17 بهمن 1400 - 15:47

تنها ۱۱ واحد تولیدی در تملک بانک‌های خصوصی

دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی اعلام کرد: در حال حاضر تنها ۱۱ واحد تولیدی کوچک یا متوسط در سراسر کشور تحت تملک بانک‌های عضو این کانون قرار دارد.
کد خبر : ۱۳۰۳۸۷
جمشیدی

به گزارش ایبِنا، محمدرضا جمشیدی افزود: تمامی اطلاعات و مشخصات این واحدهای تولیدی در اختیار دستگاه‌های ذی ربط از جمله قوه قضائیه، بانک مرکزی  و ستاد تسهیل قرار گرفته است.


وی اظهار کرد: ۴ واحد از این مراکز تولیدی که در هنگام تملک فعال بودند همچنان در اختیار مالکان قبلی آنان قرار گرفته و کماکان فعال است. ۵ واحد از این مراکز نیز نیمه‌کاره بوده و در زمان تملک هنوز به مرحله تولید نرسیده بود. لازم به ذکر است که تملک واحدها توسط بانک‌ها موجب تعطیلی و یا جلوگیری از ادامه فعالیت آن‌ها نمی‌شود.


تمایلی به بنگاه‌داری نداریم


جمشیدی گفت: اگر بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی به عنوان نماینده و وکیل سپرده‌گذاران ناگزیر به وصول مطالبات آنان نبودند، قطعا تمایلی به تملک این واحدهای تولیدی نداشتند و این گزینه به عنوان آخرین راه حل وصول مطالبات بوده است.


وی تصریح کرد: ما از مالکان واحدهای تولیدی برای توافق و واگذاری مجدد این مراکز به آنان با شرایط سهل و مساعدت‌های لازم استقبال می‌کنیم اما تنها شرط بانک‌های خصوصی این است که صاحبان این کارخانجات برای بازپرداخت بدهی‌های خود اطمینان لازم را به بانک‌ها ارایه کنند. در این خصوص تاکنون برای تعدادی از مالکان این واحدها دعوت نامه‌هایی برای مذاکره و گفتگو ارسال شده اما متاسفانه هنوز به این مکاتبات پاسخی داده نشده است.


حمایت از بنگاه‌های تولیدی


دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی اظهار کرد: در راستای اجرای سیاست‌های کلان کشور در خصوص حمایت از بنگاه‌های تولیدی، طبق آمار و اطلاعات ارایه شده توسط بانک مرکزی همه ساله نظام بانکی کشور از جمله بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی بخش قابل توجهی از منابع خود را در قالب تسهیلات به بخش تولید پرداخت می‌کنند.


رشد پرداخت تسهیلات به بخش‌های اقتصادی


جمشیدی در ادامه به میزان تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی به بخش های مختلف اقتصادی کشور در ۹ ماه سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: بر اساس آمار و اطلاعات منتشره در سایت بانک مرکزی در خصوص تسهیلات اعطایی به بخش‌های اقتصادی و هدف ، کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی کشور طی ۹ ماهه سال جاری در شش گروه شامل کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و بخش متفرقه مجموعاً ۲۰ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۸۳۹ میلیارد ریال بوده است.


وی افزود: سهم بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی از کل تسهیلات پرداختی در شبکه بانکی کشور نیز مجموعاً ۷ میلیون و ۵۰۶ هزار و ۸۹ میلیاردریال بوده که این رقم حدود ۳۷ درصد کل تسهیلات را شامل می‌شود.


دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی اعلام کرد: با توجه به میزان کمتر منابع در اختیار ، سهم ۳۷ درصدی بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی در پرداخت تسهیلات و حمایت از بخش های اقتصادی کشور رقم قابل توجهی است. این نکته بیانگر توجه ویژه بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی به تأمین منابع مالی بخش های مختلف به منظور رونق اقتصادی در کشور است. شایان ذکر است بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی همواره تلاش کرده‌اند همسو با سیاست های کلان کشور نقش مهمی در رونق تولید، ایجاد اشتغال و افزایش رشد اقتصادی کشور ایفا کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر