تورم ۱۹۱ درصدی در زیمباوه/ نرخ بهره سه‌رقمی می‌شود

در حالی که نرخ تورم در زیمبابوه از ۱۹۱ درصد گذشته است بانک مرکزی این کشور به منظور مهار تورم قصد دارد نرخ بهره بانکی را سه رقمی کند.
کد خبر : ۱۳۴۰۲۰
image-20220628102541-1.png

به گزارش ایبِنا به نقل از بلومبرگ، بانک مرکزی زیمبابوه قصد دارد برای مهار تورم فزاینده در این کشور نرخ بهره بانکی را به ۱۹۰ درصد افزایش دهد که بالاترین نرخ بهره بانکی در جهان خواهد بود. این کار با هدف کاهش تقاضا برای دریافت وام به منظور فعالیت‌های سفته بازی انجام می‌گیرد.


جدیدترین آمار منتشر شده از سوی دولت زیمبابوه نشان می دهد نرخ تورم در این کشور طی ماه ژوئن به ۱۹۱.۶ درصد رسیده است.


افزایش نرخ بهره بانکی یکی از اقداماتی است که دولت برای مقابله با کاهش شدید ارزش پول ملی این کشور انجام خواهد داد. امرسون منانگاوا رئیس جمهور زیمبابوه گفته است دولتش گام‌هایی را برای مهار تورم و مقابله با افزایش قیمت کالاهای اساسی برخواهد داشت.


در حال حاضر نرخ بهره بانکی در این کشور ۸۰ درصد است. یک مقام بانکی این کشور با اشاره به تصمیم دولت برای افزایش نرخ بهره به ۱۹۰ درصد گفت: ما تصمیم گرفته‌ایم درد ناشی از این کار بزرگ را تحمل کنیم. با اجرای یک سیاست پولی تهاجمی و افزاش شدید نرخ بهره، ثبات را به بازار برمی گردانیم.


وی افزود با هدف حمایت از بخش کشاورزی نرخ بهره کمتری برای وام های اعطایی به کشاورزان درنظر گرفته شده است. نرخ سود سپرده نیز برای حفظ سپرده های مردم در بانک ها افزایش خواهد یافت.


بانک مرکزی زیمبابوه نرخ تورم ۱۶۰ درصدی را برای سال جاری پیش بینی کرده است. پیش بینی‌های اولیه این بانک از تورم ۲۵ تا ۳۵ درصدی زیمیابوه طی این سال خبر می داد. پیش بینی رشد اقتصادی این کشور نیز از ۵.۵ درصد به ۳.۵ درصد کاهش یافته است.

برچسب ها: تورم زیمباوه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر