21 خرداد 1401 - 14:53
رئیس هیأت مدیره بانک صادرات:

تخصیص وجه التزام به امور خیریه از سوی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران قابل تحسین است

«یاسر مرادی» در یادداشتی نوشت: یکی از ابداعات خوب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تخصیص وجه التزام‌های دریافتی از مشتریان به امور خیر مانند آزادی زندانیان، مدرسه‌سازی و... در راستای مسئولیت اجتماعی است که دقیقاً با مبانی بانکداری اسلامی هم‌خوانی دارد.
کد خبر : ۱۳۳۴۰۳
یاسر مرادی

به گزارش روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، «یاسر مرادی» رئیس هیأت مدیره بانک صادرات در روز چهارشنبه ۱۸ خرداد ماه به نمایندگی از بانک صادرات به عنوان سهامدار، در جایگاه ناظر مجمع عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران شرکت کرد.


در جلسه مذکور یکی از نمایندگان بانک‌ها در خصوص نحوه مصرف بودجه وجه التزام بانک، مسائلی را مطرح کرد که دکتر مرادی، رئیس هیأت مدیره بانک صادرات، پاسخی در این خصوص ارائه کرد.


وی بعد از نشست مجمع بانک، در یادداشتی این موضوع را چنین روایت کرد:


«یکی از ابداعات خوب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تخصیص وجه التزام‌های دریافتی از مشتریان به امور خیر مانند آزادی زندانیان، مدرسه‌سازی و... در راستای مسئولیت اجتماعی است که دقیقاً با مبانی بانکداری اسلامی هم‌خوانی دارد. یکی از نمایندگان سهامداران این ایراد را مطرح کرد که وجه التزام جزو درآمدهای بانک حساب شده و چنین استفاده‌ای از وجه الترام بانکی، مجاز نیست.


بنده در پاسخ اعلام کردم که اساساً ماهیت وجه التزام درآمدزایی برای بانک نیست و وجهی است که باید جنبه بازدارندگی داشته باشد؛ نه آنکه با افزایش نرخ، بانک را به وسوسه تأخیر در وصول مطالبات با توجیه دریافت نرخ بالاتر بیندازد و دقیقاً ایراد برخی از مراجع معظم تقلید به شیوه وصول فعلی وجه التزام فعلی در شبکه بانکی این است که باید این مبلغ به حاکم اختصاص یابد و در راه امور خیری که حاکم تشخیص می‌دهد، هزینه شود و نه درآمدزایی بانک!!


البته این امر تالی فاسدی دارد که قبل از آن باید ابزار مناسب را برای وصول به موقع مطالبات به بانک‌ها بدهیم تا در صورت تمایل و اقدام بانک به وصول به موقع مطالبات، خسارت تأخیر در پرداخت به موقع دیون به بانک تحمیل نشود.


پیشنهاد مشخص بنده این است که در صورت عدم اقدام بانک برای وصول مطالبات ظرف مهلت مقرر مثلاً یک یا   ۲ ساله، وجه التزام پرداختی مشتری به حاکم برای صرف امور خیر تعلق گیرد.»

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر