06 فروردين 1401 - 08:33
ایبِنا بررسی کرد؛

بازار ارز در سال ۱۴۰۰؛ رشد قیمت دلار کمتر از هزار تومان شد

روند دوازده ماهه نرخ ارز در سال پایانی قرنی که گذشت، در مقایسه با سال قبل تر یعنی ۱۳۹۹، بیانگر کاهش قابل توجه شیب افزایش نرخ دلار است.
کد خبر : ۱۳۱۴۴۰
دلار یورو

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ بررسی نوسان شاخص ارزی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آن، نشان می‌دهد در این دوازده ماه، میانگین قیمت فروش هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور (بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی) کمتر از هزار تومان (۹۹۴ تومان) افزایش داشته است؛ به بیان دیگر بازدهی دلار در سالی که گذشت رقم ۴.۱۴ درصد بوده است.


این در حالی است که در سال قبل تر یعنی ۱۳۹۹، این تغییرات بسیار بیشتر از سال گذشته بوده است؛ به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۹، میانگین قیمت فروش هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، بیش از ۸ هزار تومان افزایش نرخ داشته بود که معادل بازدهی ۵۱ درصدی در دوازده ماه سال ۱۳۹۹ بوده است. بنابراین شیب افزایشی شاخص ارزی در سالی که گذشت در مقایسه با سال قبل، بسیار کندتر شده است.



تغییرات دلار و یورو در دوازده ماه سال ۱۴۰۰ چگونه بود؟



نخستین ماه سال


در نخستین ماه سال ۱۴۰۰ (فروردین ماه) بازار ارز به طور رسمی در پنجشنبه پنجم فروردین فعالیت خود را آغاز کرد. در پایان این روز، میانگین نرخ فروش دلار آمریکا به رقم ۲۳۹۶۰ تومان رسید که نسبت به پایان سال قبل، تغییری نداشت. اما در ادامه این ماه، بهای دلار با افزایش به کانال ۲۵ هزار تومان نیز رسید؛ هرچند در نهایت، در پایان فروردین ۱۴۰۰، میانگین قیمت فروش هر اسکناس دلار آمریکا با کاهش حدود ۶۰۰ تومانی نسبت به اولین روز کاری سال، به رقم ۲۳۳۶۹ تومان رسید. در نتیجه بازدهی شاخص ارزی در فروردین سال گذشته، منفی ۲.۴۶ درصد ثبت شد.


یورو دیگر ارز پرطرفدار بازار ارز نیز در فروردین ۱۴۰۰، با کاهش حدود ۳۰۰ تومانی همراه بود و در نهایت بازدهی منفی ۱.۰۴ درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساند.



دومین ماه سال


با شروع اردیبهشت ۱۴۰۰، دلار بدون تغییر نسبت به پایان فروردین ماه، رونمایی شد و در سطح ۲۳۳۶۹ تومان باقی ماند. در ادامه این ماه، شاخص ارزی روند نزولی را در پیش گرفت تا جاییکه نرخ فروش دلار آمریکا به کانال ۲۰ هزار تومان نیز رسید؛ اما این روند تداوم نداشت و دلار با اندکی افزایش همراه شد تا در نهایت در پایان دومین ماه سال گذشته، میانگین قیمت فروش دلار آمریکا با افت بیش از هزار تومانی به رقم ۲۲۲۹۹ تومان رسید و بازدهی منفی ۴.۵۷ درصدی را به ثبت رساند.


در این ماه، یورو نیز همچون دلار با کاهش نرخ همراه بود. به گونه‌ای در پایان اردیبهشت، میانگین نرخ فروش هر اسکناس یورو در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور با افت بیش از ۸۰۰ تومانی معادل بازدهی منفی ۲.۹۳ درصدی همراه شد.



سومین ماه سال


فعالان بازار ارز در سومین ماه سال ۱۴۰۰ (خردادماه) بر خلاف دو ماه قبل، شاهد روند صعودی شاخص ارزی بودند. در این ماه، میانگین قیمت فروش دلار در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور با افزایش ۱۳۰۰ تومانی به رقم ۲۳۶۵۶ تومان رسید تا بازدهی ۵.۸۶ درصدی برای دلار به ثبت برسد. در این میان، نرخ یورو نیز همچون دلار با روند افزایشی روبرو شد؛ به گونه ای که میانگین قیمت هر اسکناس یورو در این صرافی ها، با افزایش بیش از ۵۰۰ تومانی معادل بازدهی ۱.۸۴ درصدی مواجه شد.


با پایان نخستین فصل سال، شاخص ارزی بازدهی منفی ۱.۲۶ درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساند.



چهارمین ماه سال


با شروع تابستان، بازار ارز نظاره‌گر رشد نسبی شاخص ارزی بود. به گونه‌ای که در تیرماه ۱۴۰۰، میانگین قیمت فروش دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، تا کانال ۲۵ هزار تومان نیز افزایش یافت و در نهایت در پایان چهارمین ماه سال، نرخ دلار آمریکا با رشد بیش از ۲۰۰ تومانی معادل بازدهی ۰.۸۹ درصدی مواجه شد و به رقم ۲۴۰۵۹ تومان رسید. در این میان، میانگین قیمت فروش هر اسکناس یورو نیز در این صرافی ها، با افزایش بیش از ۴۰۰ تومانی معادل ۱.۵ درصدی روبرو شد و به رقم ۲۸۳۵۵ تومان رسید.



پنجمین ماه سال


در مردادماه ۱۴۰۰، فعالان بازار ارز شاهد تداوم روند صعودی نرخ دلار و یورو بودند. به گونه‌ای که در این ماه، میانگین قیمت فروش دلار آمریکا با رشد بیش از ۲ هزار تومانی معادل ۸.۸۲ درصدی مواجه شد و به رقم ۲۶۷۲۹ تومان رسید که نشان از افزایش دو کاناله شاخص ارزی داشت. از سوی دیگر، میانگین قیمت فروش یورو در نیز در مردادماه، با رشد ۲۶۰۰ تومانی معادل ۹.۰۹ درصدی مواجه شد و به رقم ۳۱۴۱۷ تومان رسید.



ششمین ماه سال


در آخرین ماه از نیم سال دوم، بازار ارز با کاهش نرخ دلار و یورو همراه شد. در این ماه، میانگین قیمت فروش هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور با افت بیش از ۲۰۰ تومانی همراه شد و بازدهی منفی ۰.۸۶ درصدی را به ثبت رساند و در نهایت در آخرین روز تابستان، نرخ دلار آمریکا به رقم ۲۶۶۳۰ تومان رسید. از سوی دیگر، یورو نیز در آخرین ماه از دومین فصل سال، با افت ۹۰ تومانی همراه شد و به رقم ۳۱۵۹۰ تومان رسید.


در نهایت با پایان فعالیت بازار ارز در آخرین روز شهریورماه ۱۴۰۰، بازدهی شاخص ارزی در دومین فصل سال به رقم ۱۲.۵ درصد رسید. همچنین بازدهی این شاخص در پایان نیم سال اول سال ۱۴۰۰ به رقم ۱۱.۱۴ درصد رسید که نشان از رشد نسبی نرخ دلار در شش ماه ابتدایی سال گذشته دارد.



هفتمین ماه سال


با آغاز نیم سال دوم و ماه مهر، فعالان بازار ارز آرامش نسبی را در بازار نظاره گر بودند. به گونه ای که در پایان این ماه، میانگین قیمت دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور با رشد اندک ۶۰ تومانی به رقم ۲۶۶۹۰ تومان رسید. این در حالی است که میانگین قیمت یورو در مهرماه ۱۴۰۰ با کاهش بیش از ۶۰۰ تومان همراه شد و بازدهی منفی ۲ درصد را به ثبت رساند.



هشتمین ماه سال


در آبان ماه سال گذشته، روند بازار ارز همچون ماه قبل، با نوسان محدود شاخص ارزی همراه بود. به گونه ای که در این ماه، میانگین قیمت دلار آمریکا با رشد اندک ۱۴ تومانی همراه شد و در پایان این ماه به رقم ۲۶۸۰۵ تومان رسید. این در حالی است که یورو نیز در این مدت همچون مهرماه، با کاهش نرخ همراه شد و با افت بیش از ۴۰۰ تومان به رقم ۳۰۵۶۲ تومان رسید که نسبت به مهرماه، یک کانال عقب نشینی داشت.



نهمین ماه سال


در آخرین ماه از پاییز ۱۴۰۰، فعالان بازار ارز شاهد رشد نسبی شاخص ارزی بودند. به گونه ای که در پایان آذرماه، میانگین قیمت دلار آمریکا با افزایش بیش از ۵۰۰ تومانی به رقم ۲۷۳۰۰ تومان در آخرین روز پاییز ۱۴۰۰ رسید. در این میان، بهای یورو نیز با رشد اندک ۲۳ تومانی به رقم ۳۰۵۷۵ تومان رسید.


در نهایت با پایان فعالیت بازار ارز در آخرین روز پاییز، بازدهی شاخص ارزی در سومین فصل سال به رقم ۲.۵۱ درصد رسید.



دهمین ماه سال


با شروع آخرین فصل سال ۱۴۰۰، شاخص ارزی روند نزولی را در پیش گرفت. به گونه ای که بهای دلار آمریکا در دی ماه، با دو کانال کاهش همراه شد و با افت ۱۷۰۰ تومانی در پایان این ماه، به رقم ۲۵۷۰۴ تومان رسید که نشان از بازده منفی ۶.۱۹ درصدی دارد.


از سوی دیگر، یورو نیز در این ماه، با افت حدود ۱۷۰۰ تومانی به رقم ۲۸۹۸۷ تومان رسید که بیان گر عقب نشینی یورو از کانال ۳۰ هزار تومانی به کانال ۲۸ هزار تومانی است.



یازدهمین ماه سال


تغییرات شاخص ارزی در بهمن ماه سال گذشته نشان می دهد در این ماه، روند نزولی شاخص تداوم داشته است. به بیان دیگر در این ماه، میانگین قیمت دلار آمریکا با افت بیش از هزار تومانی به رقم ۲۴۷۰۹ تومان رسیده است که نشان از ثبت بازدهی منفی ۴.۲۵ درصدی دلار دارد. از سوی دیگر، یورو نیز در بهمن ماه سال گذشته، با افت بیش از ۷۰۰ تومانی همراه شد و به رقم ۲۸۲۷۰ تومان در پایان این ماه رسید.



دوازدهمین ماه سال


در نهایت در آخرین ماه سال، شاخص ارزی بر خلاف دو ماه ابتدایی زمستان، روند افزایشی را تجربه کرد. به گونه ای که در اسفند ۱۴۰۰، میانگین قیمت فروش دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور با رشد ۶۵۵ تومانی به رقم ۲۴۹۵۴ تومان رسید. یورو نیز در این ماه با رشد اندک ۵۷ تومانی مواجه شد و به رقم ۲۸۱۸۲ تومان رسید.


بنابراین با پایان آخرین روز کاری بازار ارز در آخرین فصل سال، بازدهی شاخص ارزی در زمستان ۱۴۰۰ به رقم منفی ۸.۹۳ درصد رسید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر