25 خرداد 1401 - 07:49
در گفت‌وگو با ایبِنا تشریح شد:

افزایش سود در انتظار شرکت‌های بورسی صادرات محور/ بخشنامه جدید ارزی چه مزیت‌هایی دارد؟ 

کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: بانک مرکزی در بخشنامه جدیدی که صادر کرد، از منابع ارزی خود استفاده نمی‌کند که با این امر به نوعی توانگری ارزی خود را برای مدیریت آتی بازار ارز حفظ خواهد کرد.
کد خبر : ۱۳۳۵۴۵
صرافی

احمد اشتیاقی؛ کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر فروش ارز به قیمت روز از سوی دارندگان دلار صادراتی به صرافی‌ها اظهار کرد: براساس این تصمیم، صرافی ها دلار صادرکنندگان را براساس نرخ روز و توافقی خریداری می‌کنند و آن را در اختیار متقاضیان ارز قرار می دهند. 


وی ادامه داد: با افزایش قیمت دلار بازار آزاد، صادرکنندگان ما صرفا براساس بخشنامه های موجود باید ارزهای خود را با نرخ نیمایی بفروشند و با توجه به فاصله قیمت دلار آزاد و نیمایی بعضا از فروش ارز حاصل از صادرات امتناع می‌کنند. 


اشتیاقی تصریح کرد: از سوی دیگر متقاضی ارز نیمایی هم زیاد می‌شود و می توانند از این فرصت پیش آمده استفاده کنند به نحوی که بعضا دلار به صورت نیمایی می گیرند اما کالا را با قیمت دلار بازار آزاد به فروش می‌رسانند. 


کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه متولی مدیریت نرخ ارز بانک مرکزی است، افزود: بانک مرکزی این اجازه را به دارندگان دلارهای صادراتی را داد که  بتوانند ارزهای خود را در حاشیه بازار بفروشند و از سوی دیگر به جای اینکه دلار نیمایی را بالا ببرد سعی کند توان خود را بر کنترل دلار بازار آزاد بگذارد و به تدریج قیمت را به سمت پایین هدایت کند تا فاصله نرخ دو ارز به حداقل برسد. 


اشتیاقی گفت: بانک مرکزی در این تصمیم از منابع ارزی خود استفاده نمی‌کند که با این امر به نوعی توانگری ارزی خود را برای مدیریت آتی بازار ارز حفظ خواهد کرد. از طرف دیگر از ظرفیت های صادرکنندگان بابت وورد اسکناس ارز به کشور بهره می‌برد. قاعدتا اگر شرکت های بورسی ما هم از بخشنامه اخیر استفاده لازم را داشته باشند منجر به افزایش سودآوری خواهد شد. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها