آسیا در انتظار افزایش قیمت جهانی مواد غذایی

با وجود کاهش احتمالی قیمت جهانی غذا، ممکن است هزینه‌های غذا در آسیا افزایش یابد.
کد خبر : ۱۳۴۴۴۹
تورم مواد غذایی

به گزارش ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، به گفته سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، قیمت مواد غذایی در سراسر جهان برای سومین ماه متوالی کاهش یافته، اما قیمت‌ها همچنان نزدیک به بالاترین میزان تاریخی در ماه مارس است. به گفته یک اقتصاددان در نومورا، آسیا هنوز اوج قیمت مواد غذایی را که احتمالاً در سه‌ماهه جولای تا سپتامبر خواهد بود، مشاهده نکرده است.


 سونال وارما، اقتصاددان ارشد هند و آسیا (قبلا ژاپن هم بود) گفت: تغییرات قیمت مواد غذایی در آسیا با اعمال یارانه‌ها و کنترل‌های قیمتی توسط دولت‌ها برای کاهش موقت قیمت‌ها، از اقدامات جهانی عقب می‌ماند. شاخص قیمت مواد غذایی فائو که تغییر ماهانه قیمت‌های جهانی سبد کالاهای غذایی را دنبال می‌کند، در ماه ژوئن ۲.۳ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت. کاهش قیمت بین‌المللی روغن‌های گیاهی، غلات و شکر منجر به این کاهش شد، اما همچنان ۲۳.۱ درصد بیشتر از یک سال گذشته است.پس از حمله روسیه به اوکراین، شاخص فائو در ماه ژوئن در ۱۵۴.۲ واحد، در حالی که دوره پایه میانگین قیمت ها بین سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶، اندکی کمتر از ۱۵۹.۷ امتیاز در ماه مارس بود.


 طبق گزارش  نومورا، کشورهایی مانند سنگاپور، کره جنوبی، فیلیپین و هند احتمالاً در نیمه دوم سال جاری شاهد بیشترین افزایش قیمت مواد غذایی خواهند بود. در یادداشتی که در ماه ژوئن منتشر شد، وارما و تیم او گفتند که واردات خالص مواد غذایی بیش از ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی فیلیپین را تشکیل می دهد که پس از هنگ کنگ، دومین میزان بالای آسیا (ژاپن سابق) است.


غذا هم سهم بالایی نزدیک به ۳۵ درصد از سبد شاخص قیمت مصرف کننده کشور را دارد. کره جنوبی و سنگاپور نیز در معرض خطر هستند زیرا به شدت به واردات مواد غذایی متکی هستند در حالی که هند از نظر گندم و برنج خودکفا است، موج گرمای مداوم این کشور، تأخیر باران های موسمی و افزایش قیمت سایر مواد غذایی مانند گوشت و تخم مرغ احتمالاً قیمت ها را بالا می برد. وارما گفت که دولت‌ها باید به‌جای اعمال ممنوعیت‌های صادراتی، که قیمت‌های مواد غذایی را مخدوش می‌کند، از شکل های هدفمند حمایت های مالی هدفمند برای کمک به افراد کم‌درآمد در این مقطع زمانی استفاده کنند. او گفت: خانوارهای کم درآمد معمولاً بخش زیادی از مصرف خود را صرف غذا می کنند، بنابراین محافظت از آنها مهم تر است. قیمت گندم نسبت به سال گذشته نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یافته است


 بر اساس شاخص قیمت مواد غذایی فائو، قیمت غلات ، گروه گندم، در ماه ژوئن ۴.۱ درصد نسبت به ماه می کاهش یافت، اما همچنان ۲۷.۶ درصد بیشتر از یک سال قبل است. قیمت گندم در ماه ژوئن ۵.۷ درصد کاهش یافت، اما همچنان ۴۸.۵ درصد در مقایسه با سال گذشته و به علت جنگ روسیه و اوکراین افزایش داشت. یافته های اقتصادی نشان داد که روسیه و اوکراین با هم ۲۸.۴۷ درصد از صادرات جهانی گندم در سال ۲۰۲۰ را دارا هستند. فائو گفت که قیمت پایین گندم به دلیل شرایط بهتر محصول، در دسترس بودن فصلی برداشت های جدید در نیمکره شمالی و صادرات بیشتر از روسیه است. قیمت روغن نباتی با ۷.۶ درصد نسبت به ماه قبل بیشترین کاهش را داشت. قیمت روغن پالم با افزایش عرضه جهانی کاهش یافت، در حالی که تقاضای کمتر روغن آفتابگردان و سویا نیز قیمت ها را کاهش داد. با افزایش عرضه و کاهش تقاضا، قیمت شکر ۲.۶ درصد کاهش ماهانه یافت.


با کاهش عرضه به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، قیمت گوشت در ماه ژوئن به بالاترین حد خود رسید و ۱.۷ درصد نسبت به ماه می و ۱۲.۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت. شیوع آنفولانزای پرندگان در نیمکره شمالی نیز بر قیمت گوشت تأثیر گذاشت. لبنیات نسبت به ماه می ۴.۱ درصد و نسبت به ژوئن سال گذشته ۲۴.۹ درصد گران تر بوده است. فائو گفت که قیمت پنیر بیشترین افزایش را داشت که به دلیل ذخیره کردن و موج گرما در اروپا بود. فائو هشدار داد که در حالی که قیمت مواد غذایی در ماه ژوئن کاهش یافت، عواملی که در وهله اول قیمت های جهانی را بالا بردند، هنوز نقش دارند.


 یک اقتصاددان ارشد فائو گفت: عوامل افزایش قیمت مواد غذایی شامل تقاضای بالای جهانی، آب و هوای نامساعد در برخی از کشورهای بزرگ، هزینه های بالای تولید و حمل و نقل و اختلالات زنجیره تامین به دلیل کووید-۱۹، همراه با اختلالات ناشی از جنگ جاری در اوکراین است. وی گفت که احتمالاً قیمت مواد غذایی در طول زمان به میزان قابل توجهی کاهش نخواهد داشت و رکود باعث کاهش قیمت‌ها نمی‌شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر