24 خرداد 1401 - 09:28
عضو شورای عالی کانون صرافان با ایبِنا مطرح کرد؛

جزئیات بخشنامه ارزی جدید بانک مرکزی/ کاهش قیمت دلار ادامه دارد + فیلم

عضو شورای عالی کانون صرافان گفت: با بخشنامه جدید بانک مرکزی چرخه خرید و فروش ارز در صرافی‌ها تکمیل شد و دیگر شاهد حضور مردم برای خرید ارز در مکان‌ها و فضاهای غیررسمی نخواهیم بود.
کد خبر : ۱۳۳۴۹۸
سلطانی زاده

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بانک مرکزی به تازگی در دستورالعملی به صرافی‌های مجاز اعلام کرد که می‌توانند ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقی، خریداری و به متقاضیان ارز بدون محدودیت بفروشند. با این اقدام بانک مرکزی دو برنامه مهم در راستای تسهیل عرضه و فروش ارز اجرایی خواهد شد. اول آنکه خرید ارز صادرکنندگان با نرخ توافقی و غیردستوری منجر به افزایش انگیزه صادرکنندگان برای بازگشت ارزهای صادراتی خواهد شد و از سوی دیگر بانک مرکزی با صدور مجوز فروش ارز در سرفصل ۲۴(سایر) با احراز هویت متقاضی، امکان خرید ارز برای متقاضیان از کانال رسمی را تسهیل کرده است.


در این باره کامران سلطانی‌زاده عضو شورای‌عالی کانون صرافان در گفتگو با خبرنگار ایبِنا اظهار داشت: به جهت اینکه صادرکنندگان همواره این دغدغه را داشتند که قیمت واقعی ارز را در مورد ارز حاصل از صادراتشان داشته باشند و به فروش برسانند، این بخشنامه جذابیتی را برای صادرکننده ایجاد کرده است تا صادرکننده بدون دغدغه و با قیمت توافقی و قیمتی که مدنظر دارد، بتواند در صرافی‌های سراسر کشور ارز خود را به فروش برساند. این در حالی است که با این اقدام، رفع تعهد ارزی صادرکننده نیز لحاظ می‌شود.



تکمیل چرخه فروش و خرید ارز در صرافی‌های سراسر کشور


وی با اشاره به اینکه در گذشته در مورد خرید این ارز به قیمت توافقی توسط صرافی‌های سراسر کشور این دغدغه وجود داشت که صرافی‌ها برای فروش در سرفصل‌های مشخص با قیمت توافقی امکان فروش نداشتند، اظهار داشت: حال بانک مرکزی به صرافی‌های سراسر کشور اجازه داده است که این ارز خریداری شده را با یک حاشیه سود مشخص و مصوب بانک مرکزی به تمامی هم وطنانی که در سراسر کشور نیاز به خرید ارز دارند، با مدارک حداقلی (کارت ملی و مدارک شناسایی و مقابله با پول‌شویی) عرضه کنند. بنابراین این سیاست ارزی باعث شده تا چرخه فروش ارز صادرکننده در صرافی‌ها و چرخه خرید و ارائه آن به مردم تکمیل شود.


سلطانی‌زاده افزود: در گذشته مشکل به گونه‌ای بود که هم وطنان نمی‌توانستند این ارز را تهیه کنند و حتما نیاز بود که مدارک مسافرتی داشته باشند ولی حالا با رفع این مشکل باعث شده تا هم وطنان چنانچه صادرکننده هستند، ارز حاصل از صادرتشان را در صرافی‌ها به فروش برسانند و چنانچه واردکننده و مصرف کننده ارز هستند بتوانند از چرخه رسمی صرافی ها، ارز مورد نیاز خود را بخرند.






صفوف خرید دلار برچیده می شود


عضو شورای‌عالی کانون صرافان خاطر نشان کرد: نکات مثبت این مصوبه این است که ما با این مصوبه دیگر شاهد حضور مردم برای خرید ارز در مکان‌ها و فضاهای غیررسمی نخواهیم بود و مردم می‌توانند بدون دغدغه ارز مورد نیاز خود را از صرافی‌های سراسر کشور با قیمت توافقی و قیمت روز و لحظه خریداری کنند. این رویه باعث می‌شود تا چرخه عرضه و خرید و تحویل ارز به متقاضی تکمیل شود.


وی ادامه داد: این چرخه باعث شده تا از روزهای گذشته، صادرکنندگان برای فروش ارز به صرافی‌ها، با یک جذابیت خوب و ویژه ای حضور پیدا کنند. در این شرایط حجم زیادی از ارز صادرکننده‌ها در صرافی‌ها به فروش می‌رسد و صرافی‌ها هم این ارز را با قیمت توافقی خرید می‌کنند. منتهی به جهت اینکه حجم عرضه بسیار بالا بوده و همچنان صرافی‌ها شاهد این هستند که مقدار فروش و عرضه ارز کاهش پیدا کرده است. به بیان دیگر هم وطنان با توجه به این امنیت ذهنی که ارز همواره در صرافی ها وجود دارد، از خرید ارز عقب نشینی کرده‌اند و منتظر هستند تا قیمت‌ها بازهم تعدیل شود و این مساله هم باعث تعدیل قیمت ارز در بازار شده است.



رشد شاخص بورس تحت تاثیر اقدام بانک مرکزی


سلطانی زاده در پایان با اشاره به رشد نماگر بورس در معاملات روز گذشته اظهار داشت: نکته دیگر این است که افزایش شاخص بورس نشان می دهد که صادرات صادرکنندگان با قیمت واقعی ارز، بر سوددهی شرکت های صادرات محور تاثیر مثبتی داشته است و منجر به تقویت شاخص کل بورس شده است. در حقیقت این موضوع نشان دهنده علائم مثبت تصمیم بانک مرکزی در چرخه اقتصادی کشور است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر