07 مرداد 1401 - 10:11

بانک به دنبال تضمین سهل‌الوصول است/ توثیق سهام، مسیر تسهیلات را هموار می‌کند

یک کارشناس بانکی با بیان اینکه توثیق سهام راهی برای تسهیلات آسان است، گفت: بر اساس مصوبه اخیر دولت توثیق سهام برای تسهیلات بانکی قابل استفاده است.
کد خبر : ۱۴۰۱۴۳

بهاءالدین حسینی هاشمی، مدیرعامل اسبق بانک صادرات، در گفتگو با خبرنگار ایبِنا تصریح کرد: سلیقه بانک‌ها وثیقه‌هایی است که قابلیت نقد شوندگی بالا داشته باشد و از آنجایی که در طول سال‌های گذشته بدهکاران بانکی خوش حسابی نداشتند، از این رو بانک‌ها علاقه دارند تضامین سهل الوصول‌تر را دریافت کنند.

به گفته وی، اکنون تسهیلات تکلیفی بر دوش بانک‌ها زیاد است و اگر روال به همین صورت باشد ممکن است بدهکاران بانکی افزوده شود. البته باید توجه داشت اقدام اخیر دولت مبنی بر اینکه سهام بورس به عنوان تضمین استفاده شود مثبت است به این دلیل که اگر در چند اخطاری که بانک به دریافت کننده تسهیلات می‌دهد اقدامی نشود سهام خود به خود فروخته خواهد شد.

مدیرعامل اسبق بانک سرمایه می‌گوید: تضامین معمولا چند دسته هستند و اگر بخواهم خلاصه توصیف کنم به دو دسته باکیفیت و کم کیفیت تقسیم می‌شود. وضعیت در مورد سهام هم همینطور است و سهامی که می‌تواند مورد وثیقه قرار بگیرد قطعا باید سهام با کیفیتی باشد، از این رو افراد در خرید سهام نیز باید توجه کنند.

این کارشناس بانکی تاکید کرد: در زمانی که بحث اعتبار سنجی مطرح شد برخی افراد با مراجعه به بانک خواستار تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی شدند در حالی که دولت مصوب کرده بود افرادی که دارای رتبه اعتبارسنجی بالا هستند به تشخیص بانک می‌توانند از این مزایا بهره‌مند شوند. در مورد توثیق سهام هم بانک تصمیم گیرنده است و نباید به دولت خرده گرفت. به این دلیل که بانک به دنبال یک تضمین نقد شونده برای دستیابی به پول خود است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر