راه‌اندازی قراردادهای آتی و آپشن شمش طلا تا پایان سال جاری

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالا نسبت به راه اندازی قرادادهای آتی و آپشن شمش طلا تا پایان سال جاری خبر داد.
کد خبر : ۱۳۴۱۹۲
طلا

به گزارش ایبِنا، رحمان آراسته، مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران در نشست بازار مشتقه در ایران، چالش‌ها و راهکارها با بیان اینکه می‌توان به معاملات بازار مشتقه امیدوار بود، گفت: معاملات خوبی که در حوزه آپشن به ویژه در بورس کالا در حال وقوع است ما را به آینده این بازار امیدوار کرده است؛ چرا که رصد قیمت‌ها و حجم معاملات انجام شده نشان می‌دهد بازار به بلوغ رسیده است.


او تصریح کرد: در بحث کالایی بورس کالا معاملات آتی را از سال ۸۷ و با آتی طلا آغاز کرد و اگرچه در ابتدای امر این بازار گمنام و ناشناخته بود، اما به مرور نقدینگی وارد این بازار شد و توانستیم رکورد معاملات بازار سرمایه را به لحاظ ارزش بشکنیم.

آراسته ادامه داد: بورس کالا خود را مکلف می‌دانست که به سمت دارایی‌های مختلف و ابزارهای متنوع در حوزه بازار مشتقه برود و در همین راستا و به موازات سکه به سمت فیوچرز زعفران رفتیم و زنجیره‌ای از ابزارهای مالی را در این دارایی پایه راه اندازی کردیم و به لحاظ حجم معاملات تجربه موفقی بود که شکل گرفت و حتی رکوردهای خوبی به ثبت رسید. برای نمونه در بحث آپشن زعفران بیش از ۶۰۰ هزار موقعیت باز وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از محاسن بورس کالا نبود محدودیت در بحث سامانه و زیرساخت‌ها است، اظهار کرد: سامانه‌های بورس کالا یک سامانه بومی است که تسویه و معاملات در همان فضا انجام می‌شود. از سوی دیگر در حوزه ریسک هم باید گفت ریسک بازار را تقریبا بورس کالا خودش مدیریت می‌کند.

آراسته با اشاره به راه اندازی صندوق‌های سرمایه گذاری طلا و موفقیت این ابزار در بازار اظهار کرد: ارزش معاملات و بلوغ مشتریان نوید آینده‌ای روشن برای این ابزار را می‌دهد. برنامه‌هایی برای گواهی سپرده و فیوچرز شمش طلا داریم و انتظار می‌رود بازار خوبی برای آن شکل بگیرد.

وی با تاکید این نکته که مشکل مالیاتی گواهی سپرده تقریبا حل شده است، افزود: برنامه ریزی شده گواهی سپرده پیوسته مس کاتد و آتی آن راه اندازی شود. همچنین راه اندازی معاملات گواهی سپرده و آتی محصولاتی نظیر آلومینیوم، قیر، محصول‌های پتروشیمی و فلزات و همینطور صندوق‌های فلزات اساسی از دیگر برنامه هاست و با راه اندازی آن‌ها انتظار بازار پویایی را خواهیم داشت.

آراسته ادامه داد: مجوز دو صندوق چند کالایی از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ شده است که به نوعی به بازار آتی کمک شود. درمجموع برنامه ما این است که از ابزارها برای حمایت و رونق بخشی به بازار آتی استفاده کنیم.

او بزرگترین چالش بازار مشتقه را عدم شناخت حتی برای خواص بازار سرمایه عنوان کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر