25 خرداد 1401 - 06:33
لاهوتی در گفت‌وگو با ایبِنا اعلام کرد؛

تسهیل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان با تصمیم جدید بانک مرکزی/ قیمت دلار کاهش می‌یابد

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: تصمیم جدید ارزی بانک مرکزی علاوه بر عرضه بیشتر ارز در بازار و کمک به کاهش قیمت‌ها، رفع تعهد ارزی صادرکنندگان را نیز تسهیل می‌کند.
کد خبر : ۱۳۳۵۵۰
محمد لاهوتی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، صادرکنندگان در سال‌های گذشته با معضل بازگشت ارزهای صادراتی آن هم به قید دستور و فوریت مواجه بودند که همواره نسبت به ان نقد داشتند و این مشکلات حتی باعث شده بود تا بسیاری از تجار عطای صادرات را به لقایش ببخشند. آنطور که برخی از فعالان اقتصادی می گویند در دولت سیزدهم همکاری و تعامل خوبی با صادرکنندگان شکل گرفته است که براین اساس امکان اجرای شیوه‌های بازگشت ارز صادرکنندگان فراهم شده و مشکلات به حداقل رسیده است. 


یکی از مشکلاتی که صادرکنندگان با آن مواجه بودند فروش ارز صادراتی با نرخ سامانه سنا و بازار نیما بود که با توجه به اینکه بعضا دلار را از بازار آزاد با قیمت بالاتری می‌خریدند ، از فروش ارز به صرافی‌ها امتناع می‌کردند اما حالا با تازه‌ترین تصمیم بانک مرکزی این فرآیند تسهیل شده است. در واقع در حال حاضر صادرکنندگان می‌توانند با نرخ توافقی ارزهای خود را به صرافی‌ها بفروشند که باعث تعدیل قیمت‌ها در بازار نیز خواهد شد.


در همین باره محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به بخشنامه جدید ارزی بانک مرکزی گفت: مشکلی که در چند هفته اخیر ایجاد شد این بود که یکی از روش‌های رفع تعهد ارزی فروش ارز به صرافی‌های مجاز با نرخ سامانه سنا بود که این نرخ با ارز بازار آزاد تفاوت بسیاری داشت که از همین رو بانک مرکزی برای تسهیل در رفع تعهد ارزی و عرضه بیشتر ارز به بازار و تعادل و تنظیم بازار ارز این تصمیم را گرفت. 


وی این تصمیم را مناسب و موثر دانست و افزود: آمارها حاکی از این است که عرضه ارز در صرافی ها بیشتر از تقاضاست که این مهم باعث تعدیل قیمت خواهد شد. 


لاهوتی تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر نرخ های ارز نرخ قابل اعتمادی نیست ؛ بنابراین به نظر می‌رسد این روش از یک طرف تامین درخواست مورد نیاز جامعه را در بحث اسکناس محقق می‌کند و از سوی دیگر عملا ارز غیرنفتی را به تقاضا وصل می‌کند، مانند واردات که در یکی دو سال گذشته از محل ارز حاصل از صادرات انجام شده است.


رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: در نتیجه این تصمیم در راستای اهداف عالیه کشور برای وابستگی کمتر به ارزهای نفتی و تامین نیازها و مایحتاج جامعه از طریق ارزآوری صادرات اجرایی خواهد شد. 


وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد عرضه بیشتر و تعادل بهتر بازار ارز باشیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها