25 بهمن 1400 - 07:41

افتتاح انواع حساب‌های بانکی ریالی به صورت غیرحضوری

رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد گفت: افتتاح انواع حساب‌های بانکی ریالی به صورت غیرحضوری مجاز است به جز حساب سپرده قرض‌الحسنه جاری یا افرادی که دسته چک می‌خواهند.
کد خبر : ۱۳۰۶۱۳
اینترنت بانک ایران زمین

به گزارش ایبِنا، میثم امیری در ارتباط تلفنی با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما درباره جزئیات مصوبه شورای عالی مبارزه با پولشویی در زمینه رفع ممنوعیت ارائه خدمات پایه بانکی به صورت غیر حضوری و در پاسخ به این پرسش که چه خدمات پایه بانکی جدیدی در این مصوبه دیده شده است؟ افزود: خدمات پایه، خدماتی محسوب می‌شوند که پیش نیاز و لازمه سایر خدمات توسط موسسات اعتباری و موسسات پولی غیر بانکی است.


وی با اشاره به اینکه پس از ارائه خدمت، فرد مکررا به آن موسسه اعتباری مراجعه و خدمات مختلفی را دریافت می‌کند، ادامه داد: یکی از آن‌ها افتتاح حساب است یعنی افراد بدون نیاز به مراجعه بتوانند در ابتدا افتتاح حساب را انجام دهند.


امیری در پاسخ به این پرسش که برای احراز هویت غیرحضوری مشتریان بانکی چه روشی را در نظر گرفتید؟ گفت: این روش در موسسات و حوزه‌های مختلف غیر پولی، متفاوت است، اما فرآیند کلی آن به این صورت است که افراد، اطلاعات هویتی خود را ثبت می‌کنند و موسسات اعتباری، آن‌ها را راستی‌آزمایی می‌کنند و پس از آن بر اساس برخی ویژگی‌های زیست‌سنجی، هویت فرد تائید و سپس خدمات به آن‌ها ارائه می‌شود.


وی ادامه داد: برای امضای مشتری نیز در موسسات مختلف، تدابیری اندیشیده شده است برای مثال امضای الکترونیک و دیجیتال را ملاک قرار می‌دهند و برخی بانک ها، اطلاعات هویتی را که از افراد می‌گیرند و بر همان اساس، امضای دیجیتال را در اختیار فرد و بر روی تلفن همراه او ثبت می‌کنند.


امیری درباره تسهیلات گفت: تسهیلاتی که قرض‌الحسنه و یا غیر تجاری است مانند تسهیلات ساخت، خرید و تعمیر مسکن و خودرو و صدور ضمانت‌نامه‌ها، بدون مراجعه حضوری امکان پذیر خواهد بود.


وی با بیان اینکه اکنون در ابتدای کار هستیم، افزود: اگر این خدمات توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری به صورت مطلوبی به افراد داده شود و حضور فیزیکی آن‌ها نیاز نشود پیش بینی می‌شود تعداد شعب کاهش یابد، اما به نظر می‌رسد تا آن زمان فاصله زیادی داریم.

ارسال‌ نظر
عرفان کرمی
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱
۰
عالی
فیلم و پخش زنده
بیشتر
اینفوگرافیک
بیشتر
پربیننده ها