04 تير 1401 - 10:33

جزئیات پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی به نیروگاه‌ها

عضوهیأت عامل و معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی ضمن تشریح جزئیات پرداخت تسهیلات از سوی این صندوق به نیروگاه‌ها تأکید کرد که پرداخت این تسهیلات به صورت ارزی بوده و بازپرداخت آن نیز باید به صورت ارزی باشد.
کد خبر : ۱۳۳۸۹۹
صندوق توسعه ملی

 به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه ملی،‌ سید علیرضا میرمحمدصادقی با اشاره به افتتاح واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار، اظهار کرد: پیش از این، بخش گاز نیروگاه چابهار ساخته شده و برای افزایش راندمان این نیروگاه، واحد بخار آن با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات نیز راه اندازی شد. صندوق توسعه ملی برای این طرح  ۱۰۶ میلیون دلار تسهیلات در نظر گرفته بود که ۹۲ میلیون دلار آن مورد استفاده قرار گرفت. بازپرداخت تسهیلات واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار که ساخت آن چهار سال زمان برد از خردادماه سال ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد و اقساط آن به صورت دلاری خواهد بود.



جزئیات پرداخت تسهیلات به نیروگاه‌ها


وی درمورد سابقه صندوق توسعه ملی در پرداخت تسهیلات به نیروگاه‌ها توضیح داد: از سال ۱۳۹۴ تاکنون صندوق توسعه ملی ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار تسهیلات برای ۴۶ نیروگاه پرداخت کرده است که این ۴۶ نیروگاه که تعدای از آن‌ها به بهره برداری رسیده، قرار است ۷۲۰۰ مگاوات برق تولید کنند.


عضوهیأت عامل و معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی در حاشیه ی آیین افتتاح واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار با بیان اینکه روند بازگشت منابع دچار مشکل است، عنوان کرد: صندوق توسعه ملی به وزیر نیرو وعده داده است که هر میزان از چهار میلیارد دلاری که به نیروگاه‌های کشور پرداخت شده است به صندوق بازگردد، دوباره در توسعه نیروگاه‌ها سرمایه گذاری شود. بنابراین سرمایه گذاری در نیروگاه‌ها که یکی از نیازهای کشور است ادامه خواهد داشت؛ اما منابع نباید یک جا رسوب کند. البته صندوق به نیروگاه‌های کوچک هم منابع ریالی پرداخت کرده است.


به گفته میرمحمدصادقی، صندوق توسعه ملی قصد دارد در صنایعی که توجیه پذیر هستند همزمان با سرمایه گذاری، سهامداری هم کند تا ارزش آن افزایش یابد و باعث رشد منابع صندوق توسعه ملی شود.



صندوق توسعه ملی ارز پرداخت کرده و ارز هم دریافت خواهد کرد


وی در ادامه درمورد عدم بازپرداخت تسهیلات از سوی برخی نیروگاه‌ها اعلام کرد: نیروگاه‌ها باید اجازه صادرات داشته باشند. صندوق به نیروگاه‌ها ارز پرداخت کرده است و ارز هم دریافت خواهد کرد. در واقع تسهیلات ارزی بوده و بازپرداخت هم ارزی است. این موضوع تعهد بانک است و اگر بازپرداخت تسهیلات صورت نگیرد این فرایند وارد مباحث حقوقی خواهد شد.


عضو هیأت عامل و معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی در ادامه با تأکید بر اینکه وظیفه صندوق توسعه ملی حمایت و کمک به طرح‌های ملی و طرح‌هایی است که برای توسعه کشور به آن نیاز داریم، گفت: در مدیریت جدید صندوق توسعه ملی، منابع این صندوق به سه دسته تقسیم شده است. به عبارت دیگر اگر صندوق صد واحد منبع در اختیار داشته باشد، ۲۰ درصد آن زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دولت‌ها تقاضا می‌کنند یا اجازه می‌خواهند که منابعی در اختیارشان قرار گیرد. ۳۰ درصد از منابع به طرح‌های  توسعه‌ای از جمله نیروگاه‌ها و پروژه‌های زیرساختی که به توسعه کشور کمک می‌کند اختصاص داده می شود؛ میرمحمد صادقی افزود: ۵۰ درصد از منابع نیز صیانتی هستند، زیرا منابع صندوق باید افزاینده باشد. از نظر صندوق توسعه ملی درحال حاضر ۸۵ میلیون نفر سهامدار این صندوق هستند، و در ادامه، نسل‌های آینده‌ی این سرزمین سهامداران ما هستند که هنوز متولد نشده‌اند و نسل‌های آینده کشور محسوب می‌شوند. بنابراین صندوق باید هر روز بزرگ تر و قوی تر از گذشته‌ی خود شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر