اقشار کشور، همه عزیزان و کارکنان در دولت که واقعاً معیشت‌شان با همین حقوقی است که دریافت می‌کنند، چه شرکتی، چه پیمانی، چه رسمی، چه خرید خدمت، به هر نحوی از انواع اشتغال که هست، این است که بدانند به مشکل نظام ناهماهنگ و ناعادلانه پرداخت واقف هستیم. این موضوع از اولویت‌های دولت هم هست و آن را دنبال کرده و تهیه راهکار رفع این مشکل در میانه راه است و به محض تکمیل شدن به مجلس ارایه خواهد شد و در اختیار عموم قرار می‌گیرد تا بدانند که دولت دنبال عدالت در پرداخت حقوق به همگان است.


رئیس جمهور در ادامه این گفتگوی تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره چرایی اجرا نشدن کامل قانون هوای پاک گفت: این نگرانی از نگرانی‌های مهمی است که مردم، بویژه در تهران و شهرهای بزرگ دارند. استانداران را مأمور کردیم که جلسات مستمری با حضور همه دستگاه‌های مسئول در این زمینه تشکیل دهند تا اگر توانایی یا ساز و کار دستگاه‌های مسئول برای اجرای تصمیمات اتخاذ شده مناسب نیست موضوع اعلام شود تا چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.


رئیسی افزود: به عنوان مثال برای بازسازی ناوگان حمل و نقل شهری مسئولیت بر عهده شهرداری است اما به شهرداری باید از محل کمک‌ها و مشارکت‌ها و عوارض مردم کمک شود و البته دولت هم باید در این زمینه به شهرداری‌ها کمک کند. به سازمان و برنامه بودجه اعلام کردم که یکی از اولویت‌های جدی آن، کمک به ناوگان حمل و نقل شهری باشد.


موضوع هوای پاک، مسأله‌ای مهم و از حقوق مردم است


رئیس جمهور با اشاره به اینکه این موضوع از زمانی که ریاست قوه قضائیه را بر عهده داشته، دغدغه او بوده است، اظهار داشت: موضوع هوای پاک، مسأله‌ای مهم و از حقوق مردم است که حتماً باید دنبال شود. تکلیف کرده‌ایم که عملکرد دستگاه‌های مسئول در این زمینه ارزیابی شود تا اگر عملکرد دستگاه‌ها نقصی دارد، پیگیری‌های لازم انجام شود.


آیت‌الله رئیسی در واکنش به درخواست مجری برای پیگیری اجرای قانون از رده خارج شدن خودروهای فرسوده تصریح کرد: بخشی از اجرای این قانون مربوط به بخش‌های دیگری در کشور است، اما دولت می‌تواند این پیگیری را انجام دهد و حتماً از همین‌جا به دوستان و همکارانم تأکید می‌کنم که این مطلب مورد تأکید قانون است و آن را پیگیری می‌کنم.


انتقاد برای دولت حتما سازنده است


رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به این سوال که انتصابات در دولت تا چه میزان بر مبنای شایسته‌سالاری انجام می‌شود و موضوع گشت ارشاد مدیران و بحث مبارزه با فساد در ادارات دولتی تا تا این لحظه چه میزان موفقیت داشته است؟ خاطرنشان کرد: نسبت به انتقادات به طور کلی بگویم که دولت منتقدینی دارد و ما از انتقاد استقبال می‌کنیم. انتقاد برای دولت حتما سازنده است.


رئیسی ادامه داد: البته برخی از اظهارنظرها را گاهی انسان احساس می‌کند که با واقعیت هم‌خوانی ندارد. نمی‌خواهم واژه بی‌انصافی را بکار ببرم، می‌گویم همخوانی ندارد. گاهی نقاط قوت دولت به عنوان نقاط ضعف مطرح می‌شود؛ از جمله همین انتصاباتی که اشاره کردید.


رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت بنا را بر شایسته‌سالاری گذاشته است، گفت: بنای ما از اول جابجایی اتوبوسی نبود. هیأت‌ دولت‌ را نگاه کنید، از آنها بپرسید کدام‌شان از قبل با بنده رفیق بودند! به شکل عمومی از همه نظر خواستیم که چه کسانی برای وزارت و استانداری‌ها و دیگر بخش‌ها صلاحیت دارند؟ بعضی از همکاران ما در دولت در همین دولت همدیگر را دیده و شناخته‌اند. یا مثلا موضوع انتصابات فامیلی را بنده از بعضی از کسانی که می‌گویند خواستم که ۵ نفر را نام ببرند تا بنده پیگیری کنم، چرا که بنده در این قضیه مسئول هستم.


آیت‌الله رئیسی افزود: ادوار گذشته ریاست جمهوری را با دوره بنده مقایسه کنید! خیلی مسأله سخت و پیچیده‌ای نیست! می‌گویند رسانه‌ها گفتند و ما هم این قضیه را گفتیم. نقطه قوت این دولت این است که مسئولان آن کسی را از فامیل خودشان نیاورده‌اند، منصوب کنند. همواره نسبت به این مساله حساسیت وجود داشته و این حساسیت همچنان ادامه دارد که انتصابات، انتصابات شایسته‌ و براساس شایستگی و نه براساس روابط فامیلی و اینها باشد.


رئیس جمهور اظهار داشت: اگر جایی هم کسی تذکر داده، وزیر و مدیرکل و استاندار باید پیگیری کند و پیگیری هم کرده است. حساسیت خوبی نسبت به این مساله وجود دارد، اما اطلاع‌رسانی، نباید اطلاع‌رسانی نامناسبی باشد. بنده از همه بخش‌های دولت اطلاع دارم. مواردی بوده که گفته‌اند انتصابات فامیلی شده است، پرسیدیم که ۴ تا فامیل‌ها را معرفی کنید تا ما هم بدانیم.


سفرهای استانی از نقاط قوت دولت است


رئیسی در ادامه سفرهای استانی را از دیگر نقاط قوت دولت برشمرد و اظهار داشت: آقایان این لذت ارتباط با مردم را تجربه کنند و ببینند چقدر ارتباط با مردم لذت دارد. بنده وقتی از کرملین به کرمان می‌روم، لذت می‌برم. بعضی‌ها فکر می‌کنند برایم زحمت است، می‌گویند بنده خدا خسته است. نخیر. وقتی به میان مردم مناطق جنوب کرمان می‌روم، لذت می‌برم. نمی‌خواهم بگویم به خودم سخت می‌گذرانم، نه؛ از ارتباط با مردم لذت می‌برم. این را مردم عزیز بدانند که مدیران‌مان باید همینطور باشند؛ با مردم بودن و در میان مردم بودن و حرف دل آنها را شنیدن و ارتباط با مردم.


رئیس جمهور در مورد سفرهای استانی گفت: اجازه بدهید ۶ روز هفته بنشینیم کار در سطح ملی کنیم و یک روز هم برویم با مردم استان‌ها ارتباط برقرار کنیم که این ۶ روزمان ارتباط با واقعیات مردم باشد. بفهمیم مردم چه می‌گویند این اشکالی ندارد.


روحیه ارتباط با مردم در بدنه دولت وجود دارد


رئیسی افزود: مردم سیل‌زده مشکل دارند، مردم با مناعت تبع، بزرگوار، شهید داده. بنده می‌روم در جمع‌شان. بندگان خدا مشکلات‌شان را مطرح می‌کنند من هم چک می‌کنم. قبل از من هم معاون اول، وزیر کشور و وزرای دیگر رفتند. وقتی می‌گوییم دولت مردمی؛ باید با خواست مردم ارتباط داشته باشند. الحمدالله این روحیه در بدنه دولت کاملاً وجود دارد.


آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه مردمی بودن دولت یک نقطه قوت است، اظهار داشت: ببینید در سطح رسانه چگونه این نقطه قوت را به نحوه‌ای مطرح کردند که گویی نقطه ضعف است. به عنوان نمونه می‌گویند چرا دولت سفر استانی می‌روید. نقطه قوت دولت در تیم اقتصادی دولت را می‌گویند تیم اقتصادی ناهماهنگ است. این موضع بخاطر این است که در دو یا سه مورد اطلاع رسانی به هنگام توسط برخی دوستان نشده است.


تیم اقتصادی دولت تیم هماهنگی است


رئیس جمهور تاکید کرد: تیم اقتصادی دولت تیم هماهنگی است و با هم کار می‌کنند در جلسات با هم می‌نشینند و بحث می‌کنند، نه اینکه دو نظر نباشد، نه؛ اشکالی ندارد نظر موافق و مخالف باشد، اما وقتی تصمیمی گرفته می‌شود، همه دولت یک آهنگ دارد و یک مسأله دنبال می‌کند.


رئیسی خاطر نشان کرد: این نقطه قوت دولت است که تیم اقتصادی هماهنگ است. گاهی متأسفانه مواردی مطرح می‌شود که اینها در بعضی از رسانه‌ها نقاط قوت را نقطه ضعف جلوه می‌کنند.


آیت الله رئیسی افزود: دولت استقبال می‌کند از اینکه مثلاً بگویید چرا انتصابات با کندی انجام می‌شود، می‌گویم بله این انتقاد را قبول دارم، در دولت تأکید کردم که حتماً با سرعت انتصابات صورت گیرد و گفتم هر کس شایسته است و کارآمده است باید به کار گرفته شود، هر کس هم بانی وضع موجود است، حتماً نباید از آن استفاده شود.


رئیسی تصریح کرد: در دولت ما کسانی هستند که در دولت گذشته نیز حضور داشتند، کارآمدی داشتند و با هم کار می‌کنیم. در استان‌ها هم همین‌طور است. من در مورد کندی در انتصابات یکی دو بار در جلسات دولت به دوستان تأکید کردم.


آیت الله رئیسی خاطر نشان کرد: بعضی از انتقادات گاهی با واقعیت تفاوت دارد. از انتقاد استقبال می‌کنم، اما تأکید دارم که حتماً عنایت شود به شرایطی که این دولت کارش را آغاز کرده است. هنر این نیست مردم را نگران‌تر کنیم ما آمدیم برای مردم امید ایجاد کنیم، برای مردم کار کنیم نه اینکه بیاییم مردم را نگران‌تر کنیم اینکه اصلا درست نیست.


رئیس جمهور در مورد شرایط کرونایی کشور خاطر نشان کرد: از مواردی که باید شاکر خدا باشم و عنایت کرد این است که در روزی که دولت ما شروع به کار کرد روزانه ۷۰۰ خانوار در کشور داغدار می‌شدند و امروز به لطف خدا و به خاطر کمک و مشارکت مردم و اعتمادی که مردم به دولت داشتند شاهد هستیم که الحمدالله هم ابتلاء و هم فوتی‌های کرونایی بسیار کاهش پیدا کرده یعنی به مرحله فوتی ۲۰ نفر در روز یا این حدود رسیده است و خودش یکی از موفقیت‌های بزرگ کشور است.


رئیسی با اشاره به شرایط بد کرونایی در کشورهای دیگر، افزود: این موفقیت بزرگی که دولت و مردم  با عنایت حضرت حق برای کشور داشتند از مواردی است که همواره باید شکرگزار خداوند بود و شکرگزاری آن این است که باید آن را حفظ کرد و از آن صیانت کرد که اُمیکرون یک وقت کشور را فرا نگیرد.


آیت الله رئیسی افزود: در ستاد کرونا بحث شده که اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نشود مجبور به بازگشت محدودیت‌هایی شویم. واقعا در اجتماعات ما احساس خطر می‌کنیم، جان مردم برای ما بسیار اهمیت دارد. جان و نان این دو مساله‌ای است که حتما مهم است.


جوان‌های عزیز امیدوار باشند


رئیس جمهور تصریح کرد: می‌خواهم باز به مردم عزیزمان عرض کنم جوان‌های عزیز و مردم بزرگوار ما امیدوار باشید انشاءالله روزنه‌های امید بسیار است احساس می‌کنم که امید جدی وجود دارد.


آیت الله رئیسی با اشاره به برگزاری مسابقه تیم ملی فوتبال کشورمان با عراق، گفت: انشاءالله عزیزان‌مان در این بازی که دارند با موفقیت و پیروزی مثل همیشه ظاهر شوند و به خانم‌های جوان ورزشکارمان هم باز می‌خواهم تبریک بگویم نسبت به موفقیت‌هایشان و اینکه هم رعایت تمام شئونات و حجاب را کردند و در عین حال بسیار خوب در عرصه‌های بین‌المللی ظاهر شدند این هم باید به آنها مبارک باد بگوییم.


رئیسی تصریح کرد: مردم عزیز بدانید همکارانم را می‌بینم که شب و روز نمی‌شناسند برای کار کردن که بتوانند انشاءالله مسائل را پیش ببرند و ما همچنانی که تا الان موانع را پشت سر گذاشتیم بعد از این هم با قوت پیش خواهیم رفت و هیچ مانعی را پیش روی خود نمی شناسیم، این همان حرکت جهادی است که خدا رحمت کند حاج قاسم سلیمانی در آن عرصه حضور داشت ما هم انشاءالله به دنبال همین راه خواهیم بود که بتوانیم در این ایام شادمانی دهه فجر حرکت جهادی کنیم که مردم ما شادمان شوند

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر