هزارتوی مبارزه با پولشویی (۴)

آمریکایی‌ها چگونه‌ با پولشویی مقابله می‌کنند؟

تأثیر و پیامدهای بالقوه عدم انطباق با مقررات ضد پولشویی در ایالات متحده به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما در جدی ترین مورد، نقض این قوانین می تواند منجر به مجازات های کیفری و مدنی شامل جریمه نقدی و مجازات حبس شود.
کد خبر : ۱۳۳۹۴۳
پولشویی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، ایالات متحده به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان و یک قدرت سیاسی با نفوذ، نقش مهمی در مبارزه جهانی با پولشویی و تامین مالی تروریسم ایفا می‌کند. آمریکا عضوی از گروه ویژه اقدام مالی (FATF) است و یک چارچوب مستحکم و مدون برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم بنا کرده است که استانداردهای نظارتی متمرکز و منحصر به فردی را ارائه می‌دهد و مجازات‌های قابل توجهی را برای عدم رعایت مقررات در این بستر اعمال می‌کند. برای اجتناب از این مجازات‌ها، نهادهای مالی شامل بانک‌ها و موسسات اعتباری می‌بایست با کلیه قوانین مرتبط به مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در ایالات متحده آشنا باشند و نحوه انطباق با این بستر را به خوبی بدانند.


صرف نظر از اینکه، قسمت اعظم فعالیت های صندوق بین المللی پول، گروه ویژه اقدام مالی و نهادهای نظارتی در ایالات متحده و موارد مشابه، در جهت منافع ابرقدرت ها و کشورهای توسعه یافته است و توصیه ها و دستورالعمل‌های ارائه شده، حکایت از پروژه نفوذ، استعمارخواهی و سیطره طلبی این نهادها بر کشورهای در حال توسعه دارد و تلاش آنها برای یکپارچگی، الزاما مبتنی بر خیرخواهی نیست، اما با این وجود، استفاده ابزاری و بومی‌سازی شده(ایرانیزه شده) از برخی راهکارها، ترفندها و ساختارهای بهینه این نهادهای غربی که متناسب با بسترهای داخلی باشد، می‌تواند الگویی گره‌گشا در فرآیندهای ضدپولشویی و تامین مالی تروریسم برای ما به ارمغان آورد. در این مقاله به بررسی قوانین، ساختارها و سازوکارهای مبارزاتی ایالات متحده در حوزه پولشویی و تامین مالی تروریسم می پردازیم.



فهرست قوانین مبارزه با پولشویی و ضد تامین مالی تروریسم در آمریکا


قانون اسرار بانکی(BSA)


قانون اسرار بانکی (BSA) که در سال ۱۹۷۰ به ساختار قانونی آمریکا راه پیدا کرد، مهم ترین مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در ایالات متحده محسوب می‌شود. هدف BSA، حصول اطمینان از این است که بانک ها و مؤسسات مالی تسهیلی در مسیرهای پولشویی ایجاد نکنند و یا در فرآیندهای مرتبط با پولشویی، شریک نشوند. لذا در همین راستا، BSA مجموعه‌ای از تعهدات مرتبط با فرآیندهای ضدپولشویی را بر سازمان‌ها و موسسات مالی فعال در ایالات متحده، اعمال می‌کند که این سازمان‌ها، ملزم به اجرای آنها هستند. از جمله این تعهدات، الزام به اجرای برنامه ها و قوانین مبارزه با پولشوییِ مبتنی بر ریسک، رصد و بررسی کامل مشتریان بر مبنای سامانه  CDD،  اقدامات غربالگری مالی مبتنی بر قانون مبارزه با پولشویی و لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم و اجرای طیف وسیعی از وظایف گزارش‌دهی هنگام برخورد با معاملات و مشتریان مشکوک و طبقه‌بندی اسناد است.



قانون میهن‌پرستی ایالات متحده


 قانون میهن پرستی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۱ در پی حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر به تصویب رسید که بخش مهمی از مقررات مبارزه با پولشویی در ایالات متحده محسوب می‌شود. این قانون جرایم مالی مرتبط با تروریسم را هدف قرار می‌دهد و دامنه BSA را با دادن اختیارات نظارتی و تحقیقاتی بیشتر به سازمان های مجری قانون، معرفی اقدامات جدید غربالگری و بررسی دقیق مشتریان و اعمال مجازات های بیشتر برای شرکت‌ها یا افرادی که در تامین مالی تروریسم دخیل هستند، گسترش می‌دهد. همچنین قانون میهن‌پرستی ایالات متحده شامل مقررات و رصد ویژه ی معاملات برون‌مرزی در مبارزه با تروریسم بین‌المللی و جرایم مالی نیز هست.


علاوه بر قانون اسرار بانکی و قانون میهن پرستی ایالات متحده، نهادها و سازمان های مالی و غیرمالی می‌بایست با سایر مقررات مهم مبارزه با پولشویی و تامین مالی تررویسم ایالات متحده آشنا باشند. این قوانین شما شامل موارد زیر می باشد:


-قانون کنترل پول شویی ۱۹۸۶


-قانون مبارزه با پولشویی ۱۹۹۴


-قانون استراتژی پول شویی و جرایم مالی ۱۹۹۸


-قانون اجرای کنوانسیون سرکوب تامین مالی تروریسم ۲۰۰۲


-قانون اصلاحات اطلاعاتی و قانون پیشگیری از تروریسم ۲۰۰۴



نحوه انطباق با مقررات مبارزه با پولشویی و ضد تامین مالی تروریسم در ایالات متحده


بر مبنای قوانین ایالات متحده، بانک ها و موسسات مالی می بایست رویکردی مبتنی بر ریسک را در قبال مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم ایالات متحده اتخاذ کنند و اقدامات انطباقی زیر را به اجرا در آورند:


برنامه تنظیم مبارزه با پولشویی


سازمان ها و موسسات می بایست برنامه مرتبط با مبارزه با پولشویی و ضد تامین مالی تروریسم را به صورت دورن سازمانی طراحی و اجرا کنند. این برنامه باید شامل سیاست‌ها و رویه‌های مکتوب باشد که رویکرد شرکت را در موارد زیر شرح می‌دهد:


-بررسی دقیق پیشینه و وضعیت مشتری


-غربالگری و نظارت مستمر بر معاملات تجاری


-غربالگری حوزه ی خبری و روابط عمومی شرکت ها


-غربالگری تحریم های مرتبط


گزارش دهی و طبقه بندی اسناد


مطابق با قانون اسرار بانکی ، نهادهای مالی شامل بانک ها و موسسات اعتباری می بایست اسناد و سوابق دقیقی را در مورد مشتریان خود طبقه بندی کرده و اطلاعات مرتبط با معاملات تجاری یا فعالیت های مالی خاص آنها را در قالب گزارش هایی به BSA ارائه دهند. از جمله این اطلاعات، ارائه گزارش فعالیت های مشکوک برای تراکنش‌های بیش از ۵۰۰۰ دلار یا تراکنش‌هایی که مشکوک به نقض قانون اسرار بانکی هستند.


مامور انطباق قوانین


طبق مقررات، نهادها، سازمان ها و موسسات موظفند یک فرد را به طور مستقل و منفرد به عنوان مدیر ارشد انطباق با قوانین مبارزه با پولشویی منصوب کنند تا بر نحوه ی اجرا و پیاده سازی برنامه مقررات AML شرکت خود نظارت کرده و مسئول تنظیم ممیزی در این امور باشند. مدیر ارشد انطباق می بایست دارای اختیارات کافی و مستقل و تجربه حرفه ای برای انجام موثر وظایف خود باشد.


تعلیم و آموزش قانون اسرار بانکی(BSA)


سازمان و نهادها باید اطمینان حاصل کنند که کارکنانشان آموزش‌های لازم را برای انجام مسئولیت‌های مرتبط با حوزه انطباق با قوانین ضد پولشویی را فرا گرفته باشند. شرکت ها همچنین باید اطمینان حاصل کنند که برنامه ای برای ارائه آموزش های مداوم به کارکنان در صورت تغییر در قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم داشته باشند.


انطباق خودکار


برای شرکت هایی که در ایالات متحده فعالیت می کنند، انطباق با قوانین ضد پولشویی و قانون اسرار بانکی، یک چالش اداری- سازمانی قابل توجه است. استفاده غیراتوماتیک و فیزیکی از سامانه CDD و بررسی های غربالگری غیرالکترونیک، نیاز به زمان، منابع و احتمال خطای انسانی پرهزینه را به همراه دارد. برای غلبه بر این مشکل، بسیاری از شرکت ها تصمیم می گیرند برنامه مقررات مبارزه با پولشویی خود را با طیف وسیعی از ابزارهای فناوری هوشمند که برای تکمیل تخصص کارکنان خود طراحی کرده اند، خودکار و اتوماتیک کنند. با افزودن کارایی و دقت به فرآیند مذکور، اتوماسیون قوانین مبارزه با پولشویی نه تنها راهی برای کاهش اصطکاک با مشتریان است، بلکه به شرکت های فعال در ایالات متحده کمک می کند تا استانداردهای انطباق با مقررات را براساس استانداردهای مورد انتظار، ارائه دهند.



پیامدهای عدم انطباق با مقررات ضد پولشویی در آمریکا


تأثیر و پیامدهای بالقوه عدم انطباق با مقررات ضد پولشویی در ایالات متحده به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما در جدی ترین مورد، نقض این قوانین می تواند منجر به مجازات های کیفری و مدنی شامل جریمه نقدی و مجازات حبس شود. براساس قانون اسرار بانکی، برای هر شعبه بانک یا نهاد مالی که ناقض مقررات ضد پولشویی تشخیص داده شود، برای هر روزی که تخلفات رخ می دهد، مجازات سنگین مالی اعمال شود. برای مثال جریمه های BSA ممکن است از ۱۰۰۰۰ دلار در روز (برای عدم گزارش تراکنش های مشکوک مالی) تا ۱۰۰،۰۰۰ دلار در روز (برای اهمال کاری در بررسی دقیق مشتری) متغیر باشد. همچنین نقض قوانین مبارزه با پولشویی منجر به ضبط دارایی ها و وجوه حاصل از فعالیت های مجرمانه می شود.



ناظران ضد پولشویی در ایالات متحده آمریکا


شبکه اجرای جرایم مالی (FinCEN)


شبکه اجرای جرایم مالی (FinCEN) تنظیم کننده اصلی و رسمی سازوکارهای مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم در ایالات متحده است و زیر نظر وزارت خزانه داری آمریکا فعالیت می کند. FinCEN مسئول مبارزه با پولشویی، تامین مالی تروریسم و ​​سایر جرایم مالی از طریق نظارت بر بانک ها، موسسات مالی و افراد و تجزیه و تحلیل تراکنش ها و پرداخت های مشکوک است. همچنین ماموریت شبکه اجرای جرایم مالی، محافظت از نظام مالی آمریکا در برابر بهره برداری مجرمانه و غیرقانونی، ارتقای امنیت ملی از طریق کسب، مطالعه و توزیع اطلاعات مالی و استفاده استراتژیک از رویکردهای مالی است. FinCEN با آژانس های مجری قانون ایالتی و فدرال کار می کند و اطلاعاتی را برای کمک به مبارزه با جرایم مالی مطابق با مقررات مبارزه با پولشویی در ایالات متحده به اشتراک می گذارد. FinCEN با جمع آوری و ذخیره داده های فعالیت های مالی به هدف خود می رسد. تفسیر و انتشار داده ها برای اهداف اجرای قانون و تقویت همکاری جهانی با آژانس های همتای دیگر کشورها و نهادهای خارجی، از سایر فعالیت های شبکه اجرای جرایم مالی است.


دفتر کنترل دارایی های خارجی (OFAC)


دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) مسئول اداره و اجرای تحریم‌های اقتصادی و تجاری مطابق با سیاست خارجی و اهداف امنیت ملی ایالات متحده علیه دولت‌ها  خارجی تعیین‌شده، تروریست‌ها، قاچاقچیان بین‌المللی مواد مخدر و سایرینی که در اقدامات مربوط به تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی دخیل هستند به منظور پیشگیری از ارتکاب به جرایم مالی نظیر پولشویی و تامین مالی تروریسم است.


پژوهشگر:‌ سید مهدی میرحسینی


منابع


۱. A group of authors(۲۰۲۲),“Reference Guide to Anti-Money Laundering and Combating the Financing of Terrorism”, Second Edition ,  Reporting in the International Bank for Reconstruction and Development/The World Bank/ The International Monetary Fund.


۲. A group of authors(۲۰۲۱),”Anti-Money Laundering and Countering the Financing of Terrorism National Priorities”, Reporting in Financial Crimes Enforcement Network U.S. Department of the Treasury.


۳. A group of authors(۲۰۲۱),”Anti-Money Laundering and Combating the Financing of Terrorism and Illegal Organisations Guidelines for Financial Institutions”,  Guidelines for Financial Institutions.


۴. A group of authors(۲۰۲۰),” HANDBOOK ON ANTI-MONEY LAUNDERING AND COMBATING THE FINANCING OF TERRORISM for Nonbank Financial Institutions”, Guidelines and Reporting of Asian Development Bank


۵. A group of authors(۲۰۱۹),”Anti-Money-Laundering (AML) & Countering Financing of Terrorism (CFT) Risk Management in Emerging Market Banks”, Reporting in International Finance Corporation,World Bank group.


۶. FATF group(۲۰۲۱),”Opportunities and Challenges of New Technologies for AML/CFT”, The Financial Action Task Force (FATF), Paris, France, https://www.fatf-gafi.org/publications/ fatfrecommendations/documents/opportunities-challenges-new-technologies-aml-cft.html.



۷. https://www.fincen.gov/


۸. https://home.treasury.gov/


۹. https://membercheck.com/


۱۰. https://complianceconcourse.willkie.com/


۱۱. http://bankersacademy.com

برچسب ها: پولشویی آمریکا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر