احتمال ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای در روزهای آینده

ایران گفت به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای پاسخ می‌دهد و به گفته مذاکره‌کننده اصلی ایران، تهران ایده‌های مشترکی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ دارد.
کد خبر : ۱۴۰۲۳۱

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از آناتولی، روز یکشنبه مذاکره کننده اصلی ایران با اشاره به اینکه دور بعدی مذاکرات برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ به زودی برگزار می شود، گفت که کشورش به دنبال نتیجه گیری سریع در ماراتن مذاکرات است. علی باقری، معاون وزیر امور خارجه ایران در توییتر اعلام کرد که تهران به پیشنهاد جدید جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای پایان دادن به بن بست مذاکرات پاسخ داده است.

باقری در صفحه توئیتر خود نوشت: ما ایده‌های پیشنهادی خود را چه از نظر ماهیت و چه از نظر شکل به اشتراک گذاشتیم تا راه را برای نتیجه‌گیری سریع مذاکرات وین هموار کنیم. هفته گذشته، بورل گفت که پیش‌نویس متن جدیدی را برای احیای این توافق به ایران پیشنهاد کرده است، توافقی که آمریکا  در ماه می ۲۰۱۸ آن را یکجانبه ترک کرد.

مذاکره‌کننده اصلی ایران در توئیت خود تاکید کرد که تهران از نزدیک با سایر امضاکنندگان توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ / برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و بورل در تلاش است تا فرصت دیگری به آمریکا بدهد تا حسن نیت و مسئولیت عملکرد خود را نشان دهد. باقری تاریخ دقیق از سرگیری مذاکرات را مشخص نکرد، اما منابع به خبرگزاری آناتولی گفتند که او اوایل روز یکشنبه به قانون گذاران اطلاع داد که مذاکرات در روزهای آینده و به احتمال زیاد در وین از سر گرفته خواهد شد.

مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی از سال گذشته در پایتخت اتریش آغاز شده که به دلیل اختلافات کلیدی بین تهران و واشنگتن، چندین وقفه داشته است. ماه گذشته، این مذاکرات در قالب متفاوت مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا با میانجی گری اتحادیه اروپا به دوحه منتقل شد. مقام های اتحادیه اروپا اعتراف کردند که دور اول، هیچ نتیجه قابل توجهی نداشت.

 تنش‌ها بین تهران و واشنگتن پس از سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به خاورمیانه، جایی که او دو قطعنامه ضدایرانی را به ترتیب در اورشلیم و جده امضا کرد، تشدید شد که واکنش‌های تند تهران را در پی داشت. اظهارات باقری در روز یکشنبه ساعاتی پس از دیدار وی با اعضای کمیسیون سیاست خارجی و امنیت داخلی مجلس شورای اسلامی مطرح شد که مذاکرات برجام در راس دستور کار قرار گرفت.

 خبرگزاری ایسنا به نقل از یعقوب رضازاده، نماینده ارشد مجلس گفت که پس از آن باقری مذاکرات مفصلی با این کمیته داشته و به احتمال زیاد دور جدید مذاکرات در روزهای آینده برگزار خواهد شد. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با رویکرد جدید و اقدام دقیق به نتیجه ای که سالیان متمادی از آن دور مانده، دست یابد.

ابوالفضل عمویی، یکی دیگر از نمایندگان ارشد مجلس نیز گفت: رایزنی‌ها برای برگزاری دور بعدی مذاکرات با هدف احیای توافق تاریخی ۲۰۱۵ در حال انجام است، در حالی که مواضع ایران هنوز مورد توجه طرف‌های دیگر قرار نگرفته است. به گفته وی، مسائل باقیمانده شامل لغو تحریم‌ها، تضمین عدم بازگرداندن تحریم‌ها توسط دولت آینده آمریکا، همکاری فنی بین ایران و ناظر هسته‌ای سازمان ملل و رفع موانع تجاری است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر