افزایش قیمت جهانی مواد غذایی؛ پیامد کرونا و بحران اوکراین

قیمت مواد غذایی در چند ماه گذشته افزایش یافته است. ناظران صنعت موادغذایی گفتند برنج، به عنوان غذای اصلی در بسیاری از نقاط آسیا، می‌تواند در رتبه بعدی قرار گیرد.
کد خبر : ۱۳۳۴۶۵
برنج

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، قیمت بسیاری از غذاها، از گندم و سایر غلات گرفته تا گوشت و روغن، افزایش یافته است. عوامل متعددی شامل افزایش هزینه کود و انرژی در سال گذشته و جنگ روسیه و اوکراین باعث این افزایش قیمت شده است. از هند (گندم)، اوکراین (گندم، جو و شکر، در میان دیگران) و اندونزی (روغن پالم) شامل ممنوعیت های صادرات مواد غذایی یا اختلالات جدی شده است.


 برنج می تواند در ردیف بعدی باشد. بر اساس آخرین داده های ماه می که در هفته گذشته منتشر شد، شاخص قیمت مواد غذایی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد نشان داد که قیمت های بین المللی برنج برای پنجمین ماه متوالی افزایش یافته و به بالاترین حد خود در ۱۲ ماه گذشته رسیده است. کارشناسان با اطمینان گفتند که تولید برنج کماکان پربار است اما افزایش قیمت گندم و به طور کلی هزینه های بیشتر کشاورزی، باعث می شود که قیمت برنج ارزش نظارت بیشتر پیدا کند.


به گفته یک اقتصاددان ارشد بانک ژاپنی نومورا: ما باید در آینده قیمت برنج را زیر نظر داشته باشیم، زیرا افزایش قیمت گندم می‌تواند منجر به افزایش تقاضا و کاهش ذخایر موجود برنج شود. وی گفت: در واقع اقدامات محافظه کارانه به دلایل مختلف، فشار قیمت ها را در سطح جهانی بیشتر می کند. وی افزود که هزینه های خوراک و کود برای کشاورزی در حال افزایش است و قیمت انرژی بر هزینه های حمل و نقل اضافه می کند. وی گفت: بنابراین این خطر وجود دارد که شاهد حمایت بیشتر کشورها باشیم. با این وجود، وی اظهار داشت که خطرات برنج همچنان کم است در حالی که موجودی برنج جهانی فراوان است و انتظار می‌رود برداشت در هند در تابستان امسال خوب باشد.


 جنگ روسیه با اوکراین قیمت گندم را افزایش داده است. هر دو کشور جزو صادرکنندگان عمده گندم هستند و تهاجم روسیه کشاورزی را مختل کرده و صادرات غلات از این کشور را مسدود کرده است. قیمت گندم از یک سال قبل تا کنون بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. به گزارش رویترز به نقل از مقامات اوکراینی، تنها در روز دوشنبه هفته گذشته، پس از اینکه ارتش روسیه یکی از بزرگ ترین پایانه های صادرات غلات اوکراین را تخریب کرد، قیمت غلات جهش ۴ درصدی داشت. بر اساس گزارش رویترز به نقل از یک مقام دولتی تایلند در اواخر ماه می، تایلند و ویتنام در حال مذاکره برای افزایش قیمت برنج صادراتی خود بودند.


 بر اساس گزارش ۶ ژوئن، چهار صادرکننده به رویترز گفتند که تاجران برنج در دو هفته گذشته، برنج هندی بیشتری خریداری کرده اند. دیوید لابورد، پژوهشگر ارشد موسسه تحقیقات سیاست بین‌المللی غذایی، گفت: درحال‌حاضر، اگر هند در هفته‌های آتی صادرات برنج را ممنوع کند، بیشتر نگران خواهم بود در حالی که آنها به گندم و شکر فکر می‌کردند. بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، هند و چین دو تولید کننده برتر برنج در جهان هستند که بیش از نیمی از کل تولید جهانی برنج را تشکیل می دهند. ویتنام پنجم و تایلند در رتبه ششم قرار دارد.


در ماه می هند ممنوعیت صادرات گندم را به دلیل نیاز به مدیریت امنیت غذایی کلی کشور اعمال کرد. این کشور تنها چند روز پس از ممنوعیت گندم، محدودیت هایی را برای شکر هم اعمال کرد. وی گفت که افزایش قیمت به ممنوعیت صادرات بسیار ارجح است. او گفت: ما باید واقعاً بین افزایش قیمت نسبت به ممنوعیت صادرات که هزینه‌های بالاتر را جبران می‌کند و به نفع کشاورزان است و به آنها در تولید کمک می‌کند تفاوت قائل شویم در حالی این شرایط قیمت‌ها را در بازارهای جهانی بالا می‌برد اما در بازارهای داخلی پایین می‌آورد.


نماینده منطقه ای جنوب آسیا در موسسه تحقیقات بین المللی برنج، گفت که هزینه های انرژی که در سطح جهانی در حال افزایش است، بخش بزرگی از هزینه های تولید برنج است. بنابراین می توان گفت که اگر این بازار نشان دهنده افزایش قیمت است، چرا کشاورزان نباید از افزایش قیمت سود ببرند؟ اما افزایش قیمت برنج بر بسیاری از نقاط آسیا که بزرگ ترین مصرف کننده برنج است تأثیر بدی خواهد گذاشت.


 در جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه، کشورهایی مانند تیمور شرقی، لائوس، کامبوج و البته اندونزی، که دارای جمعیت بسیار ناامن غذایی هستند، در صورت ادامه افزایش قیمت‌ها به شدت تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و قیمت ها بسیار بالاتر از سطح قبل از همه گیری می ماند. فردریک کریر، مدیر عامل و رئیس استراتژی سرمایه گذاریآر بی سی گفت که شاخص قیمت مواد غذایی سازمان ملل متحد نشان داد که قیمت ها اکنون ۷۵ درصد بالاتر از سطح قبل از همه گیری است.او در گزارشی در ماه ژوئن نوشت: کمبود نیروی کار به دلیل همه‌گیری و حمله روسیه به اوکراین با کاهش عرضه مواد غذایی و افزایش بیشتر قیمت‌های انرژی، وضعیت را بدتر کرده است. کریر گفت که حدود یک سوم هزینه های تولید مواد غذایی مربوط به انرژی است. مخصوصاً کود برای تولید بسیار انرژی بر است و قیمت ها از سال گذشته افزایش یافته است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر