09 خرداد 1401 - 10:26
رییس پژوهشکده پولی و بانکی مطرح کرد؛

کار دشوار بانک مرکزی برای کنترل تورم در کنار توجه به تولید

رییس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: کنترل نقدینگی دو سو دارد؛ یک سو به کنترل رشد نقدینگی و تورم کمک می‌کند و از سوی دیگر ممکن است محدودیت نقدینگی برای تولید ایجاد کند، بنابراین کار بانک مرکزی در این جا قدری مشکل است و باید هر دو سو را نگاه کند.
کد خبر : ۱۳۳۰۹۷
محمدی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، شاپور محمدی رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با اشاره به اینکه رویکرد همایش امروز بررسی همه‌جانبه کنترل تورم و ارتقای ثبات مالی است، اظهارداشت: محورهای این همایش شامل چارچوب سیاست‌های پولی برای کنترل تورم، تقویت ثبات پولی و مالی، رژیم ارزی و ثبات بازار ارز، راهکارهای ارتقای حکمرانی و نظارت موثر بانک مرکزی، سیاست‌های پولی و هدایت اعتبار، تامین مالی زنجیره‌ای بنگاه‌های اقتصادی و همچنین عملیات بازار باز و کنترل نقدینگی است.


‌وی ادامه داد: کنترل نقدینگی دو سو دارد؛ یک سو به کنترل رشد نقدینگی و تورم کمک می‌کند و از سوی دیگر ممکن است محدودیت نقدینگی برای تولید ایجاد کند، بنابراین کار بانک مرکزی در این جا قدری مشکل است و باید هر دو سو را نگاه کند.
محمدی ادامه داد: وقتی صحبت از بحث‌هایی همچون تأمین مالی زنجیره‌ای مطرح می‌شود بانک مرکزی تلاش می‌کند در عین حال که تأمین مالی انجام می‌شود، نقدینگی که به سمت تولید هدایت می‌شود موثر باشد. هم در ارتقای تولید و هم در کاهش تورم.


رییس پژوهشکده پولی و بانکی خاطرنشان کرد: در خصوص بازار ارز بانک مرکزی ملاحظات بسیار مهمی را مدنظر داشته است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
اینفوگرافیک
بیشتر
پربیننده ها