خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان پنجم اسفند

آخرین قیمت نفت، طلا، ارز و رمزارزها و ارزش سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه و وال استریت در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۳۰۸۷۴
بازار مالی

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت نفت، افزایش قیمت جهانی طلا، کاهش ارزش سهام ها در بازار آسیا و وال استریت و افزایش ارزش دلار و نوسان در بازار رمزارزها است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • با حمله روسیه به اوکراین، قیمت نفت افزایش یافت


 قیمت برنت برای اولین بار از سال۲۰۱۴، از مرز ۱۰۰ دلار گذشت. قیمت نفت با اخبار حمله نظامی روسیه به اوکراین، بیش از ۶ درصد افزایش یافت. روز پنجشنبه معاملات آتی نفت خام آمریکا با ۵.۳۷ درصد افزایش به ۹۷.۰۵ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت برنت با ۵.۷۸ درصد افزایش به ۱۰۲.۴۴ دلار در هر بشکه رسید و برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ از مرز ۱۰۰ دلار عبور کرد.  قیمت گاز طبیعی ۶.۴۹ درصد افزایش یافت.  بامداد پنجشنبه به وقت محلی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، ، پس از ماه‌ها تجمع نظامی در مرز مشترک، حمله به اوکراین را آغاز کرد. این حمله چند روز پس از آن صورت گرفت که رهبر کرملین به طور رسمی استقلال دو منطقه جدایی طلب در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. به گزارش ان بی سی نیوز، صدای انفجار در کیف پایتخت اوکراین شنیده شده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد اواخر روز چهارشنبه در نیویورک تشکیل جلسه داد. به گفته تحلیل گر ارشد نفت در قاره آمریکا در کپلر، ممکن است با وجود حمله روسیه، اختلالی فوری در عرضه ایجاد نشود. وی گفت: اروپا و روسیه در حوزه انرژی بسیار به هم وابسته هستند. احتمالاً ایالات متحده و غرب در حوزه انرژی تحریمی اعمال نخواهند کرد. او گفت: به احتمال زیاد شاهد قطع شدن عرضه نیستیم، حتی اگر بحران در حال افزایش باشد. در کنار عرضه‌ کم، عدم اطمینان از تحریم‌های دولت بایدن نیز وجود دارد. آیا آنها نفت یا گاز روسیه را تحریم خواهند کرد؟ ایالات متحده نفت روسیه را وارد می کند. اکنون شاهد تاثیرگذاری این بحران در قیمت‌ها نیز هستیم. روز چهارشنبه گلدمن ساکس در گزارشی در مورد تشدید تنش ها در اوکراین گفت که تأثیر آن بر قیمت انرژی می بایست محدود شود. استراتژیست‌های کالا نیز انتظار دارند که این شرایط تأثیری جزئی بر قیمت نفت داشته باشد، اگرچه آنها با توجه به شرایط بازار، ریسک‌ها را به سمت افزایش قیمت می بینند.



  • بازارسهام آسیا قرمزپوش شد


با تشدید اوضاع بین روسیه و اوکراین، معاملات آتی نفت جهش کرد و سهام های آسیا و اقیانوسیه سقوط کرد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه طی یک سخنرانی عمومی گفت که مجوز عملیات نظامی در اوکراین را صادر کرده و اخبار ان بی سی نیز گزارش داد که صدای انفجار در کیف شنیده شده است. بازارهای سراسر آسیا در محدوده منفی قرار گرفتند. در ژاپن، نیک کی ۲۲۵ با ۱.۸۱ درصد کاهش در ۲۵۹۷۰.۸۲ بسته شد، در حالی که تاپیکس با ۱.۲۵ درصد کاهش به ۱۸۵۷.۵۸ رسید. کاسپای کره جنوبی با افت ۲.۶ درصدی به ۲۶۴۸.۸۰ واحد رسید و کاسداک با ۳.۳۲ درصد کاهش به ۸۴۸.۲۱ واحد رسید. بانک مرکزی کره در نشست روز پنجشنبه خود نرخ بهره را بدون تغییر در ۱.۲۵ درصد نگه داشت. با این حال، پیش‌بینی کرد که تورم قیمت مصرف‌کننده طی مدت زمان قابل‌توجهی بالای ۳ درصد خواهد بود. کامپوزیت شانگهای در چین ۱.۷ درصد سقوط کرد و در ۳۴۲۹.۹۶ بسته شد و شنژن با ۲.۲ درصد کاهش به ۱۳۲۵۲.۲۴ رسید.  شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ در معاملات ۳.۶ درصد کاهش یافت. سهام های شرکت هوش مصنوعی چینی  گروه سنس تایم پس از اعلام شاخص های هنگ سنگ، حدود ۱۱ درصد سقوط کرد.اس اند پی/ ای اس اکس ۲۰۰ استرالیا با ۲.۹۹ درصد کاهش به ۶۹۹۰.۶ رسید. ام اس سی آی، جامع ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه ۳.۴۵ درصد کاهش یافت.



  • وال استریت قرمزپوش ماند


 طی شبانه روز گذشته در وال استریت، سه شاخص اصلی به روند کاهشی خود ادامه دادند. اس اند پی ۵۰۰، ۱.۸ درصد سقوط کرد و به سمت اصلاح رفت، در حالی که شاخص صنعتی داوجونز با ۱.۳۸ درصد کاهش به ۳۳۱۳۱.۷۶ رسید. کامپوزیت نزداک شاخص فناوری با ۲.۶ درصد کاهش به ۱۳۰۳۷.۴۹ رسید.



  • بازار ارزها و رمزارزها


شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، در ۹۶.۵۲۲ قرار گرفت. ین ژاپن در ۱۱۴.۴۴ دلار معامله شد و دلار استرالیا پس از کاهش قبلی به ۰.۷۱۷۷ دلار رسید. در بازار رمزارزهای امروز ساعت ۱۲:۳۴ به وقت تهران، قیمت بیت کوین با کاهش ۵.۶۵ درصدی در ۳۵۵۱۰.۲۰ دلار و اتریوم با کاهش ۹.۲۴ درصدی در ۲۳۸۳.۲۲ دلار قرار گرفت.



  • قیمت جهانی طلا به بالاترین سطح طی یک سال گذشته رسید


 با حمله نیروهای روسی به اوکراین به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز پنجشنبه قیمت طلا تا ۲ درصد افزایش یافت. در ساعت ۱۰:۳۰  صبح به وقت لندن، طلا با قیمت ۱۹۶۸.۰۱ دلار در هر اونس معامله شد که ۳.۱۷ درصد نسبت به روز گذشته افزایش یافته و بالاترین رقم از اواخر سال ۲۰۲۰ است. بهای معاملات آتی طلای آمریکا با ۳.۰۸  درصد افزایش به ۱۹۶۹.۳۰ دلار رسید. قیمت طلا از ماه فوریه تاکنون حدود ۸ درصد افزایش یافته و بیشترین رشد ماهانه خود از جولای ۲۰۲۰ به خود اختصاص داده است. سود اوراق قرضه ایالات متحده که نسبت به قیمت طلا معکوس حرکت می کند، سقوط کرد.


ترجمه: میرمعصومی



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها