11 ارديبهشت 1401 - 10:57

افزایش سود شرکت‌های عظیم نفتی با وجود بحران اوکراین

قیمت‌های بالای نفت و گاز باعث شد شرکت‌های بزرگ نفتی شل و بی پی با خروج از روسیه یا اخذ مالیات، دردسر تازه‌ای نداشته باشند و انتظار می‌رود در این هفته افزایش سود خود را گزارش کنند.
کد خبر : ۱۳۲۲۸۴
نفت و گاز

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از گاردین، برای شرکت‌های بریتانیایی بریتیش پترولیوم و شل، که دو شرکت از هفت شرکت بزرگ نفتی جهان به شمار می‌روند، سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ جذاب بوده است. در حالی که هر دو در مخمصه روسیه گرفتار بودند و اکنون پس از قطع روابط با کرملین، در مجموع ۲۴ میلیارد پوند به ارزش تجارت خود اضافه می‌کنند.



 به نظر می‌رسد شرکت شل با تصمیمش برای خروج از سرمایه گذاری مشترک خود با گازپروم، گاز دولتی روسیه، سهامش در پروژه گازی ساخالین ۲، ۳.۵ میلیارد پوند ضرر کند. بریتیش پترولیوم با احتساب ۲۰ درصد سهامش در شرکت نفت دولتی روسنفت، سهم بزرگی از این مبلغ چشمگیر را به خود اختصاص داده است. دیروز بریتیش پترولیوم اعلام کرد که در ازای تصاحب دارایی‌های روسیه از روسنفت، به عنوان بخشی از شراکت جدیدی که در کنفرانس لندن رونمایی شد، آن سهام را در اختیار می‌گیرد. نتیجه گفتگوهای بین دولت و بی پی، واگذاری و ضرر ۲۰ میلیارد پوندی است. سال گذشته روسنفت ۱.۹ میلیارد پوند سود داشت. علاوه بر این، اگر این واقعیت نبود که شرکت‌های نفتی به دلیل قیمت‌های بالای نفت و گاز، مانند راهزنان دست به کار شده‌اند، ممکن بود این ضرر بیشتر باشد.


سود سالانه بی پی که در ماه فوریه گزارش شد، ۱۰ میلیارد پوند بود، در مقایسه با ضرر ۴.۵ میلیارد پوندی در سال قبل. شل نیز به همین ترتیب ۱۴ میلیارد پوند رزرو کرد. انتظار می‌رود که ثروت آنها در سال ۲۰۲۲ باز هم بیشتر شود، با نتایج سه ماهه اول که قرار است در این هفته منتشر شود. در ماه فوریه، قیمت نفت و گاز بالا بود، اما هنوز با جنگ در اوکراین افزایش نیافته بود. آنچه پوتین از یک دست از شرکت‌های نفتی بریتانیا گرفته، با دست دیگر پس داده است.  در نتیجه، تحلیلگران برای بی پی ۳.۵ میلیارد پوند بیش از ۲.۱ میلیارد پوند در سال گذشته و ۷ میلیارد پوند برای شل، تقریباً سه برابر ۲.۶ میلیارد پوند سال گذشته، تعیین کرده اند.  پس جای تعجب نیست که سر و صدا برای مالیات تولیدکنندگان نفت دریای شمال، به منظور تخفیف دادن به خانوارهای تحت فشار برای پرداخت قبوض بی سابقه گاز، ادامه یابد.


هفته گذشته، ریشی سوناک پیشنهاد کرد که ممکن است چنین مالیاتی محقق شود. او گفت که اگر شرکت‌های نفتی در افزایش دارایی‌های دریای شمال و افزایش تولید آن ها سرمایه‌گذاری نکنند، ممکن است مالیات را دوباره بررسی کند. وزیر بازرگانی روز جمعه در شرکت های بریتیش پترولیوم و شل اخطار مشابهی را در مورد سرمایه گذاری کم صادر کرد که بیش از یک سیاست جدی، یک تهدید توخالی به نظر می رسد که قصد دارد خشم عمومی را در مورد سود صنعت نفت از بدبختی قبوض‌پردازان و رانندگان از بین ببرد.


حفاری‌ها در حال برنامه ریزی برای افزایش سرمایه در دریای شمال در سال آینده و همچنین پروژه های کم کربن هستند. شل به تنهایی ۲۵ میلیارد پوند به سرمایه گذاری های بریتانیا در طول پنج سال تزریق می کند. این ممکن است بر بی پی فشار بیاورد تا جاه طلبانه تر عمل کند. در بازی نفت هیچ کس چنان رفتار نمی کند که با تنبیه از صدراعظم مواجه شود. دولت نباید باعث نگرانی بیش از حد در مورد نفت شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر