06 تير 1401 - 08:20
کارشناس پولی و بانکی:

صیاد اعتبار را به چک برگرداند

کارشناس پولی و بانکی گفت: دریافت کننده چک صیادی از نزدیک شدن آن به پول اطمینان خواهد داشت، به همین دلیل مطرح می‌شود چک صیادی اعتبار چک را به معنای واقعی برگردانده و آن را افزایش داده است.
کد خبر : ۱۳۳۹۷۰
کاووسی

یوسف کاووسی کارشناس پولی و بانکی، در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا درباره مزایای چک جدید صیادی گفت: چک صیادی مزایا و معایبی دارد که باید با هم دیده شود.


وی درباره معایب آن بیان کرد: چک به روش قبلی برای کارهای سنتی و اعتباری به پشتوانه چند ماهه صادر می شد و حتی ممکن بود چندین بار دست به دست شود. به عبارتی، این شیوه از صدور چک میان بازاری‌های سنتی به خوبی عمل می‌کرد، ولی همین گروه نسبت به چک جدید صیادی اقبال نشان ندادند زیرا حاضر به تطبیق خود با فن‌آوری جدید نیستند.


این کارشناس پولی و بانکی در این رابطه افزود: برهمین اساس تعداد چک‌های صادره به دلایلی که اشاره شد، به شدت کاهش پیدا کرده است. علاوه براین وقتی چک‌های صیادی برگشت بخورد، حتی در صورتیکه دلیل آن موجه باشد، آثاری مانند پائین آمدن اعتبار و کاهش رتبه‌سنجی را به دنبال خواهد داشت که برای صاحب چک دردسرساز می‌شود.


کاووسی درباره جنبه‌های مثبت استفاده از چک صیادی نیز ابراز کرد: چک صیادی همانطور که در ابتدا اشاره شد، ویژگی‌های مثبتی هم به همراه دارد. دریافت کننده این چک از نزدیک شدن آن به پول اطمینان خواهد داشت زیرا درصورتیکه وجهی در حساب صادرکننده وجود نداشته باشد، به بانک‌های دیگر متصل می‌شود و از دیگر حساب‌ها برداشت صورت می‌گیرد و به همین دلیل مطرح می‌شود که چک صیادی اعتبار چک را به معنای واقعی برگردانده و آن را افزایش داده است.


وی در ادامه اظهار داشت: بنا به دلایلی که در بالا توضیح داده شد، برگشت خوردن چک هم نسبت به قبل کمتر می‌شود. البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که صدور چک هم کاهش پیدا کرده است. علاوه بر این از آنجا که صادرکننده به شدت نگران اعتبار خود است، زمانی به این سمت می رود که توان مالی به قدر کافی داشته باشد. البته بحث فوق از مزیت‌های کار به حساب می‌آید، در مجموع این کار مثبت ارزیابی می‌شود. 


این کارشناس پولی و بانکی در این رابطه تصریح کرد: مسئله دیگر این است که مراجعات به قوه قضائیه هم کمتر خواهد شد. هر چند درصورتیکه مشکلی پیش آید باز هم باید مراحل قضایی طی شود و این هم از جمله مسائلی است که باید رفع آن در دستور کار قرار گیرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها