رکورد تاریخی تورم منطقه یورو

قیمت مصرف کننده 8.9 درصد افزایش یافت که بالاترین رقم ثبت شده تا کنون در منطقه یورو است.
کد خبر : ۱۴۰۱۵۲

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، روز جمعه آمارهای اولیه اداره آمار اتحادیه اروپا (یورواستات) نشان داد که تورم در منطقه یورو در ماه جولای به بالاترین سطح خود و به 8.9 درصد رسید.

 

این نتیجه بدتر از رشد قیمت مصرف کننده 8.6 درصدی مورد انتظار و بسیار بالاتر از هدف 2 درصدی بانک مرکزی اروپا بود.

 

این شاخص پس از افزایش 0.8 درصدی در ماه قبل، 0.3 درصد افزایش ماهانه داشت. تحلیل گران عمدتا افزایش شدید تورم را به افزایش قیمت های انرژی نسبت می دهند که پس از جهش 42 درصدی در ماه ژوئن، در این ماه 39.7 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. تحلیل گران می گویند که قیمت مواد غذایی فرآوری شده و خدمات نیز افزایش یافته، که ممکن است به معنای گسترش بیشتر تورم باشد.

 

قیمت مواد غذایی و تنباکو 9.8 درصد افزایش یافت در حالی که کالاهای تولیدی 4.5 درصد افزایش یافت. رشد هزینه خدمات از 3.4 درصد در ماه ژوئن به 3.7 درصد افزایش یافت. قیمت ها بدون احتساب مواد غذایی و انرژی نسبت به مدت مشابه سال قبل از 3.7 درصد در ماه قبل 4 درصد افزایش یافت.

 

به منظور مهار قیمت‌ها، بانک مرکزی اروپا در اوایل ماه جاری نرخ بهره را 50 واحد پایه افزایش داد که اولین افزایش نرخ بهره در 11 سال گذشته بود و وعده مداخله‌های بیشتر در ماه‌های آینده با وجود خطر سقوط اقتصاد داد.

 

کارشناسان رویترز پیش‌بینی کردند که نرخ بهره در ماه سپتامبر 35 واحد پایه و تا پایان سال جاری 90 واحد افزایش یابد. جلسه بعدی بانک مرکزی اروپا قرار است در 8 سپتامبر تشکیل شود.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر