20 بهمن 1400 - 10:01
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با ایبِنا مطرح کرد؛

جهت‌دهی اعتبارات بانکی به سمت تولید با اجرای تامین مالی زنجیره‌ای

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تامین مالی زنجیره‌ای تولید به خودی خود خیلی نقش موثری در کنترل نقدینگی ندارد، بلکه به جهت‌دهی آن کمک خواهد کرد.
کد خبر : ۱۳۰۲۶۵
صفایی دلوئی

محمد صفائی دلوئی، عضو اقتصادی و نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خیرنگار ایبِنا در خصوص اینکه کدام یک از مسائل اقتصادی کشور به ویژه در زمینه تفاهم نامه طرح تامین زنجیره ای بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی بین وزارت صمت و هفت بانک عامل به دست خواهد آمد، گفت: یکی از مشکلات اقتصادی در جامعه ما این است که زنجیره ارزش یعنی مجموعه عملیاتی که در یک صنعت به‌صورت زنجیرگونه انجام می‌گیرد تا به خلق ارزش منجر شود، وجود ندارد یا خیلی ضعیف است، بنابراین طرح مورد اشاره می‌تواند در رفع این مشکل کمک‌کننده باشد.


وی در این خصوص اضافه کرد: دلیلی بر انجام عملیاتی کردن چنین طرحی وجود ندارد مگر اینکه کار جمعی در جامعه‌ای بسیار ضعیف صورت گیرد و اساسا در انجام کار جمعی و تعاونی ناتوان عمل شود که متاسفانه همانطور که ابتدا هم اشاره کردم، در کشور ما این مشکل وجود دارد. طرح تامین زنجیره‌ای کمک خواهد کرد تا به سمت زنجیره ارزش بیشتر حرکت کنیم. حداقل کمک طرح مورد بحث این خواهد بود که به مشوقی برای کارجمعی تبدیل شود و بدون شک از این جنبه مثبت است زیرا حمایت بنگاه‌هایی که در این طرح جای می‌گیرد، نسبت به قبل بیشتر خواهد شد و در آینده هم این زنجیره‌ها تقویت و گسترش پیدا خواهد کرد. 


این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره نقش بانک‌ها به عنوان اجراکنندگان اصلی این طرح چنین توضیح داد: نقش بانک‌ها به عنوان تامین کننده اصلی منابع مالی بدون تردید در این زمینه بسیار تشویقی خواهد بود، بطوریکه مسیر جدیدی برای آنها باز می‌شود. به این معنا؛ تا به امروز بعضا مشاهده می‌کردیم که منابع بانک‌ها در برخی از حوزه‌ها به ویژه بانک های خصوصی  به سمت سوداگری رفته است، این مسئله از تبدیل منابع بانکی برای سوداگری تا حدود زیادی پیشگیری به عمل می‌آورد. 


نماینده مردم گناباد درخصوص کنترل نقدینگی و تورم از این مسیر بیان کرد: تامین مالی زنجیره‌ای به خودی خود خیلی نقش موثری در کنترل نقدینگی ندارد، بلکه به جهت دهی آن کمک خواهد کرد و جهت دهی نقدینگی (اعتبارات بانکی) به این معنا است که از حوزه سوداگری به سمت تولید و اشتغال سوق پیدا کند. متاسفانه اکنون گسترش نقدینگی بی‌رویه از بخش‌های مختلف از جمله فروش نفت یا ارز نفتی که در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد، تشکیل شده که هرروز هم تبعات آن را در کشور شاهد هستیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر