وزیر خارجه کره جنوبی مطرح کرد؛

امیدواری کره جنوبی به احیای برجام/ درباره دارایی‌های ایران با آمریکا گفتگو می‌کنیم

وزیر امورخارجه کره جنوبی که در واشنگتن به سر می‌برد، اعلام کرد درباره دارایی های مسدود شده ایران با آمریکا گفت وگو می‌کنیم.
کد خبر : ۱۳۳۴۹۷
image-20220614084805-1.png

به گزارش ایبِنا، پارک جین وزیر امورخارجه کره جنوبی روز دوشنبه به وقت محلی در نشست خبری مشترکی با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا افزود: ما می خواهیم رابطه ای که به هر دو طرف سود برساند با ایران داشته باشیم.


این مقام کره جنوبی با بیان اینکه اگرچه ما تعدادی از موانع در خصوص دارایی‌های مسدود شده ایران داریم، اظهار داشت، کره جنوبی در مورد این مساله با ایران و آمریکا گفتگو خواهد کرد.

وی تصریح کرد: امیدواریم که مساله مذاکرات برجام هرچه زودتر حل شود.

این مقام کره جنوبی مدعی شد اگر این مذاکرات (برجام) به پایان برسند، مساله دارایی های مسدود شده نیز قابل حل خواهد بود.

وزیر خارجه کره جنوبی اظهار داشت: ما به دیپلماسی و گفتگوی بیشتر با ایران نیاز داریم تا به نتیجه مثبتی در مورد مساله هسته ای دست یابیم.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در توییتی نوشت که با جونگ کان چوی معاون وزیر خارجه کره جنوبی گفتگوی خوبی داشته است.

این مقام ارشد دولت جو بایدن افزود: ما متعهد به هماهنگی تلاش ها در مورد مسائل مختلف و منافع مشترک در مورد ایران هستیم.

ایران که چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را دارد یکی از تامین کنندگان اصلی نفت برای کره جنوبی بوده و در مقابل تجهیزات صنعتی و لوازم خانگی و قطعات خودرو از این کشور وارد کرده است.

کره جنوبی در سال ۲۰۱۷ مقادیری نفت به ارزش ۷.۸ میلیارد دلار از ایران وارد کرد که پول آن پرداخت نشده و از سال ۲۰۱۹ نیز به بهانه تحریم‌های آمریکا و همراهی با سیاست های واشنگتن، خرید نفت از ایران را متوقف کرد.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته گذشته قطعنامه پیشنهادی ضد ایرانی آمریکا و متحدانش با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف روسیه و چین و ۳ رأی ممتنع هند، پاکستان و لیبی به تصویب رسید. جمهوری اسلامی ایران این قطعنامه را به عنوان اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده تقبیح و محکوم کرد.

این دومین قطعنامه ضد ایرانی است که پس از اجرایی شدن برجام با فشار رژیم صهیونیستی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر می‌شود. ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ هم قطعنامه مشابهی توسط سه کشور اروپایی عضو برجام و حمایت آمریکا پیشنهاد و تصویب شد. چین و روسیه پیش‌تر مخالفت جدی خود را با قطعنامه ضد ایرانی اعلام کرده بودند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد و تأکید کرده است که به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق دستیابی به فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز برخوردار است.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است بلکه در راستای سیاست های شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ حرکت کرده و در تازه ترین اقدام نیز  همسو با رژیم صهیونیستی به تلاش های ضد ایرانی سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران پیوست.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر