10 مرداد 1401 - 09:04
نماینده سابق مجلس با ایبِنا مطرح کرد؛

نقش مهم بازار متشکل ارزی در تسهیل تجارت/ پیمان‌های پولی از نوسانات دلار می‌کاهد

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه بازار‌ متشکل در شرایط فعلی توانایی تسهیل روابط تجاری ایران با دیگر کشور‌ها را دارد، گفت: از طرف دیگر در نتیجه این کار تقاضا برای دلار در بازار کاهش پیدا خواهد کرد و نوسانات آن کمتر می‌شود.
کد خبر : ۱۴۰۱۵۸

معصومه آقاپور علیشاهی، نماینده سابق مجلس و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره مزایای اقتصادی پیمان‌های پولی گفت: بازار‌ متشکل در شرایط فعلی توانایی تسهیل روابط تجاری ایران با دیگر کشور‌ها و صرفه جویی زمانی انجام این کار را دارد اما درصورتی که زمینه لازم برای تجارت ایران و روسیه در رابطه با بخش گمرکات، بازارسنجی و تبادل کالا از طریق هوایی و دریایی به درستی صورت نگیرد، پیمان پولی بین این دو کشور در واقع یک مسکن موقت خواهد بود. 


عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم درباره مدیریت تحریم‌ها از این طریق اظهار داشت: تحریم در این چند سال به قدری آزار رسانده که تقریبا کم اثر شده است، اما با این وجود شکل گرفتن این بازار بسیار مهم است. البته ابزار هم باید در این مسیر به کمک آید. به این معنا؛ نیاز است تا بخش گمرکات یا حمل و نقل یا استاندارد‌های کالا‌ها بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد تا اتفاق برگشت خوردن فلفل دلمه‌ای‌ها و گوجه فرنگی‌ها مجدد تکرار نشود.


این کارشناس اقتصادی در این خصوص تاکید کرد: علاوه بر موارد اشاره شده، بسته‌بندی ازاهمیت فراوانی برخوردار است که متاسفانه در این زمینه بسیار ضعیف عمل می‌کنیم. اولویت‌های بعدی هم بازارسنجی و برگزاری جلسات مشترک با اتاق بازرگانی ایران و روسیه برای عقد قرارداد‌ها و تنظیم شکایات احتمالی است. در رابطه با امنیت بخش بازرگانان قوانین موثری نداریم و متاسفانه بازرگانان وقتی با مشکلاتی روبرو می‌شوند، بلاتکلیف می‌مانند. 


آقاپور علیشاهی درباره خروج از سلطه دلار با پیمان‌های پولی اظهار داشت: خروج از سلطه دلار در کوتاه مدت اتفاق نمی‌افتد، اما در میان مدت چنانچه سایر بازار‌ها هم شکل بگیرد، این اتفاق عملیاتی خواهد شد. با یک بازار نمی‌توان به چنین حرکت مهمی امیدوار بود، اما چنانچه دیگر کشور در این حوزه ورود پیدا کنند، امکان‌پذیر می‌شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر