21 تير 1401 - 15:27

تشکیل کارگروه مشترک تجاری بین ایران و صربستان

رییس سازمان توسعه تجارت در دیدار با وزیر امورخارجه صربستان بر گسترش روابط اقتصادی ایران و صربستان و توافق بر تشکیل کارگروه مشترک تجاری تاکید کرد.
کد خبر : ۱۳۴۴۶۰
علیرضا پیمان پاک

به گزارش ایبِنا، سازمان توسعه تجارت، علیرضا پیمان پاک که در راس هیاتی تجاری به بلگراد پایتخت صربستان سفر کرده است، با نیکلا سلاکوویچ، وزیر امورخارجه صربستان دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار که در ساختمان وزارت امورخارجه صربستان برگزار شد، نیکلا سلاکوویچ به سابقه ۸۵ ساله ارتباطات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دو کشور اشاره کرد و این موضوع را از نقاط مثبت روابط خواند.


تبدیل صربستان به عنوان دروازه ورود محصولات ایرانی به اروپا


وزیر امور خارجه صربستان با اشاره به تماس تلفنی چندباره روسای جمهور دو کشور و سفر خود به تهران در چند ماه گذشته، از تبدیل صربستان به عنوان دروازه ورود محصولات ایرانی به اروپا استقبال کرد و گفت: اکنون که مشکلات بانکی میان دو کشور حل شده، بهترین زمان برای گسترش روابط و تشکیل کمیسیون مشترک است.


وی روابط با ایران را یک پله بالاتر از روابط با سایر کشورها خواند و گفت: با صحبت هایی که امروز شد، باید مقدمات دیدار روسای جمهور دو کشوررا فراهم کنیم.


در ادامه این دیدار علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران نیز تاکید رئیس جمهور را بر گسترش روابط با کشورهای دوست و مستقل خواند و گفت: پیشنهاد می‌کنیم تا یک کارگروه برای همکاری در پروژهای مشترک اقتصادی و تجاری شکل گیرد و ساختار آن تعریف شود.


وی ادامه داد: این کارگروه می تواند ذیل کمیسیون مشترک تشکیل شود. همچنین برای نیل به اهداف تجاری در چارچوب برنامه کمی، هدف گذاری های ۴ ساله قابل اندازه گیری شود.


در پایان این نشست طرفین بر تشکیل کارگروه مشترک توافق کردند و مقرر شد تا ظرف مدت ۱۰ روز ساختار این کارگروه از طرف ایران آماده و به صورت متن پیشنهادی به طرف صرب ارائه شود.


پیشنهاد تشکیل اتاق بازرگانی مشترک ایران و صربستان


همچنین پیمان پاک در جلسه‌ای که در اتاق بازرگانی این کشور در حضور رئیس اتاق بازرگانی، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه و معاون وزیر تجارت و سرمایه گذاری این کشور برگزار شد، پیشنهاد تشکیل اتاق بازرگانی مشترک را ارائه کرد.


وی از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقا ساختار همکاری های اقتصادی و تجاری که هم اکنون در قالب کمیسیون مشترک وجود دارد، خبر داد و گفت: اقتصاد ایران و صربستان مکمل هم هستند نه رقیب و این یک امتیاز ویژه در همکاری های مشترک است.


وی همچنین به تشکیل کارگروه مشترک نیز اشاره کرد و گفت: این کارگروه می تواند به حل مشکلات و چالش های تجارت میان دو کشور که عمده آن مشکلات لجستیکی در حوزه حمل و نقل است، کمک کند.


در ادامه این جلسه رئیس اتاق بازگانی صربستان نیز با استقبال از تشکیل اتاق بازرکانی مشترک به فرصت های سرمایه گذاری در ایران و صربستان اشاره کرد و گفت: طرفین می توانند این فرصت ها را در اختیار یکدیگر قرار دهند.


منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر