11 اسفند 1400 - 08:46
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

تسهیلات تکلیفی در قالب لایحه دولت تصویب می‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مصوبات تسهیلات تکلیفی بانک‌ها به کمیسیون برگشت تا در قالب همان لایحه دولت به تصویب در آید.
کد خبر : ۱۳۰۹۸۱
صفایی دلوئی

محمد صفایی دلوئی، عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌‎وگو با خبرنگار ایبِنا درباره تسهیلات تکلیفی مجلس در قالب لایحه بودجه برای بانک‎‌ها گفت: مصوبات تسهیلات تکلیفی بانک‌ها  به کمیسیون برگشت تا در قالب همان لایحه دولت به تصویب در آید.


وی در ادامه اضافه کرد: ساختار بانکی کشور از چالش‌هایی رنج می‌برد که نیاز به توجه جدی دارد، از جمله چالش‌ها می‌توان به بنگاه‌داری توسط این موسسات اقتصادی اشاره کرد. نیاز است بانک ها هر چه زودتر از این حوزه خارج شوند تا منابع‌شان برای تسهیلات در بخش تولید آزاد باشد. نکته بعدی هم تناسب بین تسهیلات بانک‌ها با توان‌ آنهاست. 


این عضو کمیسیون اقتصادی در این رابطه اظهار داشت: مشکل بعدی دیده شدن تولید شغل در وام‌های یکصد میلیون تومانی است. بخش اعظم این وام‌ها تبدیل به اشتغال نخواهد شد، بنابراین نیاز است آن را در صحن و با استفاده از تبصره ۱۸ اصلاح کرد. بانک‌ها باید نسبت به این موضوع اعتراض کنند و رقم تسهیلات بانکی برای تولید اشتغال نباید کمتر از ۲۰۰ میلیون باشد.


نماینده گناباد و بجستان در خانه ملت درباره افزایش تورم در نتیجه تصویب تسهیلات تکلیفی برای بانک‌ها بیان کرد: تسهیلات تکلیفی موجب اضافه برداشت بانک‌ها خواهد شد که در نتیجه آن پول پرقدرت تولید می‌شود و این مسئله به ضرر طبقات ضعیف جامعه است. رئیس کل بانک مرکزی برای ریاست مجلس نامه‌ای بنویسد و در آن توضیح دهد که ضرر اختصاص صد میلیون تومان برای تولید شغل از فایده آن بیشتر خواهد بود. 


صفایی دلوئی در ادامه یادآور شد: کمیته امداد به روستائیان صد میلیون تومان وام می‌دهد، با این پول ۱۰ گوسفند مورد خریداری قرار می‌گیرد که خریدار با وجود خشکسالی‌ها دچار خسارت می‌شود و در نهایت او که تا دیروز تنها یک فرد بیکار محسوب می‌شد با این تدبیر به یک آدم بیکار بدهکار تبدیل شده است که زمان بیکاری حداقل بدهی نداشت. بحث‌هایی از این جنس را باید مدیریت کرد تا کار به اینجا ختم نشود.


وی راهکار خود را دراین رابطه چنین مطرح کرد: بهترین راه این است که وام تولید شغل از ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون در نظر گرفته شود. بعضی از مشاغل مانند مشاغل خانگی حتی با ۵۰ میلیون تومان هم امکان تولید دارد، البته شامل تمام مشاغل خانگی هم نمی‌شود. در حوزه انتخابیه من یکی از آقایان کار گلیم‌بافی انجام می‌دهد که با ۱۰ میلیون سرمایه هم می‌تواند این کار را به نتیجه برساند، قاعدتا مشاغل بزرگ‌تر نیاز به تسهیلات بیشتری دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر