08 خرداد 1401 - 13:46
ایبِنا بررسی کرد؛

گام مهم مراجع قضایی برای ایجاد شفافیت در بازار ارز/ فضا برای جولان دلالان و نوسان‌گیران تنگ‌تر شد

با توجه به نگاه مثبت سیاست گذار در راستای حذف دلالان و نوسان گیران از بازار ارز و ایجاد شفافیت در معاملات ارزی، اقدام اخیر تاثیر مثبتی در تحقق این اهداف خواهد داشت.
کد خبر : ۱۳۳۰۷۳
اولین روز بازگشایی بازار ارز بدون معامله

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ مقابله با معاملات فردایی دلار، گام مهم سیاست گذار برای برچیدن سفره دلالان از بازار ارز بوده است. این رویکرد مثبت با ابلاغ قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سوی رئیس جمهور، رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت. به گونه ای که در بخشی از قانون مذکور تاکید شده است که هرگونه خرید و فروش ارز خارج از شبکه بانک‌ها و صرافی‌های مجاز، قاچاق محسوب و برخورد قانونی می‌شود.» از سوی دیگر در ماده ۱۲ این قانون نیز آمده است که معامله ارز در صرافی یا غیرآن‌ که تحویل ارز و مابه‌ازای آن به روز یا روزهای آینده موکول شده ولی به تحویل ارز منجر نمی‌شود یا از ابتدا قصد تحویل ارز وجود نداشته است و قصد طرفین تنها تسویه تفاوت قیمت ارز باشد، جزو مصادیق قاچاق ارز خواهد بود.


اما معاملات دلار فردایی چیست؟ این معاملات توسط دلالان در سال‌های اخیر از سوی کارشناسان و مسئولان بانک مرکزی در مقاطع مختلف به عنوان یکی از عوامل بر هم زننده ثبات بازار یاد شده است. دلار فردایی همان‌گونه که از نامش مشخص است، به دلاری گفته می شود که در همان روز معامله شده، اما تحویل آن فردا انجام می‌شود، البته فروشندگان دلار فردایی معمولا دلاری در اختیار ندارند و این معاملات تنها به صورت صوری انجام می‌شود و صرفا تفاوت قیمت آن به صورت ریالی تسویه می‌شود.


بنابراین با ابلاغ این قانون مهم، بخش عمده ای فعالیت دلالان و نوسان گیران ارزی با مشکلات اساسی مواجه شده است. از سوی دیگر، در ادامه اجرای مواد این قانون، خبرها حکایت از دستور مراجع قضایی به سایت های معاملاتی فردایی و تحلیلی ارز مبنی بر حذف معاملات زیر دارد:


"هرات فردایی؛ هرات امروزی؛ هرات نقدی؛ تهران فردایی؛ تهران نقدی؛ سلیمانیه فردایی؛ سلیمانیه نقدی و درهم"





سهم ناچیز معاملات غیررسمی در بازار ارز



بررسی ها نشان می دهد در شرایطی که نیاز متقاضیان اسکناس و حواله ارزی از طریق بازار متشکل ارزی و سامانه نیما در سطح قابل قبولی تامین شده و در حال تامین است، اما برخی افراد با اهداف سودجویانه و اخلال در روند بازار رسمی ارز، به نرخ های بازار غیررسمی اشاره می کنند؛ این در حالی است که آمارها از سهم کمتر از ۵ درصدی این گونه دادوستدها در معاملات ارزی حکایت دارد. بنابراین باید به این نکته توجه داشت که نرخ های بازار غیررسمی از حجم بالایی برخوردار نیستند و عملا در تعیین نرخ اثرگذار معاملات ارزی، نقشی ندارند. در نتیجه با کوتاه شدن دست دلالان از معاملات غیررسمی بازار ارز، شفافیت در بازار ارز بیش از پیش خواهد شد و در نهایت به ثبات و پیش بینی پذیری بازار ارز کمک قابل توجهی خواهد داشت.



بن بست نوسان گیران دلار



بنابراین با توجه به نگاه مثبت سیاست گذار در راستای حذف دلالان و نوسان گیران از بازار ارز و ایجاد شفافیت در معاملات ارزی، اقدام مذکور تاثیر مثبتی در تحقق این اهداف خواهد داشت. زیرا در گذشته، نوسان گیران با تکیه بر نرخ های فردایی و امروزی بازارهای هرات و سلیمانیه، سعی در ایجاد فضای منفی و هیجانی در بازار ارز داخلی داشتند که در نهایت منجر به تشکیل صفوف تقاضای کاذب در مقابل صرافی ها شده بود؛ اتفاقی که ضرر و زیان آن نصیب مردمی می شد که تحت تاثیر این جریانات منفی قرار گرفته بودند و به یکباره وارد بازاری با ریسک بسیار بالا می شدند.


از سوی دیگر باید یادآور شد که با توجه به رصد هوشمندانه بازارساز بر جریان عرضه و تقاضای اسکناس و حواله و استفاده از ابزارهای کارآمدی همچون بازار متشکل ارزی و سامانه نیما، اقدام مراجع قضایی در جهت حذف نمادهای غیرمجاز معاملات فردایی، تاثیر به سزایی در ایجاد شفافیت و تعدیل نرخ ارز خواهد داشت.




ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها