جزئیات نخستین صندوق تضمین اصل سرمایه در بورس

مجوزهای لازم نخستین صندوق تضمین چند ضامنی بازار سرمایه از سازمان بورس اخذ شده و پذیره نویسی این صندوق در هفته نخست مردادماه آغاز خواهد.
کد خبر : ۱۳۴۴۷۰
بورس

به گزارش ایبِنا به نقل از ایسنا، علی تیموری، فعال بازار سرمایه در نشست خبری درمورد جزییات صندوق تضمین چند ضامنی بازار سرمایه توضیح داد: این صندوق از واحدهای عادی و ممتاز تشکیل شده که واحدهای ممتاز نیز دارای دو نوع است. نوع دوم این صندوق به صورت ETF در فرابورس با نماد تضمین عرضه می‌شود.


وی با بیان اینکه پس از جذب ۱۵۰ میلیارد تومان در پذیره نویسی، مدارک به سازمان بورس برای کسب مجوز فعالیت ارائه می‌شود، درمورد کارمزدهای این صندوق اظهار کرد: کارمزدهای این صندوق به دو صورت کارمزد ثابت و کارمزد متغیر خواهد بود. کارمزد ثابت ۱.۵ درصد از متوسط سهام صندوق و ۰.۳ درصد از متوسط اوراق و سپرده بانکی نسبت به واحدهای عادی است.


وی در خصوص کارمزدهای متغیر نیز گفت: اگر صندوق بازدهی میان صفر تا ۲۰ درصد داشته باشد، کارمزد ضمانت صفر، اگر بازدهی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد باشد کارمزد ضمانت ۱۰ درصد، اگر بازدهی میان ۳۰ تا۴۰ درصد باشد کارمزد ضمانت ۲۰ درصد و برای بازدهی بیش از ۴۰ درصد کارمزد ضمانت۳۰ درصد تعیین شده است.


تیموری با تاکید بر اینکه دریافت مجوز فعالیت  صندوق مذکور با پذیره نویسی واحدهای این صندوق از حداقل۱، ۵۰۰ میلیارد ریال و حداکثر ۵۰۰۰ میلیارد ریال صورت می پذیرد، عنوان کرد: صدور واحدهای عادی صرفا بعد از دریافت مجوز فعالیت حداکثر ۲۰ هزار میلیارد ریال خواهد بود.


وی درمورد ویژگی‌های صندوق تضمین اصل سرمایه توضیح داد: این صندوق پلی برای انتقال سرمایه گذاری جدید در بازار سرمایه بوده و سرمایه‌گذاران ریسک پذیر و ریسک گریز را کنار هم قرار می‌دهد. ایجاد همزمان دو صندوق قابل معامله و صدور ابطالی، مدیریت پرتفوی صندوق به صورت فعال، تضمین اصل سرمایه واحدهای عادی از محل واحدهای ممتاز در شرایط بازار نزولی و… از ویژگی‌های این صندوق است.


به گفته تیموری اگر چشم انداز بازار مثبت باشد تا ۷۰ درصد منابع در بازار سهام و اگر منفی باشد تا ۳۰ درصد منابع در بازار سهام سرمایه گذاری خواهد شد و مابقی در اوراق و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌شود.


ابزارهای جدید جلوی واکنش‌های هیجانی را میگیرد


این فعال بازار سرمایه در ادامه با اشاره به وضعیت این بازار اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی بازار سرمایه، اکنون بهترین زمان استفاده از ابزارها و صندوق‌های جدید است چراکه به جذب منابع کمک می‌کند. یکی از مشکلات بازار طی سال‌های قبل واکنش‌های هیجانی از سوی سرمایه‌گذاران بوده که این صندوق ها جلوی چنین رفتارهایی را خواهد گرفت.


تیموری با تاکید بر اینکه نگاه به بازار سرمایه باید میان مدت و بلند مدت باشد، گفت: اگر اتفاق های سال ۱۳۹۹ رخ نمیداد، بازار ارزنده این روزها نباید چنین وضعی داشت. اکنون نیز چاره‌ای جز به استفاده از ابزارهای جدید را ندارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر