پیش بینی؛ نفت ۱۲۵ دلاری در راه است

بانک آمریکایی جی پی مورگان پیش بینی کرد تولید پایینتر از سطح هدف گذاری اوپک پلاس و ظرفیت مازاد تولید اندک، می تواند باعث صعود قیمتها به ۱۲۵ دلار در هر بشکه تا سه ماهه دوم امسال شود.
کد خبر : ۱۳۰۶۴۵
نفت خام

به گزارش ایبِنا، این بانک در یادداشتی به تاریخ ۱۱ فوریه نوشت: کمبود عرضه تا پایان سال ۲۰۲۲ رشد می کند زیرا بعید است اوپک پلاس از افزایش سهمیه تولید هدف گذاری شده منحرف شود که باعث افزوده شدن نرخ ریسک بیش از ۳۰ دلار در هر بشکه به قیمت نفت می شود.



تولیدکنندگان اوپک پلاس به توافق تسهیل تدریجی محدودیت عرضه پایبند مانده و ماه جاری با افزایش تولید ماهانه به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز موافقت کردند اما مکررا از تحقق افزایش تولید هدف گذاری شده بازمانده است. چندین عضو اوپک پلاس به دلیل سرمایه گذاری اندک در تولید جدید طی سالهای گذشته، موفق نشده اند تولیدشان را افزایش دهند. آژانس بین المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد اختلاف بین تولید و هدف اوپک پلاس در ژانویه به ۹۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده است.



طبق گزارش جی پی مورگان، این عملکرد ضعیف در مقطع حساسی روی می دهد و از نظر ما، ضعف سایر تولیدکنندگان جهانی و سرمایه گذاری اندک در داخل اوپک پلاس و رشد تقاضا برای نفت در دوران پساکرونا دست به دست هم داده و یک بحران انرژی ایجاد می کند. بعلاوه واکنش خاموش تولیدکنندگان غیراوپک به قیمتهای بالاتر می توانند ۱۰ دلار در هر بشکه به نرخ نفت خام اضافه کند.



بر اساس گزارش رویترز، قیمتهای نفت روز دوشنبه تحت تاثیر نگرانی از حمله نظامی قریب الوقوع روسیه به اوکراین، به بالاترین حد در بیش از هفت سال گذشته صعود کردند. بهای معاملات نفت برنت که تا مرز ۹۶ دلار و ۱۶ سنت صعود کرده بود، آخرین بار با ۵۵ سنت افزایش، ۹۴ دلار و ۹۹ سنت در هر بشکه بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸۵ سنت افزایش، به ۹۳ دلار و ۹۵ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا اواسط معاملات تا مرز ۹۴ دلار و ۹۴ سنت پیش رفته بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر