اقتصاد آمریکا در هراس از بازگشت رکود

تولید ناخالص داخلی آمریکا پس از کاهش ۱.۶ درصدی در سه ماهه اول سال جاری میلادی، ۰.۹ درصد هم در سه‌ماهه دوم پایین آمد و ترس از رکود را بیش‌از پیش افزایش داد.
کد خبر : ۱۴۰۱۴۶

به‌ گزارش ایبِنا به نقل از رویترز، اقتصاد آمریکا برای دومین فصل پیاپی کوچک شد و ترس از رکود را بیش‌از پیش افزایش داد.

تولید ناخالص داخلی آمریکا ۰.۹ درصد در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی کاهش یافت، درحالی‌که ۱.۶ درصد هم در سه‌ماهه اول پایین آمده بود. این گزارش بدین معناست که بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا در آستانه رکود قرار دارد.

البته تحلیلگران، روزنامه‌نگاران و عموم مردم تنها این رقم را مورد توجه قرار نداده و به چرخه‌های تجارت توجه می‌کنند. تولید ناخالص داخلی یک معیار گسترده بوده که می‌تواند تحت تاثیر عوامل بسیاری مانند هزینه‌کرد دولت یا تجارت بین‌الملل قرار بگیرد؛ بنابراین اقتصاددان‌ها روی اطلاعات مربوط به اشتغال، تولید صنعتی، هزینه‌کرد و درآمد تمرکز می‌کنند.

رشد اشتغال در آمریکا بسیار مثبت بوده و کارفرمایان در ماه ژوئن بیشتر از حد انتظار استخدام کرده‌اند و دستمزد‌ها را بالا برده‌اند. اما نشانه‌هایی از ضعف بازار اشتغال وجود دارد و درخواست مزایای بیکاری طی هفته‌های اخیر افزایش‌یافته است.

اطلاعات مربوط به مصرف شخصی که در اوایل همین ماه منتشر شد نشان می‌دهد هزینه‌کرد مردم و درآمد آن‌ها در بحبوحه تورم کاهش‌یافته است. به‌این‌ترتیب، پیش‌بینی می‌شود این اطلاعات برای ماه جاری ناامیدکننده‌تر باشد و احتمال رکود را افزایش دهد.

گزارش تولید ناخالص داخلی آمریکا در روز پنجشنبه نشان داد هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان تنها ۱ درصد در سه‌ماهه دوم رشد داشته درحالی‌که این رقم در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی برابر با ۱.۸ درصد بود.

اقتصاددان‌ها عقیده دارند شرایط بدتر خواهد شد. تورم بیش‌از سه‌برابر بالاتر از هدف ۲ درصدی فدرال‌رزرو است و بانک مرکزی در روز چهارشنبه نرخ بهره را سه‌چهارم درصد بالا برده و اعلام کرده این روند ادامه خواهد داشت.

بالا رفتن هزینه وام‌گیری روند اشتغال و سرمایه‌گذاری را کند کرده و مانع رشد اقتصاد می‌شود.

با وجود این‌که اقتصاددان‌ها دو ماه پیاپی کاهش تولید ناخالص داخلی را نشانه رکود اقتصادی می‌دانند، اما هیچ‌گاه هیچ رکودی بدون کاهش اشتغال به وجود نیامده‌است و این در حالی است که اشتغال در آمریکا روبه‌افزایش است و دستمزد‌ها بالا رفته‌اند.

تحلیلگران عقیده دارند با وجود کند شدن روند رشد اشتغال، رکود اقتصادی نیاز به آمار اشتغال بسیار پائین‌تر از سطح فعلی دارد.

یکی دیگر از عوامل رکود اقتصادی تولید صنعتی است که رو به کاهش است.

اقتصاددان‌ها همچنین ضعف هزینه‌کرد مردم را نشانه‌ای از کند شدن رشد اقتصاد می‌دانند. پایین آمدن هزینه‌کرد مردم در سه‌ماهه دوم نتیجه ضعف اقتصاد آمریکا بوده‌است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر