03 ارديبهشت 1401 - 12:46

الزام به درج قیمت تولید، واردات و مصرف‌کننده روی کالاها

همه تولیدکننده‌ها و واردکننده‌ها باید دو قیمت را روی کالاهایشان درج کنند، یکی قیمت تولیدکننده یا واردکننده و یکی قیمت مصرف‌کننده، تفاوتی هم برای شرکت‌های تولیدی و وارداتی ندارد.
کد خبر : ۱۳۲۰۵۶
قیمت کالا

به گزارش ایبِنا؛ مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی شبکه توزیع سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درباره اینکه بر اساس «طرح خرید شفاف» تولیدکنندگان مکلف هستند قیمت تمام شده کالاهای تولیدی خودشان را روی انواع کالاها ثبت کنند، واردکنندگان برای اجرا چه مراحلی را باید طی کنند؟ گفت: در این طرحی که تعریف شده همه تولیدکننده‌ها و واردکننده‌ها باید دو قیمت را روی کالاهایشان درج کنند، یکی قیمت تولیدکننده یا واردکننده و یکی قیمت مصرف کننده، تفاوتی هم برای شرکت‌های تولیدی و وارداتی ندارد. قانون حمایت از حقوق مصرف کننده که از سال ۸۸ مصوب و ابلاغ شده، تفکیکی بین واردکننده‌ها و تولیدکننده‌ها نگذاشته است؛ یعنی چه کالاهایی که تولید داخل هستند و چه کالاهایی که واردات برایشان اتفاق می‌افتد همه مکلف هستند درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده را با هم داشته باشند.


محسن حسین لویی افزود: در کالاهای وارداتی قیمت واردکننده که مالیات بر ارزش افزوده هم لحاظ شده، به علاوه سود واردکننده و ضرایب سود عمده فروشی و خرده فروشی اضافه می‌شود و حداکثر قیمت مصرف کننده روی کالا درج می‌شود. عرضه کنندگان می‌توانند بین این محدوده یعنی آن حداکثر قیمت مصرف کننده‌ای که هست و پایین‌تر از آن با هم رقابت کنند.


حسین لویی درباره اینکه طبق قانون همه کالاهای تولیدی به جز موارد استثنا مشمول درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده می‌شوند، این موارد استثنا شامل چه کالاهایی است؟ افزود: همه کالاهای تولیدی و وارداتی به جز اقلام دارویی و پزشکی، گوشت، مرغ، تخم مرغ، شکر، برنج، انواع صنایع دستی، مواد اولیه و کالاهای واسطه غیرقابل عرضه به مصرف کننده نهایی، البته پارچه و پوشاک، طلا، جواهر و زیورآلات، محصولات کشاورزی غیر بسته بندی و فله، محصولات بورسی، انواع قطعات و ابزار و لوازم غیر بسته بندی، مصالح ساختمانی غیرقابل بسته بندی، لوازم التحریر غیر قابل بسته بندی، کالاهای صنفی که در محل تولید عرضه می‌شوند مثل آش و حلیم جایی که عرضه می‌شوند به مصرف هم می‌رسند، دیگر نیازی به دو تا قیمت ندارند، همان قیمت مصرف کننده را به صورت تابلوی نرخ بگذارند کفایت می‌کند؛ همه این موارد جزو موارد استثنای مرحله پنجم هستند که بعضی از آنها مرحله ششم اضافه خواهند شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر