28 خرداد 1401 - 07:30
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با ایبِنا:

افزایش ورود ارز به کشور با دستورالعمل جدید بانک مرکزی/ بازار به تعادل می‌رسد

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دستورالعمل اخیر بانک مرکزی سبب ورود ارز بیشتر به کشور و به تعادل رسیدن نرخ آن خواهد شد.
کد خبر : ۱۳۳۵۷۶
میرتاج الدینی

محمدرضا میرتاج الدینی؛ نماینده مردم تبریز و نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی درباره دستورالعمل جدید بانک مرکزی مبنی بر "مجوز خرید توافقی ارز صادرکنندگان توسط صرافی‌ها" به خبرنگار ایبِنا گفت: یکی از اقدامات مثبت بانک مرکزی دستورالعمل اخیر درباره مدیریت بازار ارز بود. مجلس در دولت قبلی هم این مسئله را در قالب پیشنهاد مطرح کرد و به مسئولان بانک مرکزی در آن مقطع گفت که بدون شک صادرکننده‌ها این ارز را در نتیجه تلاش و پشتکار خود به دست آورده اند، اما با توجه به شرایط کشور و حمایت های دولت از این فعالان اقتصادی باید وضعیت اقتصادی را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند. 


میرتاج الدینی در این رابطه اضافه کرد: پیشنهاد به دولت قبل این بود که صادرکنندگان نسبت به بازگشت ارز به کشور تعهد دهند. به این شکل که با یک نرخ توافقی و رضایت از نتیجه، ۷۰ درصد از ارز خود را برگردانند. روشن است در صورتیکه دولت تلاش کند تا با نرخ بخشنامه ای این ارز را در اختیار گیرد یا عملیاتی نمی شود و یا اینکه فعالان اقتصادی به سراغ راه های غیررسمی می روند. علاوه بر اینها روش دستوری بارها مورد استفاده قرار گرفته و بی نتیجه مانده است.


نماینده مردم  تبریز درباره اثر کوتاه مدت یا بلند مدت دستورالعمل بانک مرکزی اظهار داشت: دستورالعمل اخیر بانک مرکزی سبب ورود ارز بیشتر به کشور و به تعادل رسیدن نرخ آن خواهد شد اما قطعا در بلندمدت باید تدابیر بیشتری برای کنترل و مدیریت بازار ارز مدنظر قرار گیرد.


نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی پیشنهاد خود را برای موفقیت بیشتر در خصوص ایجاد تعادل و ثبات در بازار ارز چنین بیان کرد: دستورالعمل بانک دقیق است و عمل به آن بخش مهمی از مشکلات در این زمینه را برطرف خواهد کرد. آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، بازنگری در خصوص تعهدات ارزی است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر