22 خرداد 1401 - 12:33
رییس کل بانک مرکزی:

عرضه ارز در صرافی‌ها بیشتر می‌شود

رییس کل بانک مرکزی گفت: با صرافی ها توافق کردیم که عرضه اسکناس ارز را در بازار افزایش دهیم و مقررات مربوط به تقاضا را تسهیل کنیم.
کد خبر : ۱۳۳۴۳۷
نشست رئیس‌کل با صرافان

به گزارش خبرنگار ایبِنا، علی صالح‌آبادی در حاشیه نشست با صرافان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین بازارهای ما بازار حواله ارزی در کشور است که حجم معامله قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد، اظهار داشت: از ابتدای امسال تا ۲۰ خرداد ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار در بازار حواله معامله داشتیم که صادرکنندگان نفتی و غیرنفتی در این بازار عرضه داشتند و تمام‌ تقاضاها را پوشش دادند.


وی با تاکید بر اینکه در مدت مشابه سال گذشته این میزان ۴.۶ میلیارد دلار بوده است که رشد قابل ملاحظه‌ای داشتیم، ادامه داد: روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار در بازار حواله معامله می‌شود که عرضه بیشتر از تقاضاست.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: این موضوع را دنبال می‌کنیم که بانک مرکزی تنها خریدار ارز دولت نباشد و بانک‌های دولتی هم بتوانند ارز بفروشند و بانک مرکزی هم‌ بتواند فروشنده ارز باشد و ریال را از بازار جمع کنیم.

صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: خوشبختانه بالا رفتن قیمت ‌نفت، پتروشیمی‌ و محصولات فولادی‌ در بازار جهانی و همچنین رشد صادرات غیرنفتی حجم عرضه ما را در بازار حواله بیشتر کرده و در پوشش تقاضای واردات هیچ مشکلی نداریم.


وی با اشاره به بازار اسکناس نیز گفت: در بازار اسکناس هم صادرکنندگان عرضه دارند و بانک مرکزی نیز به عنوان بازار ساز در بازار حضور دارد. در حال حاضر از نظر میزان اسکناسی که در بانک مرکزی داریم هیچ موقع به این میزان در اختیار بانک مرکزی نبوده است.


رییس کل بانک مرکزی با اشاره به جلسه امروز با صرافان بیان داشت: امروز با صرافی‌ها توافق کردیم که در زمینه اسکناس هم میزان عرضه را بیشتر کنیم و مقررات مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس را تسهیل کنیم.


وی افزود: در روزهای آینده اتفاق مثبتی رخ می‌دهد و حجم‌ معاملات بالا خواهد رفت تا نیازهای واقعی را پوشش دهیم.


صالح آبادی تصریح کرد: بانک مرکزی در دیگر حوزه‌ها که مرتبط با ارز و اثرگذار در این بازار است حضور جدی و فعال دارد که به طور قطع با توجه به وضعیت خوبی که در حوزه درآمدهای ارزی کشور چه به لحاظ حواله و چه اسکناس وجود دارد، می‌تواند تعادل خوبی در بازار  برقرار کند و این سیاست با جدیت دنبال می‌شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر