رویکرد محتاطانه بانک مرکزی اروپا در برابر بحران اوکراین

بانک مرکزی اروپا با وجود جنگ روسیه و اوکراین و نگرانی ازرکود تورمی، کماکان رویکرد انعطاف‌پذیر خود را حفظ می‌کند.
کد خبر : ۱۳۱۱۹۱
بانک مرکزی اروپا

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، بانک مرکزی اروپا در جلسه سیاست پولی خود در این هفته رویکرد محتاطانه‌ای را در پیش گرفته و تهاجم روسیه به اوکراین بر بسیاری از برنامه‌های سیاسی بقیه سال، تأثیر گذارده و احتمالاً از مسیر خارج می‌شود. این نشست که روز پنجشنبه به پایان می‌رسد، دقیقاً دو هفته پس از آن برگزار شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حمله به همسایه اش را آغاز کرد. از آن زمان دنیای مالی تغییر چشمگیری داشته است. قیمت نفت و گاز افزایش یافته و سهام‌های بانک‌های اروپایی کل سود و حتی بیشتر از سود سال گذشته خود را از دست داده‌اند.


 به طور خلاصه، وضعیت به شدت غیرقابل پیش بینی است. اما مسلم است که تورم حتی بالاتر خواهد رفت و رشد تحت تأثیر مسائل عرضه و قیمت بالای کالاها قرار خواهد گرفت. قرار است بانک مرکزی اروپا منتظر شرایط پیش رو بماند. قیمت انرژی و تورم بالاتر خواهد رفت.از آنجایی که اهمیت این شوک رکود تورمی مشخص نیست، انتظار داریم بانک مرکزی اروپا منتظر بماند و در نشست ماه مارس موضع خود را ببیند. اقتصادی که از رکود تورمی عبور می‌کند اقتصادی است که همزمان رکود فعالیت و تورم را تسریع می‌کند. این پدیده برای اولین بار در دهه ۱۹۷۰ شناسایی شد، زمانی که شوک نفتی منجر به قیمت‌های بالاتر در دوره طولانی اما کاهش شدید رشد تولید ناخالص داخلی شد.


در ماه ژانویه در منطقه یورو تورم ۵.۱ درصد و در ماه فوریه تا ۵.۸ درصد افزایش یافت، قیمت انرژی با وجود تشدید حمله نظامی روسیه افزایش یافت. احتمالا رشد تورم بدتر شده و قیمت گاز به بالاترین حد تاریخی می‌رسد و پوتین تهدید کرده  که عرضه گاز را به طور کامل در پاسخ به تحریم های اعمال شده غرب بر مسکو متوقف می‌کند. بانک مرکزی اروپا هنوز یک مزیت بزرگ نسبت به فدرال رزرو آمریکا دارد.


هولگر اشمیدینگ، اقتصاددان ارشد شرکت برنبرگ، در یادداشتی گفت: افزایش بیش از حد تورم در منطقه یورو صرفاً ناشی از شوک‌های خارجی به عرضه است و نه هیچ عامل دیگری که بانک مرکزی اروپا نتواند آن را کنترل کند. در نتیجه، اعضای شورای بانک مرکزی اروپا می توانند موافقت کنند که برخی از تصمیمات اصلی را تا زمانی که چشم انداز روشن تر شود به تاخیر بیاندازند. هیئت منصفه هنوز درباره تأثیر اقتصادی جنگ بر منطقه یورو صحبت نمی‌کند، اما نشانه‌های اولیه مبنی بر مشکلات زنجیره تامین، به‌ویژه در فضای تولید، تشدید خواهد شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر